כניסה הרשמה צור קשר

ניטור סביבתי: שיתוף הפעולה בין הגיהותן לבין המפעל

 

עודכן ב:28/08/2008

 

הניטור הסביבתי מהווה חלק חשוב בשלב הערכת החשיפה של העובדים לגורמי סיכון במקומות העבודה, אותם גורמי סיכון העלולים לגרום למחלות מקצוע.

הניטור הסביבתי המקובל והמתאים למרבית החומרים הכימיים מורכב משתי פעולות עיקריות:
  • דגימת החומר באוויר (תהליך המבוצע במפעל).

  • אנליזה כמותית של החומר (מתבצע במעבדה כימית).

  • פעילויות אלה דומות למשל לבדיקות דם שגרתיות שכוללות: לקיחת דם ואנליזה במעבדה.
    בכל פעולה יש מספר נקודות ושיקולים , שיש לבחון על מנת לקבל החלטות הנכונות שיביאו לקבלת תוצאות אמת.
    טעות או פספוס של אלמנט אחד בשלבים של ניטור סביבתי והכנתו יכולים להשפיע באופן ישיר לקבלת תוצאה שגויה או בכלל לא נכונה.
    חשוב לציין שבכל שלב הגיהותן מתבסס על שיתוף פעולה מלא עם המפעל.

    גיהותן (industrial hygienist) הינו איש מקצוע, בעל רקע בהנדסה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה, המתמחה בזיהוי, מדידה וניטור של חשיפות עובדים לגורמי סיכון פיזיקאליים, כימיים, ביולוגיים וארגונומיים במקום העבודה, ומספק פתרונות לצמצום החשיפה ונזקיה. הגיהותן אמור לדעת איזה גורמי סיכון עלולים להיות בסביבת עבודה נתונה, להיות מסוגל לזהות את גורמי הסיכון בשטח, להעריך את רמת הסיכון הנשקף לבריאות העובדים כתוצאה מהחשיפה לגורמי סיכון בסביבת העבודה. ולהמליץ על נקיטה באמצעים שונים כדי למזער את הסיכונים לבריאות העובדים עד לרמה קבילה.

    קודם לביצוע הניטור גיהותנים מכינים תכנית דגימות אשר כוללת שיקולים רבים וברירת מצבים שונים אפשריים, שאותם רוצים לבדוק.

    בביקור ראשון במפעל גיהותן מברר את תהליכי העבודה , זרימתם מקבלת חומר גלם ועד למוצר מוגמר. בשלב זה חשוב מאוד לקבל מידע מעודכן על כל החומרים הכימיים המעורבים בתהליך הייצור , תנאי התהליך (טמפרטורה , לחץ), אופן ביצוע התהליך (פתוח, סגור) , זמן ביצוע התהליך ואופן מעורבות העובדים (ידני אוטומטי). כך למשל, בתהליך ליטוש מתכת (סגסוגת) שמתבצע בשיטה ידני בעזרת סרט נייר במהלך יום עבודה שלם עובד עלול להיחשף לאבק מסוכן אשר מכיל כרום, ניקל, מנגן, ברזל וכו'.

    את הנתונים האלה מקבלים בזמן הביקור במפעל, תוך הכרות מקרוב עם תהליכי ייצור, קבלת מידע מעודכן על הרכב סגסוגת מתכות (דפי MSDS ). לצורך זה גיהותן פונה למספר אנשי מקצוע במפעל כגון: מהנדס תפעול, מהנדס כימי ומנהל ייצור.
    לפעמים מידע סובייקטיבי מעובד ייצור גם יכול להיות מקור חשוב לקביעת אלמנטים של תכנית ניטור וביצוע דגימות.

    המטרה בעת הכנת תכנית היא לכלול את כל גורמי הסיכון במפעל אשר עובדים עלולים להיחשף אליהם. כך, אבק מסוכן (סגסוגת מתכות) בריכוזים גבוהים אשר נפלט לסביבת העבודה של העובד בתהליך ליטוש עלול לגרום בחשיפה ממושכת לאסטמה, מחלות ריאה, דרמטיטיס, הפרעות בתפקודי כליות.

    ברור, במידה והמפעל מסתיר את המידע לגבי חומרים כימיים מסוימים או לא מסביר על פרטים משמעותיים בתהליך מסוים זה עלול להביא לפספוס של גורם סיכון אשר לא יופיע בתכנית לניטור סביבתי וכתוצאה מזאת לא תתקבל אינפורמציה על רמת החשיפה של העובדים הנמצאים במגע עם החומר.

    אחרי הרכבת התכנית של הניטור הסביבתי בא שלב של יישומו בשטח.

    בשלב זה גיהותן זקוק באופן רציני לשיתוף פעולה של המפעל. במרבית המקרים שיתוף פעולה הוא מלא. אולם קיימים גם מקרים קיצוניים בהם ביום הדיגום
    שנקבע מראש (בדרך כלל) עם הנהלת המפעל מתברר שחלק מהתהליכים אשר מעורבים בתכנית לניטור לא מתבצעים או שעומס העבודה בהם לא שגרתי (בד"כ נמוך יותר) .

    לעיתים "השינויים" נובעים מסיבות תפעוליות אמיתיות אך לעיתים מכך שהמפעל לא מעוניין בקבלת תוצאות "גרועות" של הניטור סביבתי ולכן מוכנים לעשות הכול כדי להביא לכך . למחרת אחרי יום הדיגום הכל חוזר לשגרה. צעדים אלה גורמים לקבלת תמונה לא אמיתית בהערכת החשיפה של העובדים במקומות עבודה.

    לדוגמה, במפעל אחד תהליך ריתוך תופס מקום דומיננטי בייצור.
    עובדים מרתכים נירוסטה. בעת ביצוע התהליך נפלטים לסביבת העבודה נדפים וגזים מסוכנים אשר מכילים כרום, ניקל, פחמן חד חמצני ותחמוצות חנקן. ביום הדיגום רתכים בקושי הגיעו ל 30% מעומס העבודה השגרתי. רוב הזמן הם עסקו בעבודות שונות בהם לא היה סיכון כימי. התוצאות שהתקבלו בניטור סביבתי הנ"ל היו נמוכות (אצל רתכים) מערכים המותרים (TLV ). התעקשנו לחזור למפעל ולבצע ניטור סביבתי חדש בעת עבודות ריתוך שגרתיות וקבלנו תוצאות אחרות שהצביעו על חשיפה מעל TLV של כרום וניקל בסביבת עבודה של הרתכים.

    סיכום

    ביצוע ניטור סביבתי במפעל חשוב מאוד לצורך הערכת החשיפה של העובדים לגורמים כימיים שעלולים להזיק לבריאות, למצוא פתרונות טכניים להורדת ומניעת החשיפה, קביעת צורך בשימוש ציוד מגן אישי לרבות מסיכות מתאימות להגנה על הנשימה והפניה לרופא תעסוקתי.

    כל ההמלצות האלה ניתנות אך ורק אחרי קבלת תוצאות אמת של הניטור הסביבתי.
    בשלבים שונים של בניית התכנית וביצוע הבדיקות, אנשי המקצוע (גיהותנים) זקוקים לשיתוף פעולה מלא מצד המפעל כדי להגיע לתוצאות אמיתיות ובעקבותן להמלצות נכונות לצורך שיפורים בסביבת העבודה בתהליכים שונים במפעל.




     

 

מקור:ויטלי פרוביז, מדריך גיהות, מחוז חיפה והצפון.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע