כניסה הרשמה צור קשר

נהג משאית נהרג בתאונה עם מכלית שהובלה חומר מסוכן

 

עודכן ב:11/12/2014

 

נהג משאית שהובילה כלי רכב נהרג אתמול בתאונה עם משאית שהובילה חומר מסוכן בשם פנטנול. התאונה אירעה בחיבור בין כביש 1 לכביש 6. בעקבות התאונה עלתה משאית הפנטנול באש. הנהג נלכד ומותו נקבע במקום. כביש 1 נחסם לחלוטין בשני הכיוונים בשל קושי לבצע הפרדה בין המשאיות, ובשל החשש מהתלקחות מחודשת.
לעיון בכתבה שפורסמה ב-ynet.

n-פנטנול
(1-פנטנול) (Pentan-1-ol, n-Amyl Alcohol, CAS No. 71-41-0) הוא כוהל עם 5 אטומי פחמן. קיימים 8 כהלים עם נוסחה מולקולרית זהה לחומר הנידון. n-פנטנול משווק לעיתים כחומר טהור ולעיתים בתערובת של כהלים לדוגמא (Fusel alcohol) . n-פנטנול הוא נוזל חסר צבע עם ריח קל. החומר משמש כחומר גלם לתכשירים רפואיים, כממס בתגובות כימיות אורגניות, כחומר מעכב קורוזיה, כנוגד חמצון ועוד.

הנוזל ואדיו דליקים.  אדי החומר יוצרים תערובת נפיצה עם האוויר. הבזק לאחור של האדים יתרחש באם הם יגיעו למקור הצתה. החומר יבער אם הוא מעורב בדליקה והמיכל עשוי להתפוצץ בחום בעירה. לכן יש לנקוט אמצעי זהירות למניעת היווצרות חשמל סטטי ולהאריק הציוד בסביבת העבודה; יש להרחיק החומר ממקורות הצתה, חום, ניצוצות ואש ולהשתמש בציוד מוגן התפוצצות וכלי עבודה המונעים היווצרות ניצוץ.

בנוסף, החומר עשוי לגרות את העור והעיניים ואת מערכת הנשימה ועשוי להיות מזיק בבליעה. החומר עשוי לדכא את מערכת העצבים המרכזית בדרגות שונות כולל סחרחורת וראייה כפולה. יש להימנע משאיפת האדים, מבליעת החומר וממגע שלו עם העור והעיניים.  בעבודה עם החומר, אזור העבודה צריך להיות מאוורר במערכת אוורור כללית או מקומית והעובד צריך להשתמש בציוד מגן כנדרש בגיליון הבטיחות של החומר. כמו כן יש לשמור על כללי היגיינה טובה: אין לאכול, לשתות או לעשן בזמן הטיפול בחומר. יש לשטוף ידיים היטב בסיום העבודה ולפני אכילה, שתיה, עישון, הליכה לשירותים ושימוש בתכשירים קוסמטיים.

 

 

מקור:ד"ר מירב פז, PhD הנדסה כימית, מרכז מידע של המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה