כניסה הרשמה צור קשר

קריית שמונה: אושרה הקמת מרכז מסחרי סמוך למאגר אמוניה

 

עודכן ב:29/07/2008

 

אזור התעשייה הדרומי של קריית שמונה נמצא מאגר האמוניה השני בגודלו במדינה. מאגרי האמוניה מכילים חמישים ותשעה טונות מהחומר הרעיל, שמשמש מספר בתי קירור של מפעלים באיזור. כעת החל להיבנות במקום מרכז קניות ענק, למרות התנגדות המשרד להגנת הסביבה.

כבר במהלך מלחמת לבנון השנייה התברר עד כמה מסוכן מאגר האמוניה כשבנס נמנע שם אסון כבד. שישה טונות של גז אמוניה נפלטו לאוויר לאחר שטיל פגע באיזור. באירוע נפגעו קל אנשים בודדים בלבד, זאת מאחר שמרבית האוכלוסייה נטשה את העיר והרוח נשאה את הגז לכיוון ההרים ולא לבתי התושבים.

העובדה הזו לא מנעה מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה גליל עליון לאשר תוכנית לבניית מרכז מסחרי של ביג סמוך לאותם ריכוזי אמוניה מהם נפלטו החומרים המסוכנים. המרכז המסחרי החדש צפוי להתפרש על כ- 10,000 מ"ר, ולפי התוכנית יכיל עשרות חנויות, יעסיק כחמש מאות עובדים ויאכלס אלפי קונים ביום. למרות התנגדות המשרד לאיכות הסביבה גם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את התוכנית, והמשרד החליט להגיש ערר למניעת ההחלטה. אולם ועדת הערר המחוזית החליטה לדחות את הערעור של המשרד. זאת מאחר שלפי חוק ייעוד הקרקע, האזור מאפשר בנייה לצורך מסחר.

"זה אזור מאוד מטווח, הוא יעד מרכזי של חיזבאללה ולכן אנחנו צריכים להתייחס אליו אחרת מאשר למקומות אחרים," אמר שלמה כץ, מנהל המחוז הצפוני של המשרד לאיכות הסביבה. "מדובר בתקדים מסוכן מאין כמוהו בכל הקשור להתייחסות שלנו לחומרים מסוכנים." עוד הוסיף כץ: "פתרונות המיגון שביג חויבו להמציא ימזערו את הסכנה אבל לא יתנו פתרון לגמרי."

גם בשירותי כיבוי אש גליל גולן מתנגדים להקמת המרכז המסחרי באזור, וטוענים כי מדובר במחדל: "אנחנו מתנגדים לבניית מתחם ביג בגלל הפצצה שמתקתקת מסביבו," הסביר דני חנניה, מפקד שירותי כבאות גליל גולן. "אם חלילה תפגע קטיושה באמוניה או בצינורות, ייהרגו מאות אזרחים. מרכז מסחרי סמוך למיכלים רק יגדיל את האסון בעשרות מונים."

בתגובה מסר מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה גליל העליון: "ביג היו תובעים אותנו אם לא היינו מאשרים להם לבנות שם."

ואילו איתן בר זאב, מנכ"ל ביג מסר ש"ועדת הערר של מחוז צפון מינתה יועץ בטיחות חיצוני שתפקידו היה לבדוק את הסיכונים הנובעים מרמת הסמיכות למפעלים, ועל סמך מסקנותיו והמלצותיו אושרה התוכנית להקמת המרכז. מה ההסתברות שהטיל יפגע דווקא בצנרת של המפעל או יפגע במיכלי האמוניה? יש לנו מדינה קטנה, ולצערנו, המרחב בין מפעלים לבין מגורים לא גדול. בזמן מלחמה מתחם ביג יהיה הכי בטוח באזור. התחייבנו להקים מיגונים מהמשוכללים ביותר שיגנו על האזרחים מפני דליפת אמוניה. המשרד לאיכות הסביבה לא אומר כלום על השכונות שכל כך התקרבו עם השנים לאזור התעשייה." 

 

מקור:nrg מעריב (עדי חשמונאי).

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.08.2024

 

שאלה:

מהן הדרישות להשגחה וביקורת ממפעיל דוד קיטור?

 

התשובה:

התייחסות תחיקתית לנושא קיימת בתקנה 3 לתקנות הבטיחות בעבודה (מפעיל דוד קיטור ודוד הסקה), התש"ס-2000.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע