כניסה הרשמה צור קשר

בט"וחים בשבט

 

עודכן ב:24/01/2013

 

בט"ו בשבט אנו מקדישים לארץ ולפירותיה, ואחת ממסורות היום היא לאכול מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, וכן פירות יבשים ופיצוחים. ילדים פגיעים במיוחד לסכנת חנק מדברי מזון למיניהם. למאכלי ט"ו בשבט יש במיוחד מאפיינים המגבירים את ההסתברות לחנק בקרב ילדים קטנים.
 
מי בסיכון? תינוקות בשנת החיים הראשונה ופעוטות עד גיל 4 שנים, הן קבוצות הגיל הנמצאות בסיכון להיפגע מחנק.
מדוע? דרכי הנשימה של ילדים קטנים אינן מפותחות דיין: הן צרות וקטנות יותר משל מבוגר; רפלקס השיעול שנועד להוציא חפץ זר שחדר לדרכי הנשימה אינו מפותח דיו; לילדים קטנים אין שיניים טוחנות מפותחות וחזקות בכדי ללעוס היטב את המזון, ולכן קיים סיכון גדול יותר לשאיפה של מזון בשלמותו.

צורת המזון - מאכלים עגולים מתיישבים בדיוק על פתח קנה הנשימה וחוסמים את מעבר האוויר. 
מרקם המזון - מאכלים בעלי מרקם חלקלק הגולש במהירות לעבר בית הבליעה; מרקם דביק שנצמד לקנה הנשימה וקשה להסירו; מרקם הסופח מים ומתנפח בקנה; מרקם קשה מקשה על הלעיסה והילד עלול לבלוע את המזון בשלמות.
גודל המזון - מזון שגודלו גדול מדי, מקשה על הלעיסה והילד עלול לבלוע את המזון בשלמותו.




אין להגיש לילדים מתחת לגיל 5 את המאכלים הבאים: 

  • פיצוחים למיניהם, בעיקר גרעינים ובוטנים, הידועים בתכונתם לספוח נוזלים, לתפוח ולחסום את דרכי הנשימה ובכך עלולים לגרום לחנק.

  • פירות יבשים כמו, צימוקים ואגוזים.

  • תאנים מיובשות, תמרים ומשמשים יבשים, שמרקמם הדביק עלול לגרום לחנק.

  • תפוח עץ וגזר - וכל פרי או ירק קשה אחר יש לחתוך לחתיכות קטנות, או לרסק או לבשל עד שיהיו רכים, כך שהילד יוכל ללעוס אותם ללא קושי.

  • ענבים - יש לחצות את הענבים לשניים לפני האכילה. אם יש בהם גרעינים, הוציאו אותם.

הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת התאונה בטרם קרתה. על מנת למנוע חנק בקרב ילדים קטנטנים, יש להקפיד על כך שהילד יישב בזמן האוכל ליד השולחן ולא ירוץ וישחק בזמן שהאוכל נמצא בפיו. כמו כן יש לחתוך את האוכל לחתיכות קטנות וללמד את הפעוטות ללעוס היטב את המזון. 

יצוין כי בשנת 2007 נכנס לתוקפו החוק המחייב סימון אזהרות על גבי אריזות פיצוחים, פיצוחים בתפזורת ונקניקיות, לפיו יש באכילתם על ידי ילדים מתחת לגיל 5 סכנת חנק. סימון האזהרה חל גם על גרגרי קטניות, גרעיני תירס תפוחים, גרעיני תירס שנועדו לפופקורן.

כך הולכים השותלים - פעילות מהנה נוספת בחג זה, היא הנטיעות. ברבים ממוסדות החינוך מתבצעת שתילה של גינת נוי בשטח הגן, עציצים אישיים לכל ילד או נטיעות עצים באזור קרוב. בבחירת השתילים יש להתייעץ עם איש מקצוע, אגרונום או גנן בעל ניסיון, לפני בחירת עציצים ושתילים. יש לוודא התאמה מבחינת רעילות וכדאי לוודא כי הגודל הסופי של הצמח לא ידרוש טיפול ייחודי ויתאים לצורכי התחזוקה של הגן.


מקור:
אתר ארגון בטרם

 

 

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע