תקשורת לקויה - סיבה לתאונה
עודכן ב:11/10/2011
במפעלים ובמקומות עבודה מתרחשים לא פעם אירועים מיוחדים, תאונות מתאונות שונות, בין השאר כאלו שהאחריות להתרחשותן הוטלה על העובד: “העובד ביצע את עבודתו בניגוד לנהלים!” טוען בעקשנות מנהל העבודה. “הסברתי לו, אבל הוא ילד גדול וכל הפעולות שהוא מבצע הן באחריותו. סיפקתי לו ציוד מגן, גישה חופשית למחסן ולמרות הכל הוא נפגע. בעיה שלו!”
כאן נכנס לתמונה הצוות שמבצע בירור שלאחר מעשה. בעת בירור תאונה חייבת להיות התיחסות לשרשרת האירועים שגרמו לה, בין היתר לאפשרות של כשל בתקשורת.במילים אחרות: העובד לא הבין כראוי את דבריו של מנהל העבודה. ויש לכך כמה סיבות:
- ההוראות הועברו ממרחק
- היה רעש בסביבה
- המנהל טרוד היה במקביל בנושאים אחרים, קיבל בדיוק שיחת טלפון מטרידה
- ההוראות הועברו בשיחת טלפון
- המנהל לא התחשב בעובדה שהעובד אינו דובר עברית רהוטה
- ההוראות הועברו באמצעות צד שלישי, הועברו באופן שטחי או ללא התחשבות ברקע המקצועי של העובד
- שימוש במלים בעלות צליל דומה ומשמעות שונה: כן לעומת אין.
- המנהל לא וידא שהעובד הבין את ההוראות, את אופן השימוש בציוד המגן וחשיבות השימוש בו.
בשורה התחתונה: באמצעות תשומת לב ורגישות מצד מנהל העבודה ניתן להעביר היטב את הוראות העבודה, למנוע חוסר בהירות בהבנת העובד את ההנחיות ובכך למנוע את האפשרות להתרחשותו של אירוע חריג או תאונה. הסיכון לאירוע גדל כאשר התקשורת הבינאישית בכל הקשור לתהליכים מקצועיים אינה ממוקדת.
מקור:
עלון קיר "בטיחות וגיהות" אוקטובר 2011, המוסד לבטיחות ולגיהות