כניסה הרשמה צור קשר

ישיבה היא העישון החדש: יישום פתרונות לסוגיית היושבנות

מאת:נילי יחיאלי, ארגונומית חב' ארגולינק

תאריך:18/02/2016


התפתחות הטכנולוגיה משרתת אותנו אבל יחד עם היתרונות, גם יוצרת תלות הרסנית וכך הופכת להיות האויב מספר 1 לבריאות שלנו. במידת החומרה בה רואים את מנהג עישון הסיגריות ויודעים איזה נזק בריאותי נגרם למעשנים, כך רואים היום את אורח החיים היושבני  שסיגלו לעצמם רוב האנשים.

מבט בעובדים שעובדים בישיבה, והצמודים למכשירי הטלפון החכם, מוכיח שהתלות שלנו במחשב ובמכשירי הסלולר מקבעת אותנו שעות רבות ללא תנועה, תוך הפעלה ושחיקה של מפרקים קטנים ועדינים כמו פרק כף יד או האגודל.

מעגל העבודה בדור הטכנולוגי כבול למנח ישיבה יותר ממחצית היממה, ברכב, במשרד ובבית ונוצרת תמונה עגומה של אורח חיים יושבני. כבר ביציאה בבוקר לעבודה וישיבה ברכב אנחנו מתחילים את  היום כמעט ללא תנועה. מספר השעות שאנו יושבים, תואם ישיבה בטיסה ארוכה מדי יום, עם המשמעויות הבריאותיות שבכך.

אז למה אנחנו חייבים לשבת?

אנחנו רגילים לשבת ונוח לנו לשבת, בגלל הכיסא שמחזיק ותומך בגוף ללא צורך במאמץ שרירי ובהוצאה מטאבולית מינימלית.נוסף על כך, דפוסי התרבות וההרגלים החברתיים שלנו מכוונים לישיבה. מתי לאחרונה ראיתם אדם שעומד בקולנוע? או עומד בחדר ישיבות בעבודה? הרי גם בשיטוט במוזיאון תמיד נחפש מקום על הספסל הבודד שמוצב שם, ונעדיף לחפש חנייה קרוב לכניסה, במקום לצעוד. במחקרים שונים, הישיבה נקשרת לעליה בלחץ הדם, להגברת רמת השומנים והכולסטרול בדם, להפרעה בספיגת הגלוקוז בתאי השריר ולהשמנת-יתר.

הפעילות היום יומית בעבודה מהווה את המרכיב הדומיננטי בהוצאה האנרגטית שלנו. שעות של ישיבה במשרד משנה את המטבוליזם שלנו ברמת התא, בכל מה שקשור לפרופיל שומנים. לפעילות גופנית יש יתרונות עצומים, אך הגוף האנושי זקוק לתנועה תוך כדי ובמהלך היום. עמידה והליכה קצרה בזמן העבודה אפקטיביים לבריאות שלנו לעיתים יותר מפעילות עצימה לאחר שעות העבודה, והיא מעלה את רמת הריכוז וחדות המחשבה ל-4 השעות הקרובות.
 
מחקרים מוכיחים שגם מי שמקפיד על פעילות גופנית מחוץ למשרד, אינטנסיבית ככל שתהיה, נמצא בסיכון בריאותי לאחר ישיבה של שעות.לכן, אותם ספורטאים טועים בהנחת היסוד שהריצה בערב תבטל את נזקי הישיבה. מחקר ארוך-טווח גילה כי  ל אנשים שיושבים למעלה מ-6 שעות לאחר שעות העבודה, ההסיכון למוות גבוה ב- 40%-20%. לעומת אנשים שיושבים פחות.
 
אז מה ניתן לעשות?

האדם שעובד במשרד חייב לקום אחת לשעה, לעמוד ולהסתובב מדי פעם, גם אם זה לשתי דקות בלבד. הליכה של שתי דקות אחת לשעה, מורידה את הסיכוי שלכם למוות טבעי מוקדם בכ 33%. קימה מהכיסא אחת לשעה, מבטלת את עומסי שריר-שלד שהצטברו שקשה, אם בכלל, לגוף לפרוק אותם. כאשר אנחנו משוחחים בטלפון בעמידה במקום בישיבה, אנחנו  שורפים פי 5 יותר קלוריות בזמן נתון.  

אם נלך 2 דקות בכל שעה שנשב
נ צבור ביממה  עד 32 דקות של הליכה ונשרוף עד כ-400 קלוריות. בהשוואה, בפעילות גופנית אינטנסיבית נשרוף 400 קלוריות כשנזיע ונעבוד קשה במשך שעה. עמידה מדי פעם תצטבר לכדי שעת עמידה ביום וכמעט בלי שנרגיש נשרוף  11,000 קלוריות בשנה שיצטברו ל- 1.5 ק"ג.
אם נספור את מספר הצעדים של אדם שעומד והולך במצטבר 3 שעות ביום, מספר הצעדים הכולל ישתווה למספר מרתונים בשנה. לסיכונים הבריאותיים שהוזכרו מתווסף גורם סיכון נוסף שמושפע מהישיבה הממושכת והוא הגברת העומס על חוליות הגב ועלייה בסיכון לפגיעות מפרקי הגב.

צפייה בפרופיל אנשים יושבים תזהה 2 מצבים עיקריים  – 

 
  • מרבית היושבים לא שומרים על מנח ישיבה נייטרלי וסובלים כתוצאה מכך מכאבים ונזקים בריאותיים. (מנח נייטרלי הוא מנח יציבה טבעי, בו על מערכת שריר-שלד פועלים עומסים מינימליים). דוגמאות לישיבה שפוגעת בבריאות השלד הן גב שלא נשען על המשענת וכפוף לפנים בצורת C במקום בצורת S טבעית, מנח בו האגן "מחליק" קדימה ועצם הזנב רחוקה מהמשענת ומנח ראש כפוף לפנים או לצדדים.
  • יושבים שמבלים את רוב היום בישיבה סטטית ממושכת, כמעט ללא תנועה.
 
הפיתרון לבעיות הישיבה הוא לשבת ישיבה דינמית, לגוון ולהחליף מנחי ישיבה במהלך היום ולקום אחת לשעה. ככל שנרבה בתנועה, כך נפחית סיכונים בריאותיים.

חברת "אפלייד מאטירייאלס" שממוקמת בפארק המדע ברחובות ומונה כ-1400 עובדים, הבינה את הסיכונים הבריאותיים בחוסר תנועה, ויישמה הלכה למעשה אורח חיים בריא לעובדים. החברה מתפרשת על 2 בניינים עם מרחק פיזי ביניהם שמאלץ  את העובדים לנוע מבנין לבנין ברגל, והיא מעודדת עובדים להשתמש במדרגות ופחות במעלית. נערכות הכשרות בארגונומיה במטרה להכשיר את הנאמנים להיות "זוג עיניים" נוספות בשטח ולהתריע על ליקוי ארגונומי.

כחלק מתכנית ארגונומיה, הוכנסו לשימוש כסאות ברכיים שישיבה עליהם "בונה" יציבה נכונה ומקלה על כאבי גב, ומעמדים מתקפלים ללפטופ שממזערים את גורמי הסיכון שבכפיפת הראש למסך הלפטופ. אצל עובדים עם נזקים ובעיות גב הותקנו שולחנות חשמליים בהם העובד יכול לעבוד גם בעמידה. בכל קומה הותקנו עמדות עבודה נייחות לעבודה בעמידה לטובת העובדים וחלק מחדרי הישיבות הוסבו לחדרי ישיבות בעמידה. את חדרי הישיבות בעמידה ריפדו בשטיחים מונעי עייפות שהעמידה עליהם "רכה" ומגבירה את זרימת הדם. 

בנוסף, בחודשים האחרונים הוכנסו לשימוש הליכוני עבודה שממוקמים בכל קומה. העובדים הולכים בקצב של 4-3 ק"מ בשעה, תוך כדי עבודה על המחשב או ניהול שיחת טלפון. התכנית הארגונומית כוללת גם הפצת המסר הבריאותי בקרב העובדים בעזרת מסרים על גבי המסכים, שלטים, ימי בריאות ועידוד בעזרת פרסים.

חברות שישכילו ליישם אורח חיים תנועתי ובריא, יהנו מעובדים מרוצים, עירניים ונעדרים פחות מהעבודה, כי הם פשוט בריאים יותר.

צילומים: 

 
1. עמדת עמידה נייחת לשימוש העובדים 2. עמידה בחדר הישיבות


 
3. עבודה בעמדת מחשב עם הליכון

 

שלח להדפסה