כניסה הרשמה צור קשר

נושאי המגבעת

מאת: ענת ריבלין-ישעיהו, מדריכת בטיחות במגדר הנשי דתי-חרדי, מחוז המרכז וירושלים

תאריך:12/03/2018


תעשיית ייצור הכובעים (המגבעות) למגזר החרדי כבר מזמן אינה מקומית ועברה בעיקר לאירופה. עם זאת, השימוש במגבעות מחייב את תחזוקתן ומספק תעסוקה לגברים חרדים רבים.

כתבה זו תסקור את הסיכונים שאליהם נחשפים העובדים המטפלים בכובעים, כגון אבק, החומרים שמהם המגבעת עשויה והחומרים המשמשים כחומרי ניקוי למגבעת.

ברוב הזרמים במגזר החרדי התפתח ב-100 השנים האחרונות מנהג, שעל פיו נער המגיע למצוות יתחיל לחבוש כובע, אשר צורתו והחומר שממנו הוא עשוי תשתנה מחסידות לחסידות ומזרם לזרם במגזר. לרוב, ישמש הכובע מעין סימן היכר לזרם שממנו הנער מגיע ובמקרים מסוימים מאפשר אף לזהות את הישיבה שבה הוא לומד. קניית כובע חדש תתרחש, לרוב, בסמוך לאירוע מיוחד, כגון חתונה, בר מצווה וכד', במיוחד כשמדובר בכובעים היקרים והמהודרים יותר. לפיכך, קיימות חנויות רבות, העוסקות בתחזוקת כובעים, כמו גם בעלי מקצוע עצמאיים, שכל עיסוקם הוא ניקוי כובעים. כמו כן, יש המסתובבים עם עגלה בעלת ציוד מצומצם ברחבי השכונות החרדיות ומציעים את שירותיהם לציבור. בין אם מדובר בכובע העשוי לבד או קטיפה בשילוב פרווה מן החי (הידועים בשמם המסורתי:הסאמעט, הקנייטש, הביבעריט וההמבורג), ובין אם  בשטריימל או בספודיק העשויים מפרוות זנב בעל חיים, כולם רגישים למגע עם מים ועלולים אף לאבד את צורתם, ולכן, תהליך הניקוי שלהם יבש ברובו ומחייב שימוש בחומרים מסוגים שונים, אשר חלקם אף עשויים להיות מסוכנים לבריאותו של העובד.

 

שיטות נפוצות לניקוי הכובע:
 
  • הסרת אבק באמצעות מברשת לשימוש ביתי או לחץ אוויר בשימוש תעשייתי.
  • אדים חמים להסרת כתמים ולגיהוץ.
  • שימוש בחומרים שונים להסרת כתמים וחידוש הצבע.

ניקוי האבק מהכובע

אבק, אשר מתפזר בחלל האוויר בתהליך ניקוי זה, עלול להזיק לעובד בחשיפה ממושכת ואף לגרום למחלות נשימה. פועלים שהיו חשופים בעבר לאבק כותנה (בתעשיות כותנה ובדים) חלו במחלה אשר נקראה "ביסונוזיס". אצל פועלים אלה הופיעו תסמינים של לחץ בחזה, בכל פעם שחזרו לעבודה לאחר חופשת סוף השבוע (ולכן המחלה נקראה גם "Monday fever"), ושל גירוי מחודש בחשיפה לאבק. לאחר שנים של חשיפה גבוהה וממושכת לאבק, קיים סיכון גם להתפתחות מחלה כרונית בריאות. האבק שמתפזר בחלל האוויר, בתהליך הניקוי, עשוי להכיל חומרים כימיים שונים אשר נמצאים בצבעים שהכובע צבוע בהם. בעבר, כאשר השתמשו בכספית בפיגמנט הצבע השחור, עובדים רבים בתעשיית ייצור הכובעים נפגעו מחשיפה נשימתית של חומר זה. כיום, במדינות מפותחות נאסר השימוש בכספית בצביעת הבדים, אך עדיין כובעים ממדינות מפותחות פחות (בעיקר במזרח אירופה) עלולים להכיל גם חומר מזיק זה.

דרכים להקטנת החשיפה לאבק:

 
  • בפעולת ניקוי באמצעות מיכל לחץ אוויר יש לוודא כי קיימת מערכת יניקה של האבק, אשר מוציאה אותו ישירות מחוץ לבית המלאכה.
 
עמדת ניקוי בבית מלאכה טיפוסי לניקוי כובעים
 
  • כמו כן, מומלץ לעובד להשתמש בנשמית מסוגP2 , להגנה מפני חלקיקים, כאמצעי הגנה נוסף להקטנת החשיפה.
 
מגהץ אדים
 
שימוש באדים חמים מחייב זהירות יתר במגע עם משטחי החימום, כמו גם בדיקה תקופתית של מכשירי הקיטור. מדובר במכלי לחץ, החייבים לעבור בדיקה הידרו-סטטית, על פי הוראות יצרן, או לפחות פעם ב-14 חודשים – למניעת התפוצצות המכל.


חומרים שונים להסרת כתמים

הסרת כתמים מהכובע מתבצעת באמצעות חומרים, כגון טרפנטין מדולל, אמוניה וחומרי ניקוי נוספים. כל חומר ניקוי עשוי להיות מסוכן אם לא משתמשים בו בצורה מבוקרת ובטוחה. לדוגמה, טרפנטין ואמוניה עלולים, בין היתר, לגרות את העור, את העיניים והנשימה, ולגרום לבחילה, לסחרחורות ועייפות, לפגיעה במערכת העצבים, בעיניים, במערכת העיכול, במערכת הנשימה ועוד. חומרים אלו דליקים ביותר, ולכן ההמלצה הגורפת היא להעדיף הסרת כתמים באמצעות אדי מים וחומרים מסוכנים פחות, כגון חומץ וסבון פשוט.

במקרה של כתמים קשים, שמחייבים שימוש בחומרים, כגון טרפנטין ואמוניה, יש לנקוט את אמצעי הזהירות הבאים:

 
  • לעבוד אך ורק בחלל מאוורר
  • לא לשתות, לאכול או לעשן בחלל העבודה
  • להשתמש במשקפי מגן להגנת העיניים; לא להשתמש בעדשות מגע במהלך העבