כניסה הרשמה צור קשר

חדשות

האם בטוח לרופאים מתמחים לעבוד משמרות של 30 שעות?

 

עודכן ב:22/12/2015

 

מ-2003, כללים קפדניים הגבילו את משך הזמן שמתמחים יכולים לעבוד ללא הפסקה. הכללים אמורים להפחית את הסיכון שרופאים - בהכשרה אלו יעשו טעויות שייפגעו בביטחון המטופלים בגלל עייפות.
 
אך האם כללים אלו אכן מיטביים עבור רופאים חדשים ומטופליהם? קיים ויכוח אינטנסיבי בנושא זה ויש האומרים שחסר מידע מספק בשביל לענות על שאלה זו. לכן קבוצה של חוקרים החליטה לעקוב אחר אלפי מתמחים רפואיים בעשרות בתי חולים ברחבי ארצות הברית.
 
המחקר משווה את הכללים הנוכחיים, שמגבילים מתמחים בשנה הראשונה לעבודה של לא יותר מ 16 שעות רצופות, עם לוח זמנים יותר גמיש שיכול לאפשר לרופאים הצעירים לעבוד עד 30 שעות. החוקרים ייבחנו האם יותר טעויות נעשות בלוח הזמנים הראשון או השני והאם המתמחים לומדים יותר בצורה האחת או השנייה. המחקר שיימשך שנה התחיל ביולי.
 
"אם אנחנו מעוניינים לתת את הטיפול הטוב ביותר למטופלים עכשיו ובעתיד, אנחנו באמת חייבים להבין הרבה יותר את האיזון המורכב של השעות, הלימוד והטיפול", אומר דיוויד אש, פרופסור לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, שמוביל את המחקר. אבל מחקר זה כמו גם פרויקט דומה עוררו התנגדויות מקבוצת מחקר לבריאות הציבור, קבוצת אינטרס שממוקמת בעיר וושינגטון, ואגודת הסטודנטים האמריקאים לרפואה, המייצגת סטודנטים לרפואה. קבוצות אלו טוענות שהמחקרים מסכנים הן את המטופלים והן את המתמחים.
 
מתמחים משוללי שינה הם בעלי סיכוי רב יותר לפגוע בעצמם כשהם מבצעים הליכים רפואיים כמו הוצאת דם, הכנסת עירוי תוך ורידי או תפירת פצעים, אומר מייקל קארום, העומד בראש קבוצת המחקר הרפואי. התאונות עלולות לגרום לזיהומים עם וירוסים כמו הפטיטיס ואיידס, הוא אומר. ומתמחים עייפים נוטים להיקלע ליותר תאונות דרכים לאחר שעות העבודה. הוא טוען שהמחקרים מעלים חששות גם לגבי המטופלים. 

"מתמחים עייפים הם בעלי סיכוי רב יותר לעשות טעויות כשהם נותנים טיפול רפואי למטופלים", קארום אומר. "וטעויות אלו במקרים מסוימים עלולות להוביל לסיבוכים נוראיים ואפילו מוות.
 
דוגמא מוכרת היטב לכך היא המקרה של ליבי ציון מ 1984. ציון הייתה סטודנטית שנה ראשונה בקולג' שמתה בבית חולים בניו יורק כשטופלה על ידי מתמחים. מקרה זה ומקרים נוספים בהם מטופלים נפגעו או אף מתו בגלל טעויות של מתמחים עייפים הובילו לכללי עבודה חדשים, שאומצו ב 2003. כללים אלו עודכנו ב 2011, אז הוספה מגבלת 16 השעות למתמחים בשנתם הראשונה.
 
בגלל ששעות ארוכות יותר מהוות סכנה, קארום טוען, המחקרים אינם אתיים, במיוחד מכיוון שהחוקרים אינם נדרשים לבקש את רשותם של המתמחים או המטופלים להכללתם במחקר. "מטופלים אינם מיודעים כלל, כך שהם במחקר ללא ידיעתם," אומר קארום. "המתמחים מודעים לכך שהם נבחנים, אבל הם חייבים להשתתף אלא אם הם מעדיפים לעזוב את תוכנית ההתמחות."
 
זה המקרה של דיוויד הררי, רופא מתמחה שנה ראשונה במרכז הרפואי של אוניברסיטת וושינגטון בסיאטל. הוא ידע שהשעות יהיו מפרכות אבל אומר שהיה בהלם כשגילה שהמשמרות יכולות להגיע ל 30 שעות רצופות. "אני לא מבין איך מישהו יכול לעבוד באופן אופטימלי עם כל כך מעט שינה", אומר הררי. "זה מאד קשה להישאר ער וערני ולפעול היטב במצב כזה". הררי נפגע מכך שלא הייתה לו ברירה בעניין. "זה שהתבקשתי להשתתף במחקר שעבורו לא הבעתי הסכמה מודעת הרגיש מאד לא אתי וממש לא נוח", אומר הררי.
 
קארום טוען שבתי חולים דוחפים להגמיש את הכללים כדי לחסוך כסף. אבל אש טוען שהמחקר נדרש כדי לקבוע איזה לוח זמנים הוא הבטוח ביותר וזה שמלמד את המתמחים הכי טוב. משמרות ארוכות עשויות להיות בטוחות יותר ממשמרות קצרות, הוא אומר, כי משמרות קצרות עשויות להוביל ליותר משמרות לילה, שיכולות להיות אף יותר מעייפות ממשמרות ארוכות.
 
כמו כן, אומר אש, טעויות קורות לעיתים קרובות כשמתמחים נאלצים להעביר את המטופלים שלהם לרופאים אחרים כי לוח זמנים נוקשה מחייב אותם ללכת הביתה. "הרופא החדש שמטפל בך לעולם לא יכיר אותך טוב כמו הרופא שטיפל בך קודם", אומר אש. החלפת מידע היא "כמו מרוץ שליחים, בו השרביט נופל בין שני רצים. וזה מוכר כנקודה קריטית בה טעויות רפואיות הן נפוצות." אש מוסיף שזה לא פרקטי לקבל הסכמה מכל הרופאים והמטופלים במחקר. כמה חוקרי ביו-אתיקה מסכימים עם קביעה זו.
 
"הם שואלים שאלות חשובות שאנו צריכים לענות עליהם כדי לייצר רופאים כשירים, ולדעתי הם עושים זאת באופן אתי", אומרת מילדרד סולומון, העומדת בראש מרכז הסטינגס, צוות חשיבה בנושאי ביו-אתיקה.
 
לדברי הדובר, המשרד הפדרלי להגנה על נבדקים בניסויים בבני אדם בודק את התלונות לגבי מחקרים אלו.

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה