כניסה הרשמה צור קשר

המוסד לבטיחות ולגיהות חונך שתי נידות להדרכה בשטח בתחום החקלאות

 

עודכן ב:24/09/2012

 

המוסד לבטיחות ולגיהות חנך באמצע חודש ספטמבר את הפעלתן של שתי נידות הדרכה חדשות שמיועדות להדרכת עובדים בענפי החקלאות השונים: גידולי שדה, מטעים, רפת, גידולי ירקות ועוד.

הפעלת הניידת כבר נבחנה בשטח והיא זוכה להצלחה ולביקוש רב, כך אמר ישראל שריבמן מנהל בפועל של המוסד לבטיחות ולגיהות בטקס מסירת הנידות שערך המוסד לבטיחות ולגיהות-אגף פרויקטים ותשתיות. ישראל שרייבמן ציין את התרומה הרבה של "קרן מנוף במוסד לביטוח לאומי" שהודות למימונה הצליח המוסד לבטיחות ולגיהות לקדם בהצלחה את היוזמה של הפעלת הניידות. כמו כן ציין את שיתוף הפעולה עם מינהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה במשרד התמ"ת שהיה שותף לפיתוח הלומדות המופעלות בניידות ההדרכה.

בנוסף לשתי הניידות שכבר עובדות מתוכננות להתווסף בעתיד עוד 2 ניידות הדרכה לעובדים בחקלאות כך שבסך הכל בשלב הראשון יופעלו במגזר החקלאי 4 נידות הדרכה. יצוין כי הפעלת ניידות הדרכה לעובדים במגזר החקלאי הינה בנוסף לארבעת הנידות שפועלות בהצלחה מרובה להדרכת עובדים בתעשייה ובבנייה. התוכנה של נידות ההדרכה פותחה במיוחד על ידי אנשי אגף פרויקטים במוסד לבטיחות ולגיהות והיא מאפשרת להציג את ההדרכה בשפה העברית. הערבית, והתאית ובכך נותנת מענה הדרכתי לרוב רובם של העובדים העוסקים בעבודה חקלאית.

רינה בודנקין מנהלת קרן מנוף במוסד לביטוח לאומי ציינה כי שמחה שהפרויקט הסתיים בהצלחה והוא מתחיל לפעול. היא אמרה כי בכוונתה להציג את הפרויקט בכנס של מנהלי מוסדות בטיחות שיערך בחודש אוקטובר בניו-זילנד. עוד אמרה כי בכוונת המוסד לבצע מעקב אחר התרומה של הנידות לשיפור הבטיחות במגזר החקלאי.

יאיר גולדשמיט ממינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד התמ"ת ברך אף הוא את שיתוף הפעולה של הגורמים השונים שהביאו להצלחת הפרויקט.

שרייבמן ציין כי מדינת ישראל הינה חלוצה עולמית בנושא קידום ההדרכות הבטיחות לעובדים באמצעות ניידות הדרכה. המוסד לבטיחות ולגיהות משקיע משאבים רבים באמצעות פעולות מניעה, ומחקרים להקטנת מספר הנפגעים בעבודת חקלאית. "כמדינה נאורה שדואגת לאוכלוסיות היותר חלשות אנחנו מהווים מודל לחיקוי בעולם בביצוע הדרכות לעובדים, כולל ביצוע הדרכות לעובדים מלאומים שונים". נושא הדרכות באמצעות נידות בטיחות יוצג בכנס בינלאומי של מנהלי מוסדות בטיחות מכל רחבי העולם, כנס שיתקיים בחודש ספטמבר במונטריאול קנדה.

אריה כרנדיש, מהמרכז החקלאי ציין כי יש קרוב ל-16,000 משקים משפחתיים פעילים בחקלאות ועוד כ-6000 משקים חקלאיים במגזר הקיבוצי. בסך הכל יש כ- 70,000 עובדים ישירים בחקלאות ועוד כ-100,000 איש במעגל הראשון של נותני שירותים כמו בתי אריזה ואחרים ייהנו מנידות הבטיחות. עוד ציין כי הפעלת הניידות הוא "חלום שהתגשם" והוא מודה לקרן מנוף במוסד לביטוח לאומי על מימון הפרויקט ותרומתה לקידום הבטיחות בחקלאות. הפעלת הנידות תוביל להערכתו להורדת עקומת הנפגעים בתאונות עבודה במגזר זה ולצמצום תגמולי הביטוח הלאומי. הוא ציין כי ישנם מיזמים נוספים של המוסד לבטיחות ולגיהות, כמו זה שמוביל חיים בן ארי שיעסוק בקידום הגיהות בתעסוקה במשקים החקלאיים. כל משק בפרויקט יעבור תהליך מסודר של הערכת הסיכונים והכרת הכלים להתמודד עם הסיכונים.

אלימלך לרנר מדריך ראשי בתחומי החקלאות הציג בפני הנוכחים בטקס את פעולת הלומדה שבניידת. הניידת מאפשרת לשלושה משתתפים בליווי מדריך לעבור בו זמנית את ההדרכה בצורה בהירה ומובנת למפעיל באמצעות הפעלת מסכי מגע. משך ההדרכה של הלומדות, בכל נושא הוא כשעה אבל ההדרכה בפועל אורכת זמן רב יותר מפני שהמדריך מאפשר לקבוצת המודרכת להעלות נושאים, לחזור על נושאים שונים, ולהתייחס למצגת. בנוסף למצגות ישנה בנידת תצוגה של אמצעי מיגון אישיים הנדרשים לעבודה בחקלאות כמו: הגנה על השמיעה, הגנה על העיניים, הגנה מפני נפילות בגובה, אמצעי מיגון שונים כמו נעלי עבודה, נישמיות, כפפות ועוד. הניידת הינה עצמאית תפעולית והיא ניזונה ממקור מתח חשמלי שמגיע מגנרטור הנמצא בניידת כך שהיא יכולה לפעול הלכה למעשה בכל מקום ואתר.

נחום טיר מנהל אגף פרויקטים ופיתוח תשתיות אמר כי בזכות ניידות אלו יתאפשר למדריכי החקלאות של המוסד לבטיחות ולגיהות להנחיל מתכונת מתקדמת של פעילות הדרכה והסברה שתתפרס מדי שנה בלמעלה מ – 1000 משקים חקלאים ותוכל לתת הדרכה לכ – 5,000 עובדים. הפעילות המתוכננת מצטיינת בחדשנות רבה הנובעת מהאפשרות להעביר באמצעות מדריכי החקלאות של המוסד לבטיחות ולגיהות הדרכה אינטראקטיבית המשלבת נושאי בטיחות וגיהות מתחום החקלאות במספר שפות ובמגוון רב של נושאים, בהם:

פרק 1 – סכנות ציוד חקלאי ומכונות
א.חשיבות מיגון מכונות מסוכנות + סכנת לחץ הידראולי
ב.נהיגה והובלה בטרקטורים
ג.עבודה בגובה

פרק 2 – חקלאות – בריאות וגיהות תעסוקתית
א.סכנות בעבודה בחומרי הדרכה
ב.סכנות חשיפה לגורמי זיהום ביולוגיים
ג.סכנות חשיפה לגזים שונים
ד.סכנות חשיפה לאבק
ה.סכנות אקלים וזג אויר

פרק 3 – סיכונים כלליים וציוד מגן אישי
א.סיכוני חשמל
ב.ציוד מגן אישי

לסיום, המוסד לבטיחות ולגיהות באמצעות אגף פרויקטים ותשתיות מחפשים בשנים האחרונות, פתרונות טכנולוגיים מתקדמים להגברת הדרכה והסברה נדרשת בקרב העובדים בשטח באמצעות כלים ניידים ופיתרונות הדרכתיים מן המובילים בעולם שמביאים את ההדרכה לעובד בכל מקום ובכל נושא מרכזי שנדרש.

מקור:
נחום טיר, מנהל אגף פרויקטים ופיתוח תשתיות, המוסד לבטיחות ולגיהות
מיכאל לרר, המוסד לבטיחות ולגיהות

 

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע