כניסה הרשמה צור קשר

הישרדות נגיף ציטומגלו על משטחים לאורך זמן

 

עודכן ב:12/02/2013

 

בארה"ב נגיף ציטומגלו CMV, פוגע בתינוק אחד מתוך 150 הריונות, וגורם להפרעות בשמיעה ובכושר השכלי. מתוך 4 מליון לידות מדובר בכ-30,000 תינוקות הנולדים מודבקים בנגיף זה. מתוכם, כ-6000 ילקו בהפרעות כנ"ל וכ-150 ימותו מסיבוכי ההדבקה. קבוצת חוקרים מהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן באטלנטה, ג''ורג''יה, בדקה את הישרדות נגיף ציטומגלו לאורך זמן על משטחים שונים, כדי לקבוע מהם התנאים המעודדים העברת הנגיף בסביבה. החוקרים הפיקו נגיף מזן מעבדתי המסוגל להדביק תאי ריאה בתרבית (169 AD), מהלו אותו ברוק, טפטפו מנות של 200 נגיפים על משטחים חלקים (מתכת, פלסטיק, זכוכית) או סופגים (עץ, בד, קרקר) ודגמו אותם לשיעורים במשך 6 שעות, וקבעו את התכולה הגנומית בעזרת RT-PCR ואפקט ציטופתי בתרבית תאי ריאה. בכל הדגימות הצליחו החוקרים לשחזר את גנום הנגיף במלואו מהמשטחים עד 6 שעות (הניסוי לא ארך מעבר לזמן זה). על משטחים חלקים שרד הנגיף כל עוד הם נותרו רטובים, עד 3 שעות, ועל משטחים סופגים – לפחות עד 6 שעות.

חשיבותה של עבודה זו היא, שהיא מוכיחה הישרדות של CMV על משטחים למשך מספר שעות לפחות, עובדה המתריעה בפני אפשרות העברה והדבקה בנגיף ממשטחים, ומדגישה את חשיבות השמירה על היגיינה אישית בחיי יום-יום, בעיקר לגבי נשים הרות הבאות במגע עם ילדים המשירים נגיף זה. חשוב לציין, שהחוקרים השתמשו בכייל נמוך של הנגיף בדגימות, ומאחר והנגיף דועך עם הזמן בצורה אקספוננציאלית, כיילים גבוהים יותר היו מציגים הישרדות לזמנים ארוכים בהרבה. כמו כן, זן הנגיף אינו זן הבר האלים, אך החוקרים משערים כי הישרדות שני הזנים אמורה להיות דומה. החוקרים מסכמים, שנשים הרות צריכות להזהר משיתוף מזון או שתיה עם ילדים, להמנע ממגע ברוק ומנשיקות הילדים. 

לעוד חומרים במדור בטיחות וגיהות ביולוגית של המוסד לבטיחות ולגיהות.

מקור:
ד"ר איתן ישראלי על פי סטואל וחב'' J Infect, Dis 2012;205:211

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע