מאת:אביטל רדושר, מדריכת ארגונומיה ארצית, המוסד לבטיחות וגיהות
תאריך:08/01/2020
הטכנולוגיות החדשות הקיימות בשוק כיום מאפשרות את קיומם של מפעלים חכמים בהם יש פחות צורך בעבודה פיזית מאומצת ויותר בעבודת פיקוח על תהליכים. הביצועים האנושיים מושפעים מאוד מעיצוב סביבת העבודה. כדי לאפשר סביבת עבודה מותאמת לעובד, יש לתכנן את חדרי הבקרה בהתאם לדרישות המשימה ולעובדים המיועדים לעבוד בהם. אפילו מפעיל מאומן עלול לגרום לטעות או לתגובה אטית כתוצאה מסביבת חדר בקרה לקויה. שילוב עקרונות ארגונומיים משָלב מוקדם בתכנון, ולאחר מכן בהפעלה ובתפעול החדר, יסייע למזעור הפרעות למפעילים ולשיפור הערנות והנוחות.
יש להביא בחשבון את כל הדרישות הארגונומיות הקשורות לפריסת עמדות עבודה, כגון צגים ואמצעי בקרה, מרחב מתאים לכתיבה, אמצעי תקשורת ומקומות ישיבה. חשוב מאוד שחדר הבקרה ומפעיליו ייחשבו כמערכת אחת. לדוגמה, חדר בקרה, שמיועד לארבעה מפעילים, עלול להיות מסוכן אם יאויש רק על ידי שלושה. בנוסף, יש לאפשר שינוי והתאמה עבור כל מפעיל יחיד, בהתאם לצרכיו האישיים. לדוגמה, האפשרות לכוונון המרחק בין העיניים למסכים, כדי להפחית מתח משרירי העיניים, יסייע בשמירה על הבריאות.
לעיצוב חדר הבקרה יש השפעה ישירה על האיכות והבטיחות של המפעל, תכנון חדר בקרה ממוקד אדם יכול לסייע בהפחתת עייפות והסחת דעת בפעולות שגרתיות והן במצבים קריטיים. תקן ישראלי שמבוסס על תקן ISO 11064 הוא התקן העיקרי לתכנון ולהערכה של חדרי בקרה ומטרתו לשפר את בטיחות העבודה ותנאיה, ולהקטין את הפוטנציאל לטעויות אנוש.
עיצוב חדרי בקרה בהתאם לעקרונות ארגונומיים
1. עיצוב סביבת עבודה
♦ סביבה חזותית ותאורה
- סוג התאורה ורמתה צריכים להתאים למשימה ולמנוע סנוור ואי-נוחות.
- יש לספק תאורה נאותה לקריאת מסמכים, מקלדות הפעלה ולוחות מקשים.
- יש להקפיד שהתאורה לא תיצור השתקפות על המסכים.
- יש למנוע הבהוב מתמשך של תאורת אזהרה.
- רצוי לספק תאורה מתכווננת לחדרי בקרה המאוישים 24 שעות ביממה, כך, שבמהלך הלילה יוכלו לעמעם בהם את התאורה.
- חלונות חדרי הבקרה לא יגרמו להשתקפות על המסכים ויותאמו לחסימת אור שמש ישיר.
- יש לדאוג לכך שתאורה מקומית של עמדת מפעיל לא תפריע לתנאי תאורה של תחנת עבודה אחרת.
- מומלץ לספק גישה לנוף חיצוני, במידת האפשר, ולספק הקלה מהעומס החזותי במהלך המשמרת.
♦ אקוסטיקה
- אקוסטיקה לקויה עלולה לגרום למתח נפשי ולהסחת דעת, לתקשורת לא יעילה ולטעויות אנוש.
- רמות רעשי הרקע לא צריכות להפריע לתקשורת ולשמיעת אותות אזהרה, ולא לגרום להסחות דעת.
- יש למנוע רעש חיצוני, העלול לגרום לאובדן מידע מילולי בין אנשי הצוות במצבי חירום.
- יש לתת את הדעת על רעשי תחבורה, מיזוג אוויר ומקורות רעש אחרים.
- אמצעים לשליטה ברעש בחדר בקרה יעילים כוללים, התקנת שטיחים ומיקום נכון של רהיטים.
♦ סביבה תרמית
- סביבת העבודה צריכה להתאים לעובדים לכל אורך יום העבודה.
- הטמפרטורה וזרימת האוויר צריכות להיות מתכווננות ונוחות.
- מומלץ לאפשר התאמה אישית של טמפרטורה וזרימת אוויר בעמדת העבודה האישית.
♦ מבנה סביבת העבודה
- מבנה חדר הבקרה צריך להתאים לפעולות בתנאים רגילים ובתנאי חירום.
- יש לגזור את מתווה חדר הבקרה מניתוח המשימות, כדי להבטיח שדרישות המשתמש תואמות לדפוסי התנועה בחדר.
- מידות חדר הבקרה צריכות להביא בחשבון את מרב המשתמשים בעמדה (אחוזונים 95-5).
- יציאות החירום צריכות להתאים לאחוזון 99, ויש להביא בחשבון אפשרות גישה של מפעילים עם מוגבלות.
- יש לספק גישה נאותה לכל חדרי הבקרה, אך המתווה לא אמור לעודד תנועה מאזורים ציבוריים, כדי למנוע הפרעות במרחב הראייה.
- אם יש כמה חדרי בקרה, הפועלים באותה המערכת, עליהם לאמץ מתווה דומה, כדי להבטיח עקביות.
- הפריסה צריכה לאפשר תקשורת מילולית ולא מילולית, כדי להקל על עבודת הצוות.
- מתווה חדר הבקרה אמור לשקף את הקצאת האחריות והדרישות לפיקוח.
- המרחקים בין עמדות העבודה אמורים להיות כאלה שאינם נכנסים לאזורים האישיים של העובדים.
- יש לספק מרחב עבודה וגישה נאותה כך, שלא תתבצע פעולה בלתי מכוונת במהלך התחזוקה.
♦ תקשורת
כאשר חדר הבקרה מאויש על ידי יותר מאדם אחד, המתווה אמור לייעל את עבודת הצוות ולשפר את האינטראקציה החברתית, בלי להסיח את הדעת ממשימות העבודה בתחנות הסמוכות.
♦ מיקום מסכי התצוגה
- מיקומם של מסכי התצוגה צריך להיות מותאם לנוחות מרבית ולהבטיח שמידע קריטי נמצא בתוך אזור תצוגה ראשי של המפעיל, והפקדים קרובים ובהישג יד. שיקולים אלו מאפשרים למפעילים להישאר ערניים לאורך המשמרת.
- המיקום המועדף למסך הוא ישירות מול המפעיל. אם יש צורך בכמה מסכים, מומלץ למקמם כך שאפשר יהיה לעבור בין מסכי עמדת העבודה לתצוגות מרכזיות על ידי תנועת העיניים בלבד.
- המסכים צריכים להציג מידע שאפשר לקרוא אותו בשלמותו, באופן אמין, ממקומו של המפעיל, על ידי סיבוב פשוט של כיסא הבקרה.
- חלונות וכניסות או יציאות לא יהיו ממוקמים באותו שדה ראייה יחד עם תצוגות חזותיות מרכזיות.
- יש לשקול את כמות הצגים שיקיפו את המפעיל בלי להציף אותו במידע.
- יש לקבוע את מרחק הצפייה המינימלי והמקסימלי מהמפעיל לצג, בהתאם לגודל הצג ולגודל האובייקטים שעל המסך. ככל שהמסכים ממוקמים רחוק יותר, יש להגדיל את הגופן של האובייקט או הסמל.
- המידע על המסכים המרכזיים צריך להיות קריא לכל מי שזקוק לו, ונגיש לעובדים מעמדת העבודה הרגילה שלהם.
- גובהו ומיקומו האידיאלי של המסך עשויים להשתנות בהתאם למפעיל. בחדרי בקרה שבהם יותר ממפעיל אחד בכל תחנת עבודה, כדאי לבחור עיצוב המאפשר את התאמת המסכים בקלות.
- זווית צפייה - זווית הצפייה משמאל לימין תתאים לסיבוב הראש והעין ולא תהיה מעל 180 מעלות.
♦ תנועה במהלך העבודה
- ישנם יתרונות משמעותיים לעמדות שבהן המפעילים נדרשים לשינוי מנחים מדי פעם, וכך מפחיתים את הצורך בעבודה בתנוחה קבועה לאורך תקופות זמן ארוכות.
- מיקום מדפסות או עמדות קפה הרחק מתחנות העבודה, שיאלץ את העובדים לקום וללכת אליהם, יכול לשרת מטרה זו.
- בשום פנים ואופן אסור שפעילות ותנועה זו תפריע לחובות הבקרה הראשוניות או לדרישה כחלק מתפקוד בזמן חירום.
- כדאי לשקול שימוש בכיסאות דינמיים, בנוסף לכיסאות הרגילים בעמדת העבודה, למשל, כיסא עם פדלים, כדי לסייע בשמירת הערנות במהלך המשמרת.
2. עיצוב עמדת העבודה
♦ ציוד וריהוט
- עמדת העבודה והציוד שבה צריכים להתאים למידות האנתרופומטריות של האוכלוסייה העתידה להשתמש בהם, ולכלול את מרב המשתמשים בעמדה (אחוזונים 95-5), ולבצע התאמות לעובדים עם נתוני קצה.
- הרהיטים צריכים להיות מעוצבים בהתאמה לסביבת העבודה. על העיצוב להבטיח מנוחה מספקת, כך שהמפעיל ירגיש בנוח בתחנת העבודה שלו.

- אמצעי בקרה בשימוש תדיר (כגון מקלדת ועכבר) צריכים להיות ברדיוס של עד 40 ס"מ.
- מיקום המסך במישור אופקי צריך להיות בין 50-15 מעלות מתחת לקו האופקי.
- משטח העבודה צריך להיות מתכוונן בגובה וניתן להתאמה למידות הגוף של המשתמשים בעמדה.
♦ מרחב העבודה
- תחנות העבודה צריכות להתאים הן לעובדים גבוהים, והן לעובדים נמוכים.
- יש להתאים את גובה העבודה לעובדים, כדי למזער גורמי סיכון ארגונומיים. התכנון עבור כל עובד צריך להיות בגובה המרפק או מעט מתחתיו.
- תכנון לטווח מתכוונן הוא השיטה המעשית, שתאפשר התאמה למגוון עובדים.
- צורכי המרווח (clearance) - מרחב פנוי לביצוע המטלה. אי-הקפדה על קיום מרחבים אלו יכול לגרום לעובד לבצע את המטלה בתנוחת גוף לא ניטרלית ולפגוע ביכולת לביצוע המשימה. חשוב לאפשר מרחב ומקום לרגליים מספק בישיבה.
- על פי תקן ISO 11064-3 יש יתרונות ארגונומיים לגיוון בתנוחות שונות במהלך תקופות עבודה, ולכן, מומלץ לדאוג לציוד מתכוונן.
♦ גישה חזותית למסך תצוגה
- מרחק הצפייה המינימלי לתצוגה צריך להיות 500 מ"מ.

- מרחק הצפייה המרבי צריך להיות מתאים לגודל, לניגודיות, לתנאי התאורה ולדיוק המשימה הנדרשים.
- המסכים צריכים להיות נקיים, כדי למנוע אי-נוחות כתוצאה מבוהק או השתקפות, העלולים להפריע למשימה.
- תצוגות על המסכים צריכות להיות מעוצבות כך שתהיינה מותאמות מבחינת מיקום, ניגוד ובהירות.
- כל תצוגה צריכה להכיל את המידע המלא, הדרוש לצורך קבלת החלטת המפעיל.
- כל מסך צריך להיות בעל שם ייחודי ואינפורמטיבי, המסייע בניווט בין המסכים.
- פורמט המסך צריך להיות עקבי בכל המסכים, תוך הימנעות מפרטים לא רלוונטיים.
- כאשר הדבר רלוונטי, יש לספק תצוגות של סקירת תהליכים למפעילים, כדי להימנע מאובדן קשב.
♦ עמדת ישיבה
- תפקידו של מושב שתוכנן היטב הוא לספק יציבות ונוחות, ולאפשר תנועה וביצוע משימות.
- הישיבה צריכה להתאים לאחוזון 95-5. צריך לאפשר התאמות למפעיל, כדי שהכיסא יהיה במנח שנוח לו. הישיבה לא אמורה להיות בתנוחה שקועה.
- יש לתכנן את תחנת העבודה כך שתאפשר למפעיל לשנות את המנח ולהסתובב בחדר.
- כיסא צריך להתאים למגוון מנחי ישיבה. מומלץ לספק כיסא שמתאים לישיבה ממושכת, 24 שעות ביממה.
- מומלץ לספק הדום לרגליים, כדי לאפשר גיוון במנחים במהלך הישיבה.
3. עיצוב מטלה
♦ אינטראקציה בין אדם ומכונה
- לצורך עמידה בעומס מנטלי סביר, יש להימנע ממצבים של עוררות יתר או עוררות נמוכה מדי.
- יש להגביל את המשימות הדורשות עומס עבודה מנטלי גבוה או נמוך מדי (מונוטוני), כיוון ששני הקצוות האלו יגדילו את הסיכוי לטעות אנוש.

- עיצוב של ממשק אדם-מכונה צריך להיות מבוסס על ניתוח משימה מלא.
- הגעה - דלפק הבקרה צריך להתאים למרחק הגעה של אחוזון 5%.
♦ אזעקות והתראות
- העובדים באתר צריכים לדעת מה המשמעות של כל אזעקה ומה התגובה הנדרשת, והאם לגורם האזעקה יש פוטנציאל השפעה עליהם.
- אזעקות צריכות להיות ברורות, מבוססות על מוסכמות קיימות, וללא בלבול עם אזעקות אחרות.
- אזעקה צריכה להתאפס באופן אוטומטי כאשר התקלה שיצרה אותה תוקנה.
- יש להציג הודעת אזעקה במתכונת סטנדרטית על בסיס מוסכם.
- הודעת אזעקה צריכה ליידע באופן ברור לגבי סיבת האזעקה. התגובה הנדרשת על ידי המפעיל אמורה להיות ברורה.
- אין לקבוע קידוד התראות רק על ידי צבע, כיוון שמפעיל עיוור צבעים לא יוכל לזהות על מה מצביעה האזעקה.
- אותות אזעקה צריכים להיות בעוצמה גבוהה יותר, של 10 דציבל לפחות מעל רעש הרקע של חדר הבקרה, אך לא חזקים מדי, כדי שלא ימנעו תקשורת יעילה בחדר הבקרה.
- תכנון מערכת אזעקה אמור למנוע מיסוך והצפת אזעקות (מיסוך - רעש אזעקה אחד מסתיר אזעקה עם צליל דומה, ומונע מהמפעיל לאתר את האות הצפה. אזעקות מערכת משפיעות על מערכות דומות ועל מערכות קשורות, או הפעלת מספר רב של אזעקות, המציף את חדר הבקרה בצליל).
- טכניקת קידוד - צריכה להיות בהתאם למוסכמות בין-לאומיות ועקבית לכל המערכת. קידוד שרירותי על ידי מפעילים יכול לגרום לטעויות אנוש.
♦ עיצוב תצוגה
- טקסט - צריך להיות ברור למפעיל מבחינת השפה. הוראות אקטיביות לעומת פאסיביות. גופן נוח לקריאה (כמו אריאל).
- תוויות - יש להשתמש בתוויות באופן עקבי ומתאים. הקשר בין התווית לציוד שאליו מתייחסים צריך להיות ברור. תווית צריכה להיות קלה לקריאה. יש להשתמש בקיצורים סטנדרטיים במקום שנדרשים קיצורים.
- הקשר בין תצוגה לבקרה צריך להיות ברור. על המפעיל להיות מסוגל להבין בקלות משוב לתצוגה.
♦ בקרה
- צריכה להתאים לסטראוטיפ פעולה של המשתמש.
- אמצעי בקרה לא יפריע לתצוגה ולפעילות השוטפת.
- פריסת הפקדים צריכה להתאים מבחינת אנתרופומטרית למשתמשים.
♦ עומס קוגניטיבי
- יש להתאים את הדרישות הקוגניטיביות לאורך יום העבודה בהתאם לניתוח משימות.
- הצורך בבחירה בין מטרות שונות עלולה ליצור עומס על העובד. מטרת מערכת העבודה צריכה להיות ברורה ומובנת לעובד.
- עבודה מונוטונית היא עבודה עם דרישות מצומצמות לקשב, ורמות בינוניות ונמוכות של דרישות קוגניטיביות, והיא יכולה להיות גם עבודה חוזרנית עם אפשרות גיוון נמוכה של המטלות לאורך זמן.
- אפשר למנוע עבודה מונוטונית בעזרת מתן אפשרות בחירה בין מגוון משימות.
- מומלץ לאפשר לעובדים לבצע מגוון מטלות בתהליך העבודה, במקום שכל עובד יבצע רק מטלה אחת לאורך היום.
לסיכום, תכנון יעיל של חדר בקרה הלוקח בחשבון היבטים ארגונומיים יסייע הן במניעת עייפות וטעויות אנוש והן בשמירה על בטיחות ובריאות העובדים.
מקורות
http://www.hse.gov.uk/comah/sragtech/techmeascontrol.htm
http://www.barringer1.com/mil_files/NUREG-700.pdf
https://www.eagle.org/eagleExternalPortalWEB/ShowProperty/BEA%20Repository/References/Technical%20Papers/2004/ControlCentreLayoutLocationDesign
https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/assets.highwaysengland.co.uk/specialist-information/knowledge-compendium/2009-11-knowledge-programme/HF_Guidance_PIN_510540.pdf
Quintana, L., Lizarazo, C., Bernal, O., Cordoba, J., Arias, C., Monroy, M., ... & Montoya, O. (2012). Control centers design for ergonomics and safety. Work, 41(Supplement 1), 3164-3173
http://www.barringer1.com/mil_files/NUREG-700.pdf