כניסה הרשמה צור קשר

הצקה במקום העבודה

תאריך:30/10/2024




מהי הצקה במקום העבודה?

ניתן לראות הצקה כמעשה או כדיבור שיכולים לפגוע בעובד מבחינה מנטלית או לבודד אותו במקום העבודה. מקרה של הצקה יכול לפעמים לכלול גם מגע פיזי (שלילי). הצקה מערבת בדרך כלל אירועים חוזרים ונשנים או דפוס של התנהגות המכוון להפחיד, לפגוע, להעליב, להשפיל אדם מסוים או קבוצת אנשים. הצקה הוגדרה גם כהפעלת כוח אגרסיבית. 

האם הצקה היא בעיה במקום העבודה?

כן, הצקה היא בעיה במקום העבודה. בקנדה, חוקי הבריאות והבטיחות בעבודה כוללים את הרעיון של בדיקת נאותות. בדיקת נאותות פירושה שמעסיקים ינקטו בכל אמצעי הזהירות הסבירים, בנסיבות המסוימות, כדי למנוע פגיעות או תקריות במקום העבודה. כל אדם צריך להיות מסוגל לעבוד במקום עבודה בטוח ובריא. החקיקה בתחום השיפוט של מקום העבודה שלך יתאר את התפקידים והאחריות של הצדדים במקום העבודה ביחס להטרדה ואלימות במקום העבודה, לרבות פיתוח ויישום מדיניות ותוכניות. הגדרות של הטרדה ואלימות כוללות לעתים קרובות באופן רשמי הצקה, אך ניתן להשתמע זאת אם לא.      

מידע נוסף ניתן לראות בדפי מידע נוספים מתוך הסדרה OSH Answers:
 
  • הטרדה באינטרנט הצקה ברשת.
  • אלימות והטרדה במקום העבודה.
  • אלימות והטרדה במקום העבודה – אלימות משפחתית (במשפחה).
  • אלימות והטרדה במקום העבודה – חקיקה (קנדה).
  • אלימות והטרדה במקום העבודה  -  התמודדות עם אינטראקציות שליליות.
  • אלימות והטרדה במקום העבודה  -   בטיחות בחניון.
  • אלימות והטרדה במקום העבודה  - סימני אזהרה.
  • אלימות והטרדה במקום העבודה  - עבודה עד מאוחר.

דוגמאות להצקה:

בעוד הצקה היא צורה של תוקפנות, פעולות ההצקה יכולות להיות ברורות ומעודנות כאחד. חשוב לציין כי  הדוגמאות שלהלן אינם רשימת תיוג, והרשימה אינה מזכירה את כל צורות ההצקה. אין דרך לחזות מי עשוי להיות המציק או המטרה.

רשימה זאת כוללת כמה מהדרכים שבהן הצקה עלולה להתרחש במקום העבודה. יש לזכור גם שהצקה נחשבת בדרך כלל לדפוס התנהגות שבו גם אירוע אחד או יותר יעזור להראות שהצקה מתרחשת, אך ייתכן שמדובר באירוע אחד, במיוחד כזה שהשפעתו מתמשכת.

דוגמאות:
  • הפצת רכילות, שמועות זדוניות או רמיזות.
  • הדרה או בידוד אדם מבחינה חברתית.
  • הפחדה.
  • פגיעה או הפרעה מכוונת לעבודתו של אדם.
  • התעללות פיזית או איום בהתעללות.
  • נטילת תחומי אחריות מעובד ללא סיבה.
  • שינוי הנחיות עבודה באופן שיטתי.
  • קביעת לוחות זמנים לא סבירים לסיום מטלה כדי להכשיל את העובד.
  • אי העברת מידע הכרחי או מתן מידע שגוי באופן מכוון.
  • סיפור בדיחות שהן "פוגעניות בעליל" באמצעות דיבור או דואר אלקטרוני.
  • חדירה לפרטיות של אדם באמצעות הטרדה, ריגול או ע"י מעקב אחריו.
  • הטלת מטלות או עומס עבודה בלתי סבירים על אדם אחד (באופן היוצר לחץ מיותר).
  • מתן עבודה פחותת ערך בכדי ליצור  תחושת חוסר תועלת.
  • צעקות, או שימוש בניבול פה.
  • ביקורת מתמדת על האדם.
  • זלזול בדעותיו של האדם.
  • ענישה לא מוצדקת של האדם (או לא ראוי).
  • עיכוב חופשות, עיכוב העלאה בדרגה או בקשות להדרכה.
  • "טיפול" בחפצים האישיים או בציוד העבודה.

אם עובד אינו בטוח שפעולה או אמירה מסוימת נחשבות להצקה, הוא יכול להשתמש במבחן "האדם הסביר".
 
