כניסה הרשמה צור קשר

הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה (EU-OSHA) משיקה תכנית "מקומות עבודה בריאים מטפלים בלחץ נפשי"

 

עודכן ב:22/04/2014

 

הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה (EU-OSHA)  השיקה לפני ימים ספורים בבריסל תכנית אירופית דו-שנתית: "מקומות עבודה בריאים מטפלים בלחץ נפשי". השכיחות של לחץ הקשור לעבודה באירופה הנה מזעזעת. סקר דעת הקהל הכלל-אירופי האחרון של המינהל האירופי לבטיחות ובריאות בעבודה גילה ש- 51% מהעובדים חשים שלחץ הקשור לעבודה נפוץ במקום העבודה שלהם ו- 4 מכל 10 עובדים חושבים שלחץ אינו מטופל כראוי בארגון שלהם. אולם, מעסיקים ועובדים ביחד יכולים להתמודד בהצלחה ולמנוע לחץ הקשור לעבודה וסיכונים פסיכולוגיים; תוכנית מקומות עבודה בריאים מיועדת לסייע לחברות לעשות בדיוק את זה.

השקת התוכנית כינסה יחד את הנציב האירופי לתעסוקה, רווחה ושילוב, לאסלו אנדור, שר העבודה, הביטחון הסוציאלי והרווחה היווני, ואסיליס קגקרוגלו, המייצג את הנשיאות היוונית של מועצת האיחוד האירופי ומנהלת המינהל האירופי לבטיחות ובריאות בעבודה דר' קריסטה סדלאטשק. הם קראו לעסקים באירופה (הן פרטיים והן ציבוריים) להכיר בצורך להתמודד עם לחץ הקשור לעבודה. בעשותם כך, הם יגנו על בריאות העובדים ועל תפוקת הארגונים שלהם.

הנציב אנדור אמר: 'טיפול בלחץ הקשור לעבודה הוא אחד מאבני הפינה בהבטחת הבריאות, הבטיחות והרווחה של העובדים האירופים. מקומות עבודה אינם יכולים להרשות לעצמם להתעלם מלחץ הקשור לעבודה, אשר מגביר היעדרויות ומקטין תפוקה. תוכנית המסגרת העתידה לבריאות ובטיחות בעבודה של האיחוד האירופי לשנים 2014-20 תדגיש שההגנה המשופרת על בריאות הנפש של העובדים היא גורם עיקרי במניעת מחלות הקשורות לעבודה. המסגרת תציע טווח מגוון של פעילויות כמו שיתוף בנוהגים טובים לשיפור בריאות הנפש בעבודה. סביבת עבודה חיובית אינה חשובה רק כדי לאפשר לעובדים לעבוד זמן ארוך יותר, אלא היא חשובה גם כדי להבטיח שכאשר העובדים יפרשו הם יהיו עדיין בריאים. אני משוכנע שהתוכנית החדשה של המינהל האירופי לבטיחות ובריאות בעבודה לגבי לחץ וסיכונים פסיכולוגיים בעבודה תתרום הרבה מאוד למטרה זו.' התוכנית 'מקומות עבודה בריאים מטפלים בלחץ' לשנים 2014-2015  היא הזדמנות מצוינת לקידום הצורך של מקומות עבודה אירופיים להתמודד ביעילות עם סיכונים פסיכולוגיים ולחץ הקשורים לעבודה', הוסיף מר קגקרוגלו. 'התוכנית מספקת את התמיכה הדרושה ואת ההדרכה למעסיקים, למנהלים, לעובדים ולנציגיהם.'

דר' סדלאטשק דברה על יעדי התוכנית: 'למרות הנוכחות הגוברת ועלויות הלחץ במקום העבודה, יש עדיין חוסר הבנה וחוסר רגישות משמעותיים סביב הנושא – סקר עסקים על סיכונים חדשים וצומחים (ESENER) של הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה מצא שמעל 40% מהמעסיקים חושבים שסיכונים פסיכולוגיים קשים יותר לטיפול מאשר סיכונים 'רגילים' לבטיחות ובריאות תעסוקתיים. בעזרת התוכנית אנו רוצים להגביר את המודעות לבעיה ולספק תמיכה לטיפול בסיכונים פסיכולוגיים. לחץ הקשור לעבודה הוא נושא ארגוני ועל המעסיקים והעובדים להתמודד אתו ככזה ביחד.'

התוכנית 'מקומות עבודה בריאים, מבקשת להראות כיצד ניתן לטפל בסיכונים פסיכולוגיים באותה דרך שיטתית כמו כל סיכון בטיחותי אחר. היא מיועדת לקדם את השימוש בכלים פשוטים שיכולים לסייע לארגונים לטפל ביעילות בסיכונים אלה ולהדגיש את ההשפעה החיובית של פעולה כזאת. התוכנית מזמינה את כל הארגונים והאנשים ברמה המקומית, הלאומית והכלל-אירופית להשתתף בה. היא תרוכז ברמה הלאומית על ידי המוקדים הלאומיים של הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה ביותר מ- 30 מדינות אירופיות, ותיתמך על ידי שותפים רשמיים כלל אירופיים ורב-ארגוניים ושותפי התקשורת של התוכנית. התוכנית 'מקומות עבודה בריאים' נתמכת גם על ידי הנשיאות של מועצת האיחוד האירופי, הפרלמנט האירופי, המועצה האירופית והשותפים האירופים החברתיים.

התוכנית 'מקומות עבודה בריאים מטפלים בלחץ' תימשך שנתיים ותכלול מאות ארגונים ברחבי אירופה, עם מגוון פעילויות כמו פגישות הדרכה, כנסים וסדנאות, פוסטרים, תחרויות של  סרטים וצילומים, חידונים, הצעות, מסעות פרסום ומסיבות עיתונאים. פעילות עיקרית בלוח הזמנים של התוכנית היא הענקת פרס אירופי של "המצטיין", שהושק ב- 15 לאפריל, בו מוענק עידוד להשתתפות מכל הארגונים האירופים אשר מיישמים בהצלחה אמצעים לצמצום ומניעה של לחץ.


לאתר 'לחץ בעבודה במקומות עבודה בריאים'
 

 

מקור:יקי אלעד, מנהל יחידת האינטרנט, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה