כניסה הרשמה צור קשר

המנהלים הבכירים בכי"ל בקורס ממונים על הבטיחות בעבודה של המוסד לבטיחות ולגיהות

 

עודכן ב:12/09/2012

 

"הבטיחות נמצאת בראש סדר העדיפות בפעילות התפעולית שלנו. אין שום פעילות שמבוצעת בכימיקלים לישראל שאיננה עומדת בכל דרישות הבטיחות. גופם וחייהם של העובדים חשובים לנו מכל פעילות אחרת ולכן בתחום הזה אין פשרות ואין סליחה", כך אמר דני חן מנכ"ל מגזר הדשנים בכי"ל בטקס פתיחת קורס ממונים על הבטיחות ב"בית יציב" בבאר שבע שמשתתפים בו 17 מנהלים בכירים של כימיקלים לישראל, רובם ממפעלי ים המלח וחלקם ממפעלים אחרים של קונצרן כי"ל בדרום.

בני שגיב מנהל מרכז מצוינות, בטיחות וגיהות בקבוצת כי"ל ציין כי בחברה מועסקים אלפי עובדים בארץ ובעולם. המדיניות של כל חברות כי"ל בעולם היא לפעול ברמה של תרבות ארגונית שבה הבטיחות היא חלק בלתי נפרד מה-"DNA" של פעילות הקונצרן. על מנת להטמיע את נושא הבטיחות, כחלק בלתי נפרד של הפעילות, חושבת הנהלת החברה שכל המנהלים הבכירים בחברה צריכים לעבור את הקורס המתקדם ביותר שקיים בנושא הבטיחות, ויש להכשירם, ברמת הידע כממונים על הבטיחות. שגיב ציין גם שהתעשייה בכי"ל היא הציונות האמיתית, במסגרתה מפיקים המפעלים מוצרים לייצוא שמקורם בחומרי גלם המצויים בארצנו, בתהליכי עבודה שפותחו על ידי מהנדסי וטכנאי החברה, וכל זאת תוך מתן דגש ועדיפות לנושא הבטיחות והגיהות. בקורס הממונים על הבטיחות לומדים המשתתפים במשך כ- 330 שעות אקדמיות ונחשפים למגוון רחב של נושאים בתחום הבטיחות והגיהות בתעסוקה.

ישראל שרייבמן ממלא מקום מנהל המוסד לבטיחות ולגיהות אמר במפגש כי המוסד לבטיחות גאה על השתתפותם של המנהלים הבכירים בקורס והדבר מעיד על המצוינות והמחויבות לבטיחות, הלכה למעשה, של הנהלת כימיקלים לישראל. שרייבמן הביע הערכה למאמץ שנעשה להביא להשתתפותם של מנהלים בכירים בכי"ל בקורס. לדעתו הדבר אינו מובן מאליו, מבחינת המשך תפקודה של חברה - כל חברה מכל מגזר עסקי - לקחת מנהלים בכירים ולהבטיח את השתתפותם הפעילה בקורס ארוך ותובעני בן 36 מפגשים שבועיים. השתתפותם של המנהלים הבכירים בכי"ל מצביעה על כך שההנהלה הבכירה של כימיקלים לישראל לא רק חושבת שהבטיחות חשובה אלה היא מיישמת הלכה למעשה את המדיניות הזאת. עוד אמר כי הוא שמח שבמסגרת הקורס ניתנה הזדמנות לאנשי המוסד לבטיחות ולגיהות, ליצור קשר הדוק ופורה עם ההנהלה הבכירה של כימיקלים לישראל. הוא ביקש לציין במיוחד את תרומתו המקצועית והאישית של סמנכל הבטיחות מר בני שגיב מנהל מרכז מצוינות, בטיחות וגיהות בקבוצת כי"ל בכל הקשור לפתיחת הקורס ותמיכה בתיאום התכנים המקצועיים הנדרשים למשתלמים.

חן מנכ"ל מגזר הדשנים בכי"ל ציין כי ההשתתפות המנהלים בקורס תעזור לקדם את תפיסת המקצועיות בכל הקשור לבטיחות, ולהשלים פערים מסוימים בין הידע בתחום הבטיחות המצוי אצל הממונים על הבטיחות הפעילים בנושא, לבין הידע שנדרש שיהיה למנהלים הבכירים. הוספת נדבך של ידע בתחום הבטיחות לכל אחד ואחד בשרשרת הניהול הכרחי לפעילות. בכ"יל רוצים לראות מצוינות ברמה הכי גבוהה אצל המנהלים, לא רק בתחומי הניהול אלה גם בתחומי הבטיחות. הקורס נותן לארגון את הכלים והאמצעים העדכניים ביותר והנכונים לביצוע משימות התפעול והתחזוקה במפעל, בצורה הכי מקצועית בהיבט הבטיחות. הבטיחות היא ערך עליון. ולמרות שההקפדה על הבטיחות יכולה לגרום לעיתים להפחתה בייצור - בנושא של הבטיחות אין פשרות. ההקפדה על הבטיחות באה לידי ביטוי גם בעבודה מול קבלני משנה שמבינים היום כי בנוסף למקצועיות הנדרשת מהם בעבודה הם נבחנים גם בתחום עמידה בכל הקשור לבטיחות ולגיהות בעבודה.

לדברי חן - ישנה הבנה ברמה הבכירה ביותר של הנהלת כימיקלים לישראל באשר לצורך להקצות מנהלים בכירים שישקיעו זמן ניהול ומשאבים בקורס. ההשתתפות בקורס ממוקד המאויש רק באנשי כי"ל מאפשרת התמקדות של האנשים בלימודים והפריה הדדית בין המנהלים מהתעשיות השונות בכי"ל.מנסיונו האישי - כל אחד מהמשתתפים בקורס ייהנה מהתובנות שירכוש בלימודים שנים רבות קדימה.

דוד זבידה סמנכ"ל בכיר לתפעול במפעלי ים המלח הדגיש שלהשתתפותם של המנהלים הבכירים מספר מטרות, בהן העמקת תרבות הבטיחות כך שכל המנהלים ילמדו את נושאי הבטיחות ברמה הגבוהה ביותר ויקבלו את ההסמכה הנדרשת כממונים על הבטיחות. במפעלים רוצים גם נראות כלפי העובדים שיראו כי ההנהלה לא רק אומרת אלא גם עושה בטיחות. שהנושא הוא חשוב וחיוני למנהלים הבכירים בארגון. מטרה נוספת, לא ייתכן שעובד ייתפס כמקצועי ברמה הגבוהה ביותר כשבתחום הבטיחות וגם בנושא איכות הסביבה לא תהיה הקפדה על הנהלים בנושא. המקצוענות היום היא גם בבטיחות בעבודה וגם בתחומי השמירה על איכות הסביבה. למרות שכל מנהל בכיר חיוני מאוד לעבודה השוטפת וקיימים אילוצים שונים, בכ"יל מבינים שצריך להקצות את הזמן היקר של המנהלים לנושא, וישנה מחויבות של המנהלים לקורס.

בפתיחת הקורס ציין שרייבמן כי הנזק הישיר והעקיף שנגרם למשק בשל תאונות עבודה מוערך בלמעלה מ-10 מיליארד ₪ בשנה. יחד עם זאת היקף תאונות העבודה בישראל פחת בעשור האחרון בכ-30% מרמה של כ-3.4% נפגעים מסך המועסקים לפני כעשור לכ- 2.2% נפגעים בתאונות בשנים האחרונות. אין ספק שהירידה בהיקף הנפגעים נגרמה על ידי מספר גורמים. בין השאר הודות לכך שיש יותר ויותר אנשים שסיימו בהצלחה את קורס הממונים על הבטיחות, לעובדה שיותר ויותר מקומות עבודה מודעים יותר לנושא הבטיחות. מודעות זאת צמחה על רקע ההשקעה בחינוך ובהסברה כאשר לפעילות המוסד לבטיחות ולגיהות בתחום המקצועי וההדרכתי יש תרומה מכרעת. את הקורס מרכז הרצל שלי תחת שרביטו של זאב שכטר מנהל מחוז באר שבע והדרום במוסד לבטיחות ולגיהות.  

 
    
 
מקור:
מיכאל לרר, מחלקת הוצאה לאור, המוסד לבטיחות וגיהות

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 05.06.2024

 

שאלה:

האם מנהל עבודה בבנייה חייב להיות נוכח כל הזמן באתר?

 

התשובה:

הדרישה לחובת נוכחות של מנהל עבודה באתר נדרשת בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה), 1988. תקנות 2-5 מפרטות את הדרישות למינוי מנהל עבודה בבנייה וחובת נוכחותו.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע