כניסה הרשמה צור קשר

חדש בכבאות: אופנועי כיבוי

 

אופנוע הכיבוי החדש. צילום: דוברות כבאות והצלה

עודכן ב:04/01/2016

 

אתר הרשות הארצית לכבאות והצלה מפרסם שכחלק ממאמצי הרשות הארצית לכבאות והצלה לצמצם את זמן התגובה של לוחמי האש לאירועים, החליט נציב כבאות והצלה שחר איילון לפני כשנה על הקמת יחידת תגובה מהירה (ית"מ) שתפעל באמצעות אופנועי כיבוי בצירי התנועה של מחוז דן ומרכז. כדי להוציא לפועל את התכנית, מינה הנציב ועדת היגוי, בראשות מ"מ מפקד תחנת גבעתיים, טפסר משנה משה 'מוסא' ברקוביץ, להוביל את הפיילוט להקמת היחידה ברשות הארצית לכבאות והצלה.
  
במסגרת הפיילוט נרכשו במהלך השנה 3 אופנועים מדגם BMW 650 GS אשר אובזרו בערכות חילוץ וכיבוי אש, בעלות כוללת של כ-200,000 שקל לאופנוע. על מנת לבחון את יעילותם של מודלים תפעוליים שונים, כל אופנוע צויד בשילוב שונה של מערכות לכיבוי וחילוץ:
 
  • אופנוע 1 מכיל מכשיר קומבי חשמלי לחילוץ תוצרת לוקאס בשילוב עם מערכת כיבוי CAFS מובנית המכילה תמיסה (תרכיז כיבוי ומים) בסך של 24 ליטר, המאפשרת זמן כיבוי של 5 דקות
  • אופנוע 2 מכיל מכשיר קומבי חשמלי לחילוץ תוצרת הולמטרו בשילוב מערכת כיבוי CAFS מובנית
  • אופנוע 3 מכיל מכשיר קומבי חשמלי לחילוץ תוצרת הולמטרו בשילוב מערכת כיבוי AFT נישאת עם קיבולת של 12 ליטר, המאפשרת להגיע לרכבים שנפלו לתהום או לדרדרת

לדברי ראש הוועדה משה ברקוביץ, הקונספט של אופנוע המצויד לתת מענה במגוון של אירועים ומשלב בתוכו ציוד לכיבוי ולחילוץ יחדיו הוא קונספט ייחודי בעולם, שכן בכל המדינות נהוג לעשות שימוש באופנועים נפרדים לכיבוי ולחילוץ. עם זאת, המשקל הרב שציוד זה מניח על האופנוע, מעלה גם את רמת הסיכון ברכיבה עליו, סוגיה שלא נעלמה מעיני המתכננים. "אנו פועלים בזהירות רבה", אומר ברקוביץ,  "ונושא הבטיחות הוא בראש מעייננו". כחלק מאותן דרישות בטיחות נקבע בתפיסת ההפעלה כי לכל אירוע יצאו תמיד שני אופנועים אשר יגבו זה את זה ויאפשרו גם לשמור על הרציפות התפקודית של לוחמי האש באירוע. 
 
האופנועים החדשים מצויים בימים אלה בשלבי הרצה ומבדקי בטיחות בתחנות הרצליה ותל אביב וייכנסו לפעילות מבצעית רק עם סיום סדרת המבדקים וגיבושה של תפיסת הפעלה מסודרת. בחודש מרץ מתוכנן להיפתח בבית הספר לכבאות קורס הכשרה ראשון מסוגו אשר יכשיר 12 לוחמי אש ממחוז דן ומרכז, ברמת מפקדי צוותים, לשירות ביחידת האופנועים הראשונה, הית"מ.

 

מקור:אתר הרשות הארצית לכבאות והצלה.

 

שלח להדפסה