כניסה הרשמה צור קשר

ועדת הפנים אישרה לקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואתית

 

עודכן ב:25/01/2016

 

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דודי אמסלם אישרה היום את הצעת חוק הסדרת העיסוק בהדברת מזיקים לקריאה שניה ושלישית. החוק מסדיר את העיסוק בהדברת מזיקים, שלא לצרכים חקלאיים, כלומר רק הדברה המכונה "תברואתית". גם אם יתקבל החוק, עדיין, כל חומרי ההדברה החקלאיים ניתנים לרכישה ולשימוש על ידי כל אדם. "נותרה פרצה מאד גדולה שהחוק הזה לא מסדיר", ציין היועץ המשפטי של הוועדה תומר רוזנר באוזני הח"כים.
 
לצד אמצעי אכיפה מנהליים, יש בהצעת החוק פרק עיצומים כספיים, שמטרתו לתת בידי רשות האכיפה אמצעי יעיל ונוח שאינו מטיל אחריות פלילית על מפר החוק, אך פוגע בכיסו.
 
הצעת החוק מחייבת את המדבירים לעבור הכשרה וסטאג' על ידי המדינה ובפיקוחה. ינופקו 3 סוגי רישיונות מדביר – מדביר בדירות – לדירות מגורים או משרדים עד שטח של 500 מ"ר, או ברכוש משותף בבניין עד 16 דירות. מדביר מבנים ושטח פתוח – יורשה לבצע כל הדברה למעט הדברה בגז. מדביר באיוד – רשאי לבצע כל הדברה לרבות הדברה בגז. רישיון מדביר במבנים ושטח פתוח יינתן רק לאחר שנת ניסיון כמדביר בדירות ורישיון למדביר באיוד יינתן לאחר שנת ניסיון כמדביר מבנים ושטח פתוח. הדברה באיוד (גז) תבוצע בידי שני מדבירים שבידי אחד מהם לפחות רישיון מדביר באיוד. תוקף הרישיון יהיה לחמש שנים, וניתן יהיה לחדשו. בתקופת הרישיון ישתתף המדביר בשתי השתלמויות.
 
במהלך הדיונים על הצעת החוק התברר שכבר חמש שנים גופים ממשלתיים עובדים על החוק. ו"משרד המשפטים מתנהג כאילו הוא מהאו"ם", כדברי יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם "אם לא היינו מכנסים את ועדת הפנים, הם היו ממשיכים לעבור על החוק, לפיו נקבע לפני חמש שנים שתוך 90 יום השר לאיכות הסביבה ושר הביטחון יגבשו נהלים לפיקוח ואכיפה של חוקי הסביבה במערכות הביטחון. עברו חמש שנים ואתם מספרים סיפור. מה עשיתם במשרד המשפטים חוץ מלהגיד שצריך עוד זמן? עדיין יש אסבסט במחנות צה"ל. מי מגן שם על החיילים?"
 
על פי דרישת יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם, שונה נוסח ההצעה ובמקום נוהל שיגובש על ידי שני השרים בהסכמה, הנוהל יגובש בהתייעצות בלבד עם שר הביטחון. למרות התנגדות משרד הביטחון ומשרד המשפטים לשינוי הנוסח, התקבלה הצעת יו"ר הוועדה. "בדיוק כשם שאנו רוצים להגן על ילדים מפני פעולות הדברה לא בטיחותיות בבתים, כך אנו רוצים להגן על חיילים בבסיסיהם מפני תקלות דומות", אמר יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם.
 
מדביר יהיה חייב לבחון אם ניתן לנקוט פעולות מניעה לשם מניעת המטרד בטרם יבצע הדברה. כן ינקוט את כל האמצעים הדרושים למניעת פגיעה באדם ובסביבה, כולל בעלי חיים וצומח וחיות בר מוגנות.
 
הרשם רשאי להכיר בתקופת עבודה של עובד הדברה כאילו היה בידו רישיון אם הוכיח כי עבד כמדביר חמש שנים לפחות ערב יום תחילת החוק. מי שהועסק ערב יום התחילה ברשות מקומית כעובד הדברה 10 שנים לפחות, יהיה הרשם רשאי לתת לו היצר מיוחד להדברה במסגרת עבודתו ברשות. מי שהועסק ערב יום התחילה כעובד הדברה במשך 10 שנים לפחות ובתוך 7 שנים מיום זה יגיע לגיל פרישה, יהיה הרשם רשאי לתת לו היתר מיוחד לביצוע פעולות הדברה מסוימות, בתנאי שיקבל הנחיות ממדביר בעל רישיון.
 
החוק ייכנס לתוקפו ב1 ביוני השנה.

 

שלח להדפסה