כניסה הרשמה צור קשר

ועדת הפנים אישרה תקנות שיאפשרו לראשונה הנחה או פטור מאגרות לכיבוי שריפות

 

עודכן ב:11/03/2015

 

בהמשך לפרסומנו מאתמול "האם יוזלו האגרות עבור פעילות רשות הכבאות וההצלה?" מובא דיון הועדה ותוצאותיה:

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ממלא מקום היו"ר, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס), אישרה היום (ד') את תקנות הרשות הארצית לכבאות והצלה (הנחה או פטור מתשלום אגרות), התשע"ה- 2014. בעקבות דרישת חברי הכנסת שהשתתפו בדיון, ח"כ אזולאי וח"כ דוד צור (התנועה), לפעול לביטול האגרות, אושרו התקנות כהוראת שעה לשנה אחת בלבד ויתקיים דיון בוועדה לבחינת המצב, בתום חצי שנה מפרסומן. בעקבות הערת היועמ"ש לוועדה, עידו בן-יצחק, הורחב הסעיף העוסק בפטור מאגרה במקרה של הוצאת אדם ללא רוח חיים, והפטור יינתן גם במצב של פטירת אדם שחולץ ונפטר בסמוך לאחר האירוע.
 
בשנת 2012 חוקקה הכנסת את חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה, התשע"ב-2012, שהחליף את חוק הכבאות משנת 1959, וכלל רפורמה שהפכה את מערך הכבאות לגוף ארצי במקום איגודי הערים שפעלו קודם לכן.
 
סעיף 123 לחוק מסמיך את השר לביטחון הפנים לקבוע, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אגרות בעד פעילות הרשות. לפי הוראות המעבר שקבועות בחוק, כל עוד לא מותקנות תקנות חדשות בעניין שיעורי האגרות, ניתן להמשיך לגבות את האגרות מכוח התקנות שהותקנו לפי החוק הישן.
 
במהלך הדיונים ברפורמת הכבאות, דרשו חברי כנסת בוועדה, לבטל את גביית האגרות עבור הפעילות המבצעית של הרשות (להבדיל מאגרות בגין פעולות רישוי שונות שמבצעת הרשות). כפשרה, נקבע שתוקם ועדת הנחות בכל מחוז, שבה יהיו חברים מפקד המחוז או מי מטעמו, היועץ המשפטי של המחוז ומנהל המחוז במשרד הרווחה או מי מטעמו. כן נקבע כי ההנחות יינתנו בהתאם לאמות מידה שיקבע השר לביטחון הפנים באישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.
 
ח"כ אזולאי, שניהל את הדיון: "יש להפסיק עם מנגנון הגבייה כחלק מהמהפך שעשינו. בדיוק כמו במשטרה,  אנחנו לא רוצים שאזרח יחשוב פעמיים אם להזמין את השירות. בגבייה הזו יוצרים תדמית לא חיובית למערך הכבאות כי אזרח, או שלא יתקשר או שלא ישלם את הכסף ויסתבך עם תביעות.

קרן גלאון, סגנית היועצת המשפטית לרשות הארצית לכבאות והצלה: אין מחלוקת על כך. כרגע כפלסטר נאפשר הנחות ופטורים בתקנות האלו ובשלב הבא נמצא מקורות מימון לרשות, שיחליפו  את הגבייה. זוהי גם מטרת נציב הכבאות, התומך בביטול האגרות.
 
ח"כ צור, הצטרף אף הוא לדברי ח"כ אזולאי: "למה צריך את התקנות הללו? זה בדיוק כמו כוחות השיטור".  לשאלתו כמה מתוך התקציב הוא סכום האגרות, נענה כי 20 מיליון ₪ הן ההכנסות מהאגרות המבצעיות.
  
ח"כ אזולאי סיכם את הדיון: "התקנות הללו אמורות לעודד אזרחים להשתמש בשירות. 20 מיליון ₪ של אגרות מבצעיות הוא סכום זעום שלא מצדיק את הפגיעה בתדמית המערך.  אם תבדקו מה ההכנסות כתוצאה מהגבייה וכמה עולה המנגנון של הגבייה, תגיעו לתוצאה שכדאי לבטל.

התקנות יאושרו לשנה מיום פרסומן ובעוד חצי שנה נקיים דיון ביניים לברר אם הכיוון הוא ביטול האגרות או הרחבת הפטור מתשלום אגרות.
  
התקנות אושרו פה אחד, על-ידי הח"כים אזולאי וצור וייכנסו לתוקף מיד עם פרסומן בשבועות הקרובים.
 

 

 

מקור:יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה