כניסה הרשמה צור קשר

זיהום באנתרקס במרכז לבקרת מחלות באטלנטה

 

עודכן ב:25/06/2014

 

המרכז לבקרת מחלות ומניעתן באטלנטה, ג'ורג'יה בארה"ב עוסק בגורמים ביולוגיים מקבוצות סיכון 3 ו-4, קובע את אמצעי בטיחות בארה"ב ובעולם כולו, ומציית לכל נהלי הבטיחות והחוקים בנושא, כולל החוק העוסק בגורמים העלולים לשמש למטרות טרור (select agent rule ).

חוק זה, שחוק "המחוללים" בישראל קובע נהלים דומים, מטפל פרט באמצעי בטיחות, בעיקר באמצעי ביטחון חמורים, הבאים להבטיח כי הגורמים הביולוגיים המסוכנים לא יוכלו לצאת בשום צורה בלתי מבוקרת מהמעבדות לחוץ. המרכז מטפל בין השאר גם בחיידק האנתרקס במעבדות ברמת בטיחות ביולוגית 3, ויש נהלים קשיחים לעיקור דגימות האמורות לצאת ממעבדות אלה למעבדות ברמת בטיחות נמוכה יותר. אחת השיטות לעיקור נבגי אנתרקס היא קרינת גאמא, שאינה משנה דבר על פני הנבג אך פוגעת בדנ"א. לאחר טיפול זה, יש ל"וודא הריגה" על ידי זריעה בצלחות פטרי במצע מתאים ולהוכיח כי אין צמיחה.

במקרה שלפנינו ניסו החוקרים תהליך עיקור בכימיקלים במקום בקרינה ובבדיקת הצלחות לאחר 24 שעות לא נצפתה כל צמיחה, והנבגים המטופלים הועברו למעבדות ברמה 2 לניסויים שונים, שכללו כנראה גם יצירת אירוסולים. ניסויים אלה נערכו מספר ימים בין 6 ביוני ל-13 בו. לאחר מספר ימים, כאשר צלחות הפטרי בהן נזרעו נבגי האנתרקס עברו להשמדה, אובחנו בהן מושבות אנתרקס. המחשבה היא, כי תהליך העיקור בכימיקלים לא היה יעיל דיו, והצליח להרוג נבגים הנובטים במהירות אך הותיר נבגים הנובטים באיטיות. אנשי המרכז קבעו כי 75 עובדים עסקו בדגימות האנתרקס והם נחשבים כמי שנחשף לחיידק זה. כל הנחשפים בכוח, קיבלו טיפול אנטיביוטי, ציפרופלוקסצין, למשך 60 יום, וחוסנו בתרכיב נגד אנתרקס. כל המעבדות ופרוזדורים החשודים לזיהום בחיידק עברו חיטוי וטיהור. עד עתה אין כל סימן להדבקה בקרב העובדים.

דובר המרכז מציין כי אין לדעת האם התקלה נגרמה בטעות או בכוונה, אך מוסיף כי כל העובדים בחיידק זה עברו בדיקה ביטחונית מעמיקה מראש. הדובר מייחס את התקלה לאי ציות לתהליך העיקור או לבדיקת תוצאותיו, וחקירה בנושא החלה מיד. "אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר"?....

כדאי ללמוד מקרה זה את חשיבות הציות לנהלים ותהליכים מאושרים שעברו ואלידציה בכל פעולה ופעולה, וכן לא לתת לשגרה לנצח...


ידיעה זו וידיעות נוספות בתחום בטיחות וגיהות ביולוגית פורסמו במדור שבאתר.

מקור:

http://www.promedmail.org/direct.php?id=2552800

 

 

מקור:ד"ר איתן ישראלי, מומחה לבטיחות ביולוגית ויו"ר האגודה הישראלית לבטיחות ביולוגית .

 

שלח להדפסה