כניסה הרשמה צור קשר

כיסא ארגונומי

תאריך:30/10/2024



 
מהו כיסא "ארגונומי"? 
 
כיסאות הנמכרים כ"כיסאות ארגונומיים" במקורם מיועדים להתאים למגוון של אנשים; עם זאת, אין ערובה שהם יתאימו פרטנית לכל אחד. לדוגמה, כיסא יכול להיות גבוה מדי ומשענות הידיים יכולות להיות מרוחקות מדי זו מזו עבור אדם נמוך ורזה. כמו-כן, כסאות אלה עלולים שלא להתאים לכל מטלה או לכל סידור של עמדת העבודה. כיסא נעשה ארגונומי אך ורק כאשר הוא מותאם במיוחד לממדי העובד/ת (מידות גוף), עמדת העבודה הספציפית שלו או שלה, והמטלות שאמורות להתבצע בה. יש לקחת בחשבון את כל הגורמים הללו בעת ההחלטה באיזה כיסא להשתמש.
 
מדוע חשוב כל-כך למצוא את הכיסא המתאים?

פגיעות הנובעות מישיבה ממושכת הן בעיית בריאות ובטיחות תעסוקתית חמורה. עבודות הנעשות בישיבה דורשות פחות מאמץ שרירי, אבל זה לא פוטר אנשים מסיכוני הפגיעה הקשורים בדרך כלל במשימות תובעניות יותר פיזית. לדוגמה, פקידים, עובדי פס ייצור אלקטרוני ועובדי הזנת נתונים שעובדים בישיבה סובלים גם מכאבי גב, רגישות בשרירים וכאבים. למעשה, דיווחים על דליות ורידים, צוואר נוקשה וחוסר תחושה ברגליים שכיחים יותר בקרב עובדים בישיבה מאשר בקרב אלו שעושים משימות כבדות יותר.

בנוסף, נמצא שזמן בישיבה כרוך בהשפעות בריאותיות כמו תסמונת מטבולית (כולל סוכרת), מחלות לב ובריאות נפשית לקויה. תופעות אלו אינן קשורות למידת הפעילות הגופנית של האדם.
מידע נוסף על עבודה במצב ישיבה ניתן למצוא בדפי מידע נוספים מתוך הסדרה OSH Answers:
  • עבודה בישיבה.

מה עלינו לדעת על בחירת כיסא "ארגונומי" טוב?

לפי הגישה הארגונומית, הישיבה נחשבת לפעילות ספציפית שמושפעת מהאופן שבו אדם יושב ופועל בסביבת העבודה.
 
יש לקחת בחשבון מספר עקרונות בסיסיים:
 
  • כיסא אחד לא מתאים לכולם. יש להתייחס לממדי הגוף של המשתמשים בעת בחירת כסא, כדי שזה לא יגרום לחץ על חלק אחד של הגוף בעוד שיתאים לו בחלק אחר.
  • איסוף מידע על גובה המשתמש. גובה המושב האופטימלי הוא כרבע מגובה הגוף. זהו כלל אצבע, מכיוון שהיחס בין גובה פלג הגוף והרגליים יכול להשתנות במידה רבה.
  • לא כל כיסא מתאים לכל פעילות. לדוגמה, רופאי שיניים זקוקים לכסא אחר מזה שנחוץ לעובדי תעשייה או מפעילי מחשבים.
  • קחו בחשבון עלויות תחזוקה ותיקונים. בדקו עם היצרן אילו חלקים יש לבדוק ובאיזו תכיפות יש לבצע בדיקות אלה.

מהן התכונות של כיסא "טוב"?

תכונות מסוימות הן חיוניות לכל כיסא טוב ללא קשר לאופן השימוש המיועד שלו:
 
  • אפשרות כוונון - בדקו אם ניתן לכוון את גובה המושב.
  • טווח גבהים של המושב - בדקו אם ניתן להתאים את גובה המושב לגובה המומלץ לעובד(ים) שאמורים להשתמש בו. ניתן לבחור בכיסאות אחרים עבור עובדים נמוכים או גבוהים במיוחד. באופן אידיאלי, משתמש צריך להיות מסוגל לשבת עם רגליו על הרצפה או על הדום ללא לחץ על החלק התחתון של הירכיים. 
  • משענת גב - בדקו אם משענת הגב ניתנת לכוונון גם אנכי וגם קדימה ואחורה, והיא מאפשרת תמיכה מותנית איתנה, אך אינה יוצרת נקודות לחץ המגבילות את זרימת הדם. המשענת צריכה להיות בגובה ורוחב מתאימים כדי לספק תמיכה מבלי להגביל את התנועה.
  • עומק המושב - בחרו מושבים שמתאימים למשתמשים הגבוהים והנמוכים ביותר. המשתמשים צריכים להיות מסוגלים לשבת בכיסא ללא לחץ בחלק האחורי של הברכיים, כשהגב נתמך במשענת הגב, ולתמוך דרך הישבן והירכיים.
  • רוחב המושב - המושב צריך להיות רחב מספיק כדי לאפשר למשתמשים לחץ נוח ואחיד על פני כל המושב, ולאפשר התאמות ליציבות שלהם.
  • זווית המושב - כאשר זווית המושב מתכווננת, המושב צריך לאפשר למשתמשים לתמוך רגליהם על הרצפה או על ההדום. מושבים המשופעים קדימה צריכים להיות בעלי משטח בעל חיכוך מספיק כדי למנוע מהמשתמש להחליק מהכיסא או מלהטיל משקל רב מדי על הרגליים.
  • משטח המושב - משטח המושב צריך להיות נוח, בדרך כלל עשוי מחומרים נושמים הממזערים הצטברות חום ולחות. במקומות עבודה מסוימים, כגון שירותי בריאות או מעבדות שבהן אפשרות לזיהום המושב היא בעייתית, חומרים אחרים עשויים להיות מתאימים יותר.
  • משענות יד - משענות יד צריכות לספק תמיכה ולתמוך באופן שווה בזרועות. המשענות צריכות להיות מתכווננות הן לגובה והן לרוחב (מרחק מהמושב). במצבים אחרים, משענות ידיים עשויות שלא להיות מועילות אם הן מונעות מהאדם לשבת קרוב מספיק לשולחן העבודה ולמקלדת. לפי הצורך, כוונן או הסר את משענות היד.
  • יציבות - בדקו את יציבות הכיסא, מומלץ כסא בעל בסיס של חמש צלעות.

תכונות נוספות שיש לשקול:
 
  • בדקו אם הכיסא הנבחר הוא בעל תכונות שמסייעות לביצוע טוב יותר של העבודה. משענות ידיים בעלות גובה מתכוונן טובות למפעילי מחשבים. ייתכן צורך במשענות ידיים רחבות או צרות יותר בהתאם למידות גוף העובד והמטלות שעליו לבצע.
  • בדקו אם לכיסא הנבחר יש תכונות שעלולות להקשות על ביצוע העבודה. דוגמה לכך יכולה להיות שימוש בכסא עם גלגלים, כאשר עדיפה תנוחת עבודה יציבה וקבועה. אם נחוץ כיסא עם גלגלים, בחרו בגלגלים מתאימים לסוג הריצוף הקיים (למשל, גלגלים קשים לשטיחים או גלגלים רכים לרצפות קשות). יש לקבוע אם יש צורך בבלמים על הגלגלים.
  • המשתמש צריך להיות מסוגל להפעיל את ידיות הכוונון במצב ישיבה כאשר הדבר מעשי, ומיקומם ותפקודם הנו הגיוני.

מי צריך לבחור את הכיסא?
 
העדפה אישית חיונית בתהליך בחירת כיסא. 
 
  • לאחר זיהוי מבחר חלופות של כיסאות מתאימים, אפשרו לאדם שישתמש בכיסא לנסות את הכסא במצבי עבודה ממשיים. יעיל במיוחד לספק מספר דוגמאות של כיסאות לשם ניסוי והשוואה על ידי האנשים שצריכים להשתמש בהם.
  • ודאו שהכיסא ממלא את צורכי העובדים והמטלות שלהם לפני ביצוע הבחירה הסופית.

האם כיסא יכול לפתור את כל הבעיות הארגונומיות של עבודה בישיבה?

כיסא מתוכנן היטב מאפשר למשתמש בו לשבת בתנוחה מאוזנת. רכישת כיסא ארגונומי היא התחלה טובה, אך היא לא תמיד מביאה לתועלות המצופות - עדיין חשוב לשבת כמו שצריך.

כמו-כן, יש לזכור שהכיסא הוא אחד מהרכיבים שיש לקחת בחשבון בתכנון עמדת העבודה. כל הפרטים כמו הכיסא, הדום לרגליים (אם נחוץ), משטח עבודה, תומכי מסמכים, תאורה מתאימה וכד' צריכים להיות בעלי גמישות ואפשרות כוונון מתוכננים מראש.


בנוסף, יש להודיע לעובדים על הסכנות הבריאותיות של ישיבה ממושכת ולתת המלצות מה העובד במקום עבודה נתון יכול לעשות כדי לשפר את עמדת העבודה שלו. עובדים צריכים לדעת כיצד להתאים את תחנת העבודה כך שתתאים לצרכים האישיים שלהם למשימות ספציפיות. הם גם חייבים לדעת כיצד להתאים מחדש את תחנת העבודה במהלך היום כדי להקל על מתח השרירים.

הדגישו את החשיבות של הפסקות "מנוחה" לבריאותם והסבירו את חשיבותה של הפסקת מנוחה "אקטיבית". לדוגמה, תפקידיו של עובד יכולות לכלול עמידה, הליכה או להסתובב בדרך אחרת על מנת להפחית את משך זמני הישיבה. באופן מעשי, עבודות צריכות לשלב "הפסקות פעילות" כגון משימות הקשורות לעבודה הרחק מהשולחן או ביצוע תרגילים פשוטים שהעובדים יכולים לבצע באתר העבודה.



למידע נוסף על בחירת וכיוון כיסא ארגונומי, אנא ראו דף מידע עבודה בישיבה - התאמה וכוון הכיסא המשרדי של CCOHS בתרגום לעברית.

מבוסס על דף המידע Office Ergonomics מתוך הסדרה OSH Answers של המרכז הקנדי לבריאות ולבטיחות בעבודה CCOHS באדיבותו, וכפי שפורסם באתר האינטרנט www.ccohs.ca. מעודכן לינואר 2021.

 

שלח להדפסה