כניסה הרשמה צור קשר

מגבירים את הבטיחות באוטובוסים: מערכות לכיבוי אש באוטובוסים בין-עירוניים

 

שריפת אוטובוס בכביש 1. צילום: כבאות והצלה ירושלים

עודכן ב:10/01/2016

 

משרד התחבורה אישר לפני מספר ימים תקנה המחייבת כל אוטובוס בין-עירוני, עד ארבע שנים על הכביש, בהתקנת מערכת אוטומטית לכיבוי אש. מ-1 בינואר 2016, יחויבו כל האוטובוסים הבינעירוניים בישראל, שגילם עד ארבע שנים, להתקין מערכת אוטומטית לכיבוי אש. החל מ - 1 בינואר 2016, יחויב כל אוטובוס בינעירוני חדש שיעלה על הכביש, בהתקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית, שנועדה להגן על בטיחותם של הנוסעים, זאת בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידי שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ.

על פי התקנה, כל אוטובוס בינעירוני בישראל, שגילו עד ארבע שנים, יחויב בהתקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית, בתא המנוע של האוטובוס. מדובר במערכת חדשה, המתבססת על תקן ישראלי, שנקבע בשנה האחרונה במכון התקנים הישראלי. תקנות התעבורה החדשות קובעות עוד, כי כל אוטובוס המחויב בהתקנת מערכות כיבוי אש אוטומטיות, יידרש לבצע בדיקת כשירות שנתית במכון בדיקה לרכב, כתנאי לחידוש רישיון האוטובוס.

משרד התחבורה מפרסם באתר האינטרנט שלו שהשר כץ החליט לחייב התקנת מערכת כיבוי אש אוטומטית בכל האוטובוסים, בעקבות המלצות גורמים מקצועיים, ובכללם נציבות כבאות והצלה, שחייבו התקנת מערכת לגילוי אש בתא המנוע של האוטובוסים לנוכח הגידול בתופעה של שריפות אוטובוסים ברחבי הארץ. כמו-כן ציין שהשר התחבורה ציין כי מדובר במערכת מצילת חיים שנועדה לצמצם את מקרי השריפה באוטובוסים ולחסוך בחיי אדם. יצוין כי בשלוש השנים האחרונות אירעו עשרות מקרי שריפה אוטובוסים. מהנתונים מתברר כי רוב השריפות החלו באזור המנוע של האוטובוס.

באתר הרשות הארצית לכבאות והצלה צוין: 

גל של שריפות אוטובוס הוביל אותנו לחקור את התופעה וגילינו כי בין 150 ל-170 אוטובוסים נשרפים מדי שנה", אומר ראש אגף בטיחות אש וחקירות, טפסר בכיר חיים תמם. "זיהינו שמדובר בפצצת זמן מתקתקת שרק במזל גדול, לא הובילה עד כה לפגיעה באנשים". כצעד ראשון, פנתה הרשות הארצית לכבאות והצלה למשרד התחבורה בבקשה לבדוק את הסיבות לשריפות הללו. "ראינו מהר מאד שלא כאן יימצא הפתרון", מספר תמם. הממצא העיקרי שעלה מחקירת השריפות היה שרובן נובעות מתקלות טכניות במנוע האוטובוס, שבחלקו האחורי.
 
הפתרון, אם כן, שאליו דחפה הרשות היה חקיקה שתחייב התקנה של מערכות כיבוי אש אוטומטיות באוטובוסים. לצורך זה, החלו נציגי הרשות, בשיתוף עם אנשי משרד התחבורה וגופים נוספים, לפעול לגיבוש תקן ישראלי מחייב שיקבע מפרט דרישות להתקנת מערכות כיבוי אש באוטובוסים. התקן הישראלי פורסם לפני כחצי שנה. "למעשה אנחנו המדינה הראשונה והיחידה בעולם שיש לה תקן מחייב בנושא", אומר תמם. במקביל לגיבוש התקן, התקיימו גם דיונים מרתוניים עם משרד התחבורה להוצאת תקנות שיחייבו את התקנת המערכות בתאי המנוע של האוטובוסים. 
 
מדוע התקנות מתייחסות רק לאוטובוסים בין-עירוניים? הסיבה לכך, לדברי נציגי אגף בטיחות אש ברשות הארצית לכבאות והצלה, מתחלקת לשניים. ראשית, מרבית השריפות קורות באוטובסים הבין-עירוניים, בשל אורך הנסיעה ומאמץ המנוע. שנית, המבנה הנמוך של האוטובוס העירוני, מקשה על התקנת מערכות אלו. מדובר במהלך שיקיף אלפי אוטובוסים ברחבי המדינה, כשעלות כל התקנת מערכת כזו באוטובוס נאמדת בכ-6000 שקלים. 

 

שלח להדפסה