האם רוב האנשים היו רואים בפעולה, ככזאת שאינה מתקבלת על הדעת?


מה לא יכול להיחשב הצקה?
 
לפעמים קשה לדעת אם הצקה מתרחשת במקום העבודה. הצקה יכולה להיות עדינה מאוד ועשויה להיות ברורה יותר ברגע שמתקבע דפוס התנהגות.
 
כמו כן מחקרים רבים מכירים בכך שקיים "קו דק" בין ניהול תקיף לבין הצקה. הערות אובייקטיביות שמיועדות לתת משוב בונה לעובד לא נחשבות על פי רוב להצקה, אלא כהערות שמיועדות לסייע לעובד בעבודתו.
 
הצקה והתנהגות מטרידה אינן כוללות את הדברים הבאים בהתאם למחוז קולומביה הבריטית בקנדה:
 
  • הבעת חילוקי דעות.
  • מתן משוב בונה, הדרכה או ייעוץ לגבי התנהגות הקשורה לעבודה.
  • פעולה סבירה שננקטה על ידי מעסיק או ממונה הנוגעת לניהול והכוונה של עובדים או מקום העבודה (למשל, ניהול ביצועי עובד, נקיטת פעולות משמעת סבירות, הקצאת עבודה).
 
כמו כן מחוז אי הנסיך אדוארד בקנדה מוסיף גם כי כאשר הפעולות הבאות נעשות באופן סביר והוגן, אינן נחשבות בדרך כלל להצקה או הטרדה במקום העבודה:
 
  • שינוי משימות עבודה וחובות בעבודה עם סיבה טובה;
  • זמון ועומסי עבודה;
  • בדיקת מקום העבודה;
  • יישום אמצעי בריאות ובטיחות;
  • מסירת הוראות עבודה;
  • הערכה והערכה של ביצועי עבודה;
  • פעולות משמעת; ו/או
  • כל מימוש סביר וחוקי אחר של תפקיד ניהולי.

כיצד הצקה יכולה להשיע על העובד?

עובדים שהם מטרות להצקה עשויים לחוות מגוון של השפעות. תגובות אלה כוללות:
 
  • הלם.
  • כעס.
  • תחושת חוסר אונים ו/או תסכול.
  • תחושה מוגברת של פגיעות.
  • אובדן אימון.
 
  • סימפטומים פיזיים כמו לדוגמה:
    • הפרעות שינה.
    • אובדן תיאבון.
 
  • סימפטומים פסיכוסומטיים כמו לדוגמה:
    • כאבי בטן.
    • כאבי ראש.
 
  • פניקה או חרדה, במיוחד בנוגע להליכה לעבודה.
  • מתח ולחץ במסגרת המשפחה.
  • אובדן יכולת הריכוז.
  • מצב רוח ירוד וירידה בפרודוקטיביות.

איך משפיעה הצקה על מקום העבודה?
 
הצקה משפיעה על "הבריאות הכוללת" של הארגון. מקום עבודה "לא בריא" משפיע בדרכים רבות, הכוללות:
  • היעדרויות רבות.
  • תחלופת עובדים גבוהה.
  • מתח (סטרס) גבוה.
  • עלויות מוגברות לגיוס עובדים.
  • עלויות גבוהות עבור תוכניות סיוע לעובדים, גיוס עובדים וכו'.
  • סיכון מוגבר לתאונות.
  • פרודוקטיביות ומוטיבציה ירודות.
  • מצב רוח ירוד.
  • פגיעה בתדמית החברה ובאמון הלקוחות.
  • פגיעה בשירות הלקוחות.

מה ניתן לעשות אם אתה חושב שהינך קורבן של הצקה?

אם אתה חושב שהינך  קורבן של הצקה, שאתה מופלה לרעה או שאתה קורבן לכל סוג של הטרדה שהיא-:

עשה: 
 
  • יש לאמור ל"מציק" או למטריד בתקיפות שההתנהגות שלו לא מקובלת ולבקש ממנו להפסיק. העובד- יכול לבקש מאדם שהוא סומך עליו כגון הממונה או מנציג ועד העובדים להתלוות אליו בעת פנייה "למציק" או "למטריד".
  • יש לשמור יומן של רישום העובדות או תיעוד של האירועים.
 
     יש לשמור תיעוד של :
  • התאריך, הזמן ותיאור מפורט ככל האפשר של האירועים.
  • שמות עדים.
  • תוצאת המקרה.
 
  • יש לזכור שלא רק אופי המקרה אלא גם הכוונה ומספר המקרים, התכיפות שלהם ובמיוחד דפוס ההתנהגות מצביעים על הצקה או על הטרדה.
  • יש לשמור העתקים של מכתבים, תזכירים (ממו), מיילים, פקסים וכו' שהעובד קיבל מהמציק.
  • יש לדווח על מקרה ההטרדה לגורם שנקבע במדיניות של מקום העבודה. אדם זה יכול להיות הממונה שלך או המנהל שמונה לשם כך. אם הבעיות לא נפתרו מוצע לדווח לרמה הניהולית הגבוהה יותר.
  • אל תגיב. אתה עלול בסופו של דבר להיראות כמו העבריין ובוודאי לגרום בלבול עבור האחראים להעריך את המצב ולהגיב אליו.
 
מה המעסיק יכול לעשות?
 
המרכיב החשוב ביותר של כל תכנית מניעה במקום העבודה הוא מחויבות ההנהלה. מחויבות הנהלה מועברת בצורה הטובה ביותר באמצעות מדיניות כתובה. מאחר שהצקה היא סוג של אלימות והטרדה במקום העבודה, מעסיקים יכולים לכתוב מדיניות מקיפה שכוללת מגוון של מקרים (מהצקה והטרדה ועד לאלימות פיזית).

תכנית למניעת אלימות במקום העבודה צריכה: 


להמשיך מ -  What can an employer do?
 
  • להיות מפותחת ע"י ההנהלה בשיתוף עם נציגי העובדים.
  • עליה להיות ברת ישום לכל הגורמים: להנהלה, לעובדים, ללקוחות, לקבלנים עצמאיים ולכל מי שנמצא בקשר עם החברה.
  • עליה להגדיר מהי הצקה במקום העבודה (או הטרדה או אלימות) בשפה מדויקת ומוחשית.
  • עליה לכלול דוגמאות ברורות של התנהגות לא מקובלת בארגון.
  • עליה לבטא בברור את השקפת הארגון בנושא הצקה במקום העבודה ואת המחויבות שלו לפעול למניעתה.
  • עליה לבטא במדויק את ההשלכות של איומים או ביצוע מעשים.
  • עליה לתאר בקווים כלליים את התהליך על פיו יפותחו דרכים למניעה.
  • עליה לעודד דיווח של כל מקרי ההצקה ושל מקרי אלימות אחרים במקום העבודה.
  • עליה לתאר בקווים כלליים את התהליך החשאי על פיו העובדים יכולים לדווח על אירועים ולציין את האדם אליו ניתן לפנות.
  • עליה להבטיח שלא יינקטו פעולות תגמול נגד העובדים שדיווחו על היותם קורבן.
  • עליה להתוות את תהליכי הבירור והטיפול בתלונות.
  • שמור על סודיות במהלך תהליך ההחלטה.
  • עליה לתאר איך מידע על סיכונים פוטנציאליים של הצקה/אלימות מועבר לעובדים.
  • הצע תוכנית סיוע סודית לעובדים כדי לאפשר לעובדים עם בעיות אישיות לבקש עזרה.
  • עליה להתחייב לתת שירותי תמיכה לנפגעים.
  • עליה להתחייב למלא את צרכי ההדרכה של העובדים ברמות השונות בארגון.
  • עליה להתחייב לסקור בקביעות את המדיניות.
  • עליה לציין את הדרישות הרגולטוריות, היכן שהדבר אפשרי.

עצות כלליות למקום העבודה

עשה: 
 
  • יש לעודד את כל העובדים במקום העבודה שיתנהגו זה לזה באופן מכובד ומקצועי.
  • יש צורך במדיניות במקום העבודה שתכלול מערכת דיווח.
  • יש לוודא שכל העובדים ידעו שהארגון מתייחס לנושא ההצקה "ברצינות".
  • יש לנסות למצוא פתרונות לפני שהמצב "יוצא משליטה".
  • יש לדאוג לכך שכל העובדים ידעו מה נחשב להצקה ולמי הם יכולים לפנות לקבלת עזרה.
  • יש לטפל בכל התלונות ברצינות, במהירות ובחשאיות.
  • יש להכשיר את הממונים והמנהלים כיצד להתמודד עם תלונות ובמצבים פוטנציאליים (של כמעט תלונה). יש לעודד אותם לטפל במצבים אלה במהירות, בין אם הוגשה תלונה רשמית ובין אם לאו.
  • בקש מצד שלישי נטול פניות לעזור בפתרון, במידת הצורך.

אל תעשה:
 
  • אין להתעלם מבעיות פוטנציאליות.
  • אין לעכב את ההחלטה. יש לפעול במהירות האפשרית.


 
מבוסס על דף המידע Health Promotion / Wellness / Psychosocial מתוך הסדרה OSH Answers של המרכז הקנדי לבריאות ולבטיחות בעבודה CCOHS באדיבותו, וכפי שפורסם באתר האינטרנט www.ccohs.ca. מעודכן לדצמבר 2020.
 

 

שלח להדפסה