כניסה הרשמה צור קשר

בעיות בריאות בעבודה גם אצל אמנים

 

עודכן ב:23/12/2013

 

"אמנים רבים סובלים מתשישות, חרדה, נדודי שינה, כאבים בכתפיים ובצוואר וכאבי שריר-שלד אחרים," אומרת החוקרת המומחית פיה האוני מהמכון הפיני לבריאות תעסוקתית (FIOH). אופי העבודה היצירתית עצמה גורם למתח –בצורך ליצור תמיד משהו חדש ובצורך להעניק הרבה מעצמו. אמנים רבים אינם רואים בעצם הפעולה של יצירת האמנות עניין מלחיץ, אך הם סובלים מלחץ בשל הדברים הקשורים לכך: קשיים בהתמודדות פיננסית, היעדר ודאות במקצוע האמנות, הספונטניות בעבודה, האחריות הנרחבת והתחרות העזה. "כרגע, אני מתוחה בשל כתיבת הבקשות למימון, הגשת מכרזים וחוזים כמו גם שילוב של לוחות זמנים של אנשים רבים," מתארת נינה נורמינן, שחקנית, לגבי העבודה הנוכחית שלה כמאמנת קהילת עובדים. "הרלבנטיות של עבודתי, ההזדמנויות המגוונות התואמות את טעמי ושותפים רבי השראה מסייעים לי להמשיך," היא אומרת.

המכון הפיני לבטיחות ובריאות תעסוקתית ערך מחקר על 'רווחת חיי האמנים במעברי עבודת האמנות' ובדק באמצעות סקר, ראיונות ותצפית אתנוגרפית משתתפת כיצד שחקני תיאטרון, סופרים ואמנים חזותיים תופסים משמעת ספונטנית כמשאב של דרכי עבודתם. הסקר נענה על ידי 476 אנשים, ו- 20 אנשים רואיינו. הקרן הפינית לסביבת עבודה מימנה את הפרויקט שבוצע ב- 2012-2013.

אמנים מחשיבים את עבודתם כתובענית מבחינה נפשית יותר מאשר כלל פינים ככלל. בעיות בריאות הקשורות לעבודה שכיחות בממוצע יותר בקרב אמנים מאשר בקרב עובדים אחרים. אולם, אמנים הנם מאושרים בעבודתם, כפי שמראה מחקר חדש שערך המכון הפיני לבריאות תעסוקתית.

גורמים רבים ושונים בעבודת האמנים יכולים לגרום לבעיות בריאות והתמודדות בטווח הארוך. אלה כוללים עבודה לא סדירה, שינויים תכופים במקומות עבודה ומרחבי עבודה לא הולמים. האחרונים משפיעים במיוחד על אנשי האמנות החזותית. כמוכן, דחיקה לשוליים, קנאה והצקה יכולים לפגוע בנתיב העבודה המוצלח של האמן.
"איזון בין עבודה והיבטים אחרים של החיים קשה לאמן. רבים חשים שהם מזניחים את חיי המשפחה שלהם בגלל העבודה. טיפול עצמי ושיקום בין הפרויקטים הנו מאתגר. אולם, שיקום נחוץ במונחים של יצירת החדש וחידוש," מזכירה הלי אנסיו, חוקרת במכון הפיני לבריאות תעסוקתית.
 
תוצאות המחקר מסלקות את המיתוס על האופי הבוהמיני של חיי האמנים. רב האמנים רוצים לטפל ביכולת העבודה שלהם יותר מקודם: הם ישנים ומתעמלים כמו פינים אחרים, שותים אלכוהול במתינות ומוצאים אמצעי שיקום בעבודתם. "אני מטפס הרים, שט בסירה ומבלה בחוץ. אם עלי להפסיק פעילויות אלה אפילו לשבוע אחד, אני מתעצבן. אותו הדבר חל על חיי החברה שלי: הזמן שאני מבלה עם חברי נחוץ לאיזון כל הישיבה אל השולחן שלי," אומר הסופר ג'וקה לאאז'ארין.

חילוף הדורות גם הוא משתקף במספר הגדל של אנשי המקצוע וזה מגביר את התחרות. אמנים מחשיבים את השליטה והניהול של דעת האנשים חשובים בהבנת עבודתם. הם צריכים את הסובלנות לשינוי וחוסר ודאות, את היכולת להעריך את עבודתם ואת היכולת לעבוד באופן ממושמע. "דיוק, אחריות, אמינות, שמירה על מצב טוב וסגנון חיים בריא, יכולות מגוונות ופיתוח עצמי, מיומנויות של שיתוף פעולה, 'ראש פתוח' והבנה מקיפה של העולם הן תכונות של השחקן כבר זמן ניכר. לכן זה די רחוק מהחיים הבוהמיינים," אומרת נורמינן.

בנוסף לספר המקוון, נושאי המחקר יסוקרו בסרט תיעודי "עבודתו של אמן". הסרט הוא עבודה אמנותית עצמאית שקשורה למחקר. 'ארטלאב פרודקשנס' הפיקה את הסרט. חוקרות המכון הפיני לבריאות תעסוקתית פיה האוני והלי אנסיו היו מעורבות בהפקה. הסרט בוים על ידי ג'יין לאיהו.

 
 
 
 

 

מקור:יקי אלעד, מנהל יחידת האינטרנט ע"פ אתר FIOH.

 

שלח להדפסה