כניסה הרשמה צור קשר

רפואה תעסוקתית באוויר, בים וביבשה

 

עודכן ב:13/03/2016

 

מה משותף לימאים, טייסי חלל וצוללנים, מתברר שהמשותף לכולם היא היכולת, כמו שיש בעצם לכל אחד מאתנו, להיפגע בעת העבודה שלו. האיגוד הישראלי לרפואה תעסוקתית ערך ביום רביעי 9.3.16 באודיטוריום של בניין פליישמן בבית החולים לוינשטיין כינוס ארצי לרופאי תעסוקה, שמטרתו "זיהוי והצפת בעיות שכיחות", ברפואה תעסוקתית בממספר מקצועות מאוד ממוקדים. זהו אחד מהכנסים המתוכננים השנה, הכנס הבא צפוי להעירך בחודש מאי והוא עסוק בבעלי מקצוע אחרים.

בכנס השתתפו בו כ-100 רופאים מכל רחבי הארץ. הכנס עסק ברפואה תעסוקתית באוויר, בים וביבשה. בין הנושאים המעניינים שהוצגו על ידי מרצים שונים היו "רפואה תעסוקתית ממבט על חלל", רפואת צלילה ורפואה היפרבארית - היבטים פיזיולוגיים וסוגיות של כשירות לצלילה.

ד"ר יוהנה גייגר, הארגונומית הארצית של המוסד לבטיחות ולגיהות הרצתה על בעיות ישיבה ממושכת של טייסים בתא הטייסים. כותרת ההרצאה: "טייסים יושבים, טייסים עייפים: סיכונים ארגונומיים בתא הטייס". ד"ר ערן שנקר, ראש מרכז המחקר ברפואה תעופתית וחלל במכון פישר סיפר על המסע של אילן רמון לחלל. מתברר שבכל טיסה של מעבורת חלל היו 2 צוותים ובכל צוות אחד מהאסטרונאוטים היה גם רופא. לצערנו בשל טעות בניהול המשימה אילן רמון וכל אנשי הצוות נספו בתאונה עבודה.  על רפואה תעסוקתית של ימאים סיפרו ד"ר קרין ציקל שלום, מנהלת רפואה תעסוקתית מכבי שירותי בריאות, מחוז צפון ומרפאת ימאים מכזית בקופת חולים מכבי אשר תארה את הסיכונים העומדים בפני הימאי.  ד"ר אריק קפל  מרפאה תעסוקתית חיפה, שירותי בריאות כללית  הציג את סיפורם של שלושה ימאים שמצבם הבריאותי { ימאי בן 74, ימאי בעל משקל עודף ובעיות בריאות אחרות, וימאי בעל בעיות לבביות}  חייב התייחסותה של ועדה רפואית אשר מאשרת את כשירותם של ימאים להפליג. ומה קרה בכל אחד מהמקרים עד שלבסוף אושרו להפלגה.

ד"ר ירון יגב, מנהל תחום הרפואה התעסוקתית בקופת חולים לאומית  סיפר על התרשמותו, מעבודתם של ימאים, הן בדרג הפיקודי והן בדרג הביניים ( צ'יפ אינג'ינר- מכונאי ראשי, האחראי על החשמל, טבח ועד לימאים הפשוטים האחראים על הניקיון, פריקה וכו'. את עבודת הצפייה והערכה סיכם בעת הפלגה על אחת מאוניות  צי הסוחר של חברת צים. בהמשך ד"ר זיו דרור מהמחלקה לרפואה תעסוקתית צה"ל סיפר על רפואת צלילה ורפואה היפרבארית- היבטים פיזיולוגיים של כשירות לצלילה. עידן נקדימון, ראש מדור פיזיולוגיה ביחידה לרפואה אווירית בצה"ל דיבר על פיזיולוגיה של תעופה והשפעות סביבה היפובארית.
.
כמו כן דיברו בכינוס רופאים תעסוקתיים נוספים. מידע נוסף על הכנס, מצגות ומידע על כנסים עתידיים אפשר ניתן לראות באתר של האיגוד הישראלי לרפואה תעסוקתית.

במסגרת העמקת המודעות לתחום הארגונומיה המוסד לבטיחות ולגיהות הציב בכניסה אולם שולחן לתצוגה ומכירה במקום של הספר "ארגונומיה פיזיקלית" ומגוון פרסומים רלוונטיים של המוסד. רופאי התעסוקה הביעו התעניינות רבה ואף רכשו ספרים במקום. 
המוסד ימשיך לפעול לקידום הידע והמודעות לנושא הארגונומיה המתפתח והחשוב הזה.

 

מקור:אנדרי מטיאס ומיכאל לרר, מינהל שיווק והסברה, המוסד לבטיחות ולגהות.

 

שלח להדפסה