כניסה הרשמה צור קשר

כלבים באים לעבודה

מאת:יפעת זר, מרכז מידע, המוסד לבטיחות ולגיהות


מחקרים מראים כי הבאת כלבים למקום העבודה מעלה רגשות חיוביים, מפחיתה מתח נפשי ומשפרת את מצב הרוח של בעליהם, בהשוואה לאלו שהשאירו את כלביהם בבית. שילוב כלבים בצוותי העבודה בארגון הביא להתנהגות פרו-חברתית ושיפר את שיתוף הפעולה ביניהם, לעומת צוותי עבודה אחרים. אלא שלא תמיד זה מצליח. האם כדאי לארגון להתיר הבאת כלבים לעבודה? תקראו ותחליטו.

על פי מחקר, שערך 
בשנת 2008, הארגון האמריקאי של יצרני מוצרים לחיות מחמד, APPA, כ-20% מארגוני העבודה בארה"ב מאפשרים לעובדיהם להביא את חיות המחמד שלהם למקום העבודה. שיעור הכלבים מתוכם הוא 76% והיתר הם חתולים - 15% - וחיות מחמד קטנות כאוגרים ודגים. חלק מהחברות המצליחות ביותר בעולם – גוגל, אמזון, בן אנד ג'ריז – הידועות במדיניותם הידידותית כלפי העובדים, מקבלות בברכה גם את חיות המחמד שלהם.

יש אף כאלו המרחיקות לכת בעניין זה: מילפורד הכלב מונה ל"מנכ"ל" בחברת הסדנאות האמריקאית Build-a-Bear  והוא "חוגג" את יום הולדתו יחד עם יתר כלבי העובדים, מדי שנה. זו כנראה אחת הסיבות לכך שהחברה נבחרה לאחת מבין 100 החברות המצליחות. חברת Tito, המייצרת וודקה, מיישמת תוכנית להצלת חיות, שבמסגרתה עובדי החברה משמשים כ"הורי אומנה" לחיות מחמד במצוקה.

נמצא כי נוכחות כלב במקום העבודה מעלה רגשות חיוביים בקרב העובדים, משפרת את מצב הרוח ובאופן כללי, מיטיבה עם בריאות העובד. כמו כן, רמת המתח הנפשי של עובדים שהביאו את כלביהם למקום העבודה נמצאה נמוכה יותר, בהשוואה לזו שנמדדה בקרב אלו שהשאירו את כלביהם בביתם.  

נוסף על ההשפעות הפסיכולוגיות החיוביות על העובדים, נמצא כי שילוב כלבים בתוך צוותי עבודה הביא להתנהגות פרו-חברתית. ממצאי מחקר שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת מישיגן מראים כי חברי צוות שהורשו ללטף כלב במהלך משימות של פתרון בעיות במקום העבודה דיווחו על תחושות של נוחות והתלהבות, נתנו דירוג גבוה של אמון בעמיתיהם, נמצאו אדיבים וקשובים זה לזה, ובאופן כללי, התקשורת ושיתוף הפעולה ביניהם היו משופרים לעומת צוותי עבודה אחרים.

כמו כן, התברר שלעתים, למטרת העלאת פריון העבודה, ארגונים מעודדים את עובדיהם להביא את כלביהם לעבודה, שכן, העובדים הרגועים, שאינם ממהרים לחזור לביתם מוקדם לצורך הטיפול בכלביהם, משיגים תפוקת עבודה רבה, למרות ההפסקות היזומות שנדרשות מהם לצורך הוצאת כלביהם לטיולי "צרכים" קצרים, וייתכן שאף בזכותן, היות שהן מאפשרות התרעננות, תנועה בריאה וחזרה לעבודה עם יכולות ריכוז טובות יותר.  הכלבים עצמם הם יצורים הזקוקים לחברה. בעבורם, אפשרות שהייה בחברה עדיפה על פני בדידות ממושכת שעות על שעות בבית.

הארגון BANFIELD™ Pet Hospital, החווה השפעה חיובית של נוכחות כלבים במשרדיו זה יותר מ-20 שנה, עורך מדי שנה סקר חשוב בתחום ה-PAWrometer (Pets At Work), כדי לבחון את השפעת  המדיניות הארגונית, הרואה בחיוב הבאת חיות מחמד לעבודה, על העובדים. לדוגמה, סקר שנערך בשנת 2017 אסף חוות דעת של 1,000 עובדים ו-200 מקבלי החלטות ממגוון ארגונים בגדלים שונים ומתחומי תעשייה שונים ברחבי ארה"ב, שרק בחלקם יישמו תפיסות אלו. ממצאי הסקר היו מעניינים:

 
  • בעוד מדיניות ארגון המתירה הבאת חיות מחמד למקום העבודה נשארת חיובית בעיני העובדים בארגון שנה לאחר שנה, התחשבות הארגון בצורכי העובדים בעלי הכלבים נתפסת כחשובה יותר. רוב המשיבים העדיפו את הכרת הארגון בהם והחזר תשלום במקרי היעדרות מהעבודה, למשל, לצורכי קבלה, חינוך ואילוף של גור חדש, או אֵבל על חיית מחמד שהלכה לעולמה, ואילוצים נוספים הקשורים לגידול חיית מחמד, וכצפוי, מדיניות ארגונית המתירה הבאת חיות מחמד לעבודה, האידאלית בעיני רוב המשיבים, היא זו המשלבת את שתי הגישות יחד. לדעתם, יישום מדיניות ארגונית שמשלבת את שני הדברים מועיל בעיקר בהיבטים הבאים: העלאת המורל, הפחתת מתח נפשי, שיפור האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים, נאמנות גדולה יותר של העובדים לארגון והיעדר תחושת אשמה בזכות העובדה שאינם צריכים להשאיר את חיית המחמד שלהם בבית.
  • העובדים הצעירים, בגילאי 35-18, היו פתוחים יותר מעמיתיהם המבוגרים בגישתם לגבי מדיניות המתירה הבאת חיות מחמד לארגון. לדעתם, מדיניות כזו מעלה את ערך התרבות הארגונית והשפעתה על העובדים היא חיובית. בחיפוש אחר עבודה חדשה הם יעדיפו ארגון המאמץ מדיניות כזו וייטו להישאר בתוך ארגון המיישם אותה.
  • שיעור ניכר של העובדים בארגונים שאינם מתירים הבאת חיות מחמד לעבודה טענו ששינוי המדיניות יכול להביא לשיפור בכל ההיבטים בארגון ולהגדיל את סיכויי הישארותם בו. הם סבורים ששיעור האימוץ של חיות מחמד היה עולה אילו המדיניות במקום העבודה הייתה בעד הבאת חיות מחמד והצהירו כי היו מאמְצים חיית מחמד ראשונה או מוסיפים אותה למשפחתם, אילו היו מורשים להביאה אל מקום עבודתם
 
בצד שלל היתרונות שבנוכחות כלבים במקום העבודה קיימים גם מגבלות וחסרונות לא מעטים:
 
  • לעתים, אין לצפות מראש את האינטראקציה בין הכלב לעובדים שאינם בעליו, וייתכנו מצבים שבהם הם לא יסתדרו ביניהם, ירגישו אי-נוחות או אִיום, ובמקרים קשים יותר, אף יחוו תגרות אלימות.
  • נוכחות הכלבים והתנהגותם במקרים מסוימים עלולה להפריע למהלך התקין של העבודה, לגרום להסחות דעת של העובדים ולשבש את העבודה.
  • סביבת כלבים אינה מתאימה לכל העובדים, ובייחוד לא לעובדים שסובלים מאלרגיה לכלבים או לעובדים שנרתעים, פוחדים או חווים אי-נוחות בנוכחות כלבים. לא פעם, מועמדים לעבודה דוחים הצעות עבודה בארגונים שבהם קיימת מדיניות המתירה הבאת חיות מחמד, בשל האלרגיה שהם סובלים ממנה.
  • ישנם כלבים שאינם מתאימים להבאה לעבודה והם:
♦ כלבים שאינם רגילים לסביבה של אנשים רבים, עלולים להרגיש אי-נוחות ואִיום במצב כזה ואף להגיב באופן שאינו ידידותי, עד כדי סיכון העובדים.
♦ כלבים תוקפניים או בעלי בעיות התנהגות, כמו התפרצויות אגרסיביות או כלבים בעלי מזג סוער מדי או פעילים מאוד, שיכולים ליצור מהומה רבה סביבם ולהפריע.
♦ כלבים חולים שדורשים תשומת לב וטיפול מוגברים.
♦ כלבים שאינם מחונכים לצרכים או שאינם מעוקרים או מסורסים ואינם מחוסנים.
♦ על פי סקר ה-PAWrometer משנת 2017, יש הטוענים כי כלבים גדולים בעלי משקל הגבוה מכ-10 קילוגרם מתאימים פחות מאלו הקטנים יותר.
  • כאשר נוכח יותר מכלב אחד באותו מתחם עבודה, לא תמיד ישנה דינמיקה חיובית ביניהם. ייתכנו נהמות, נביחות וחשיפות שיניים.
  • כלבים עלולים להרגיש אי-נוחות בסביבה שאינה מוכרת להם.
  • "תאונות צרכים" יכולות לקרות גם לכלבים המחונכים לצרכים וממושמעים.
  • ישנם ארגונים שנוכחות כלבים אינה אפשרית בהם משיקולי היגיינה ותברואה, כמו למשל בעסקי מזון, מסעדות, קייטרינג וכו', בשל נשירת שער הפרווה שלהם והימשכותם למזון; כך גם במקומות המחזיקים או משתמשים בחומרים מסוכנים.
  • קיימים סיכונים בטיחותיים בנוכחות כלבים המשוטטים בקרבת חוטים וכבלים של ציוד חשמלי ואלקטרוני כמו מחשבים, מנורות ועוד. הכלבים עלולים להיתקל בהם, לגרום נזק לציוד, לעובדים סביבם ולהיפגע בעצמם. כמו כן, כלבים יכולים ללעוס או להפיל חלקי ציוד חשוב ויקר.
  • כלבים נמשכים למזון ולשאריות ועלולים לסבול מאכילת מזון שעלול להזיק לבריאותם.
  • כלבים עלולים לצאת החוצה דרך פתחי המבנה (חלונות/דלתות), להיעלם ולסכן את חייהם.
 
ארגונים שבחרו ליישם מדיניות של הבאת כלבים לעבודה מצאו פתרונות להתאמת סביבת העבודה לכלבים ולעובדים יחד:
 
  • תיחום אזורים נפרדים לכלבים.
  • התניית נוכחות הכלב בחיבורו לרצועה או בהישארותו בסביבת בעליו.
  • איסור הכנסת כלבים לחדרי אוכל או לחדרי ישיבות.
  • התקנת מערכת לטיפול ולטיהור אוויר.
  • שילוב הכלב בסביבת העבודה באופן הדרגתי, במשכי זמן עולים, עד הגעתו ליום עבודה מלא.
  • יצירת סביבה ידידותית לכלב, עם חפצים השייכים ומוכרים לו כמו כרית, כלי אוכל ומשחקים.
  • הסדרת זמני הוצאת הכלבים לצרכים על ידי בעליהם או עובדים אחרים.
  • הבאת כלבים שאינם גורמים לאלרגיה.
  • הסדרת ביטוח נזיקין ואחריות משפטית בעניין החזקה ופיקוח על הכלבים.
 
חשוב לציין כי כל הקשור להבאת והחזקת כלבים במקום העבודה חייב להיעשות בהתאם לחוקים ולתקנות הקיימים בישראל, כגון:
 
  • חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), תשנ"ד-1994.
  • תקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (החזקה שלא לצרכים חקלאיים), תשס"ט-2009.
  • חוק להסדרת הפיקוח על כלבים, התשס"ג-2002.
  • תקנות להסדרת הפיקוח על כלבים, תשס"ה-2005.
  • תקנות להסדרת הפיקוח על כלבים (יבוא והחזקה של כלבים מסוכנים) תשס"ה-2004.
  • פקודת הכלבת, תקנות הכלבת (חיסון), תשס"ה-2005.
  • תקנות הכלבת (רישוי וחיסון), תשל"ד-1974.
  • תקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר), תש"ן-1990.
 
לסיכום: בשנים האחרונות, קיימת מגמת עלייה ביישום מדיניות המתירה הבאת חיות מחמד לעבודה בארגוני עבודה בעולם המערבי. עסקים וארגונים, אשר נהוגה בהם מדיניות המעודדת התרה של הבאת כלבי עובדים, ואשר סביבת העבודה בהם מתאימה או מותאמת לשהיית כלבים, באופן שמועיל להם ולארגון, הם גם אלה שמעודדים אימוץ כלבים במצוקה ובכך הם תורמים גם לקידום הקיימוּת בעולם. 
 

מקורות:
 
  1. Preliminary investigation of employee's dog presence on stress and organizational perceptions, International Journal of Workplace Health Management, 2012.
  2. A Companion Dog Increases Prosocial Behavior in Work Groups; A multidisciplinary journal of the interactions of people and animals, 2017
  3. Pet-friendly Policies Create Better Workplaces
  4. Pet friendly workplace PAWrometer 2017
  5. For a Productive Workplace Let Your Office Go to the Dogs , Enterpreneur.
  6. Ruff Stuff: How Bringing Your Dog to Work May Increase Productivity, business, 2016
 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה