כניסה הרשמה צור קשר

חשיבות השמירה על הכושר הגופני בקרב עובדים מבוגרים

 

עודכן ב:13/08/2008

 

במדינות מפותחות רבות ישנה עליה מהירה בהיקף כח העבודה המבוגר. למרות השינויים הפיזיולוגיים המאפיינים את תהליך ההזדקנות שעלולים לפגוע בתפקוד הגופני, אין ירידה בדרישות העבודה מאוכלוסיה זו.

מאמר סקירה שהתפרסם לאחרונה(1) מדווח כי הירידה הממוצעת ביכולות הפיזיות בין גיל 40 ל-60 עומדת על כ-20%, והיא נגרמת בעקבות ירידה בתפקוד מערכות הלב והריאות ובתפקוד מערכות השלד והשרירים. שינויים אלו יכולים לתרום לעליה בשכיחות מחלות ותאונות תעסוקתיות, בעיקר בקרב אלו המתמידים לעסוק בעבודה פיזית מאומצת, כדוגמת עובדים בענף הבניה, בכיבוי אש ואחרים. כושר העבודה של עובדים יורד עם השנים, ובעיקר החל מהעשור השישי ואילך. כושר העבודה הממוצע של בן 65 הינו כמחצית מזה של בן 25. עובדה זו מביאה לכך שעובדים רבים פורשים מעבודתם קודם לגיל הפרישה.

לצד ממצאים אלו, מחקרים מעלים כי שמירה על הכושר הגופני של עובדים בגילאים המבוגרים הינה בעלת השפעה מכרעת על מידת הפגיעה בתפקוד הגופני ובכושר העבודה. ביכולתן של פעילויות גופניות אירוביות וכן של פעילויות סיבולת גופניות קבועות לצמצם באופן משמעותי פגיעה בתפקוד מערכות הלב והריאות, תפוקת חמצן, מסת השרירים והעצם, ולהפחית שיעור מחלות ותאונות עבודה הנגרמות על רקע הגיל המתקדם. מעבר לעובדה שבריאות העובדים נשמרת, מצטמצמות ההוצאות של מעסיקים בגין ימי מחלה והיעדרויות העובדים, וגם המשק נתרם מכך שעובדים ממשיכים בעבודתם ובתפוקה מלאה עד גיל הפרישה לגמלאות.

פעולות התערבותיות לקידום בריאות ועידוד עובדים בכלל ועובדים מבוגרים בפרט, לעיסוק בפעילות גופנית במסגרת מקומות העבודה, ועל חשבונם של מעסיקים, מוכיחות עצמן מבחינה כלכלית. החיסכון ממנו נהנים המעסיקים מוערך בפי 3 עד פי 15 מההשקעה הכספית של עלות תכניות ההתערבות. הפעילויות המתקיימות בתוך שטחי מקום העבודה ובמהלך שעות העבודה הן התוכניות שיעילותן מוכחת יותר מאלו שדורשות 'השקעת זמן' של העובד במהלך שעות הפנאי שלו, גם כאשר פעילויות אלו ממומנות על ידי המעסיקים. ממצא זה נכון במיוחד בקרב עובדים מבוגרים שרמת המודעות שלהם ורמת הכושר הגופני שלהם קודם להתחלת התכניות נמוכים, עובדה שבקרב רבים עלולה לשמש אמתלה לא לעסוק כלל בפעילות גופנית.

 

מקור:ד"ר שרה דיקשטיין - מרכז מידע, על-פי:
(1) Kenny GP, Yardley JE, et al. Physical work capacity in older adults:
implications for the aging worker. Am J Ind Med. 2008 Aug;51(8):610-25..

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע