כניסה הרשמה צור קשר

מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ערך "מבצע זיקוקי דינור" בערב יום העצמאות

 

עודכן ב:23/04/2013

 

בערב יום העצמאות, התקיימו במאות אתרים ברחבי הארץ הפעלות של 10 טון זיקוקין דינור (כ-30,000 פגזים). במסגרת ההיערכות הבטיחותית הכוללת בהפעלת מסה כה גדולה של חומרי נפץ, קיים מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, מבצע פיקוח ואכיפה מרוכז שבחן את אופן ההיערכות להפעלת הזיקוקין בערב יום העצמאות, ועמידה בכל דרישות הבטיחות בהפעלת הזיקוקין.

במבצע הפיקוח והאכיפה, בו נטלו חלק 25 ממפקחי הבטיחות במינהל, נבדקו קיומן של דרישות שונות ב-58 מוקדי הפעלת זיקוקין. בין השאר נבדקו תוקף הסמכתם של מפעילי הזיקוקין, קיום היתר להפעלת הזיקוקין במקום המיועד, עמידה במרחקי הבטיחות הנדרשים להפעלת הזיקוקין, התאמת סוגי וכמות הזיקוקין ביחס להיתר ההפעלה הקיים וכן עמידה בדרישות בטיחות נוספות. כל זאת, בכוונה לשמור על שלומם של החוגגים והמפעילים גם יחד.

חשוב לזכור כי לפני שלוש שנים במהלך חגיגות יום העצמאות, נפצע באורח אנוש ונפטר לאחר מספר ימים, מפעיל זיקוקין שפעל בניגוד לדרישות הבטיחות. ולפני כשנתיים, מצאו תלמידים נפלים של פגזי זיקוקין שנורו אך לא התפוצצו בשטח בית ספר, ורק בנס לא נפגע אף תלמיד. במספר מקרים נפגעו עוברים ושבים משאריות זיקוקין, שנפלו לקרקע, היות ולא נשמרו מרחקי בטיחות מתאימים מאזור ההפעלה. אלה רק דוגמאות ספורות.

במהלך המבצע נמצאו הפרות חמורות של כללי הבטיחות במספר אתרים:

  • כנגד 4 מפעילים המחזיקים בתעודת מפעיל זיקוקין יינקט הליך של שימוע בפני מפקחת עבודה ראשית בפועל במשרד הכלכלה, בטרם שלילת רישיון. כנגד 2 מתוכם, העביר משרד הכלכלה תלונה למשטרת ישראל לאחר שמפקחי המינהל מצאו כי הם אחסנו את זיקוקי הדינור בביתם והובילו אותם באופן שסיכן את שלום הציבור.
  • יבואן זיקוקי דינור, שנמצאו ליקוים חוזרים באתר ההפעלה שבאחריותו יזומן לשימוע אף הוא במשרד הכלכלה.

במהלך יום העצמאות נפצעו קל שני מפעילי זיקוקין לאחר שלא פעלו בהתאם לנהלי הבטיחות והתפעול. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית חקר את נסיבות פציעתם וכחלק מהפקת הלקחים למניעת הישנות מקרי פציעה כגון אלה בעתיד, זומנו שני המפעילים לקורס רענון למפעילי זיקוקין.

ורדה אדוארדס, מפקחת עבודה ראשית בפועל וראש מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית: "יום העצמאות מהווה נקודת זמן רגישה מבחינה בטיחותית בשל היקף השימוש הנרחב בזיקוקי דינור (אשר מסווגים ע"פ החוק כחומרי נפץ). בכוונתנו למצות את הדין עם מי שפעל בניגוד לחוקים, לתקנות ולנהלי הבטיחות וגרם בכך סכנה לשלום הציבור".

בביקורות בשנים הקודמות עיקר הממצאים היה חוסר דיפון של כוורות זיקוקין (כפי שרואים בתמונה השמאלית).

להלן מספר תמונות מהמבצע 

המקור: מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, משרד התמ"ת.

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 07.07.2024

 

שאלה:

מהי ההסמכה הנדרשת למפעיל עגורן גשר עילי בעל עומס עבודה בטוח - מתחת ל- 1000 ק"ג?

 

התשובה:

תקנות הבטיחות בעבודה (עגורנאים, מפעילי מכונות הרמה אחרות ואתתים), -1992, מסווגת את סוגי העגורנים ומנחות לגבי אופן ההסמכה של מפעיליהם.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע