כניסה הרשמה צור קשר

סביבת עבודה ארגונומית לילדים

מאת:אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות

תאריך:23/09/2020


ילדים רבים, חזרו לפקוד את ספסל הלימודים בכל רחבי הארץ, אם בכיתות הלימוד ואם בלמידה מרחוק – בכל מקום נחוצה לילדים סביבת עבודה ארגונומית.

כדי ליצור אותה, יש להקפיד על הדברים הבאים:

 
עבדו במנח ניטרלי

הוא מאפשר שימוש נכון בגוף ומפחית עומסים מיותרים. מנח ניטרלי יבטיח שהעבודה תיעשה בצורה הנוחה ביותר.

מהו מנח ניטרלי?
 
  • כתפיים נינוחות - לא כפופות קדימה מעל המקלדת ולא מכווצות לכיוון האוזניים
  • גב נתמך על ידי כיסא
  • מושב הכיסא אינו נוגע בחלק האחורי של הברכיים. אם המושב גדול מדי, אפשר להשתמש בכרית לתמיכה, שתאפשר לילד ישיבה כשהברכיים במנח מתאים
  • כפות רגליים יציבות על משטח תומך (רצפה / הדום)
  • ראש מאוזן בקו ישר עם הצוואר (לא מוטה לאחור, לא מכופף קדימה)
  • הזווית בצד האחורי של הברכיים פתוחה (מעל 90 מעלות)
  • זרועות צמודות לגוף ונינוחות
  • מרפקים בגובה השולחן וזרוע אופקית לשולחן (ילדים רבים יושבים כשהשולחן גבוה מגובה המפרק שלהם ונאלצים להרים את המרפק לגובה השולחן. זה עלול לגרום לעומס על הכתפיים והשכמות)
  • שורש כף היד ניטרלי - כף היד בקו ישר עם האמה
 
שימו לב לאופן שבו ילדכם משתמש במחשב והתאימו את עמדת העבודה למנח ניטרלי.

ארגון סביבת העבודה
 
דאגו לעמדת עבודה שהילד מגיע אליה בקלות, תוך ישיבה נינוחה על הכיסא. העבירו את הפריטים שלרוב נמצאים בשימוש לאזור העבודה הזה. אם הילד מקליד ממסמך או מספר, ודאו שהם נתונים בתוך מחזיק מסמכים בסמוך למסך. כך יימנע הצורך לסובב את הראש.

מיקום מסך המחשב

יש למקם את מסך המחשב כך שהילד יוכל לצפות בו בנוחות, בלי להטות את צווארו לאחור או לפנים. אם המסך גבוה מדי, הצוואר יוטה לאחור, ואם המסך נמוך מדי, הילד ייאלץ להתכופף לפנים. עליכם לשנות את גובה ואת זווית המסך כדי למנוע תנוחות בלתי רצויות אלה. התאימו את גובה המסך כך שחלקו העליון יהיה בקו ישר מול עיני הילד.

 ריהוט וציוד לעמדת העבודה

חשוב להתאים את הרהיטים והציוד בעמדת העבודה, כך שיהיו נוחים לילדים בכל גיל:
 
  • כיסא נוח: מומלץ להשתמש בכיסא מתכוונן לגובה, עם מושב נוח ותמיכה טובה לגב. אם הכיסא משמש ילדים בגילאים שונים בבית, כדאי לרכוש כיסא שיש בו גם אפשרות לכוונון את משענת הגב לא רק לגובה, אלא גם למנח אופקי, כדי להתאים את עומק מושב הכיסא למידות הגוף השונות.
  • משטח יציב: ודאו שהמחשב מונח על משטח עבודה יציב. מומלץ להימנע משולחנות עם מגירות מובנות מתחת לשולחן, כיוון שהן מקשות על התאמת גובה משטח העבודה ועלולות ליצור לחץ על הרגליים.
  • מקלדת ועכבר: התאימו את המקלדת והעכבר לגודל הידיים של הילד. לידיים קטנות נחוצים מקלדת ועכבר קטנים יותר. בחרו בעכבר ובמקלדת המתאימים ליכולת המוטורית של הילד, והביאו בחשבון את הכוח הדרוש מצד הילד להפעלת המקשים.

מסך ללא סנוור

ודאו שמסך המחשב אינו גורם לבוהק ולסנוור. לשם כך, ייתכן שתצטרכו למקם את המסך מחדש או להתאים את תאורת החדר כך שלא תאיר ישירות על המסך. ודאו שהאור מספיק לקריאת ספרים או מחברות, ובמידת הצורך, היעזרו במנורת מתכווננת.
 
נהלו את זמן השימוש במחשב

הסיכון לבעיות יציבה בעת השימוש במחשב תלוי, בין השאר, בפרק הזמן הרצוף שבו ילדכם משתמש במחשב ללא החלפת פעילות.

האקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה לילד ולמתבגר ממליצה להורים לגילאי 6 ומעלה:

 
  • עודדו הרגלים בריאים והגבילו פעילויות הכוללות מסכים.
  • כבו את כל המסכים במהלך הארוחות והפעילויות המשפחתיות.
  • הימנעו משימוש במסכים כ"משתיקים", כ"שמרטפים" או כמשככים התקפי זעם.
  • כבו את המסכים והפסיקו את השימוש בהם כשעה לפני השינה.
  • השתמשו בבקרת הורים, כדי לחסום אתרי אינטרנט המכילים תוכן לא הולם.
  • עודד הפסקות ומתיחות במהלך שימוש במחשב, להגברת הריכוז ולהפחתת עצבנות או עייפות.
 
מקור
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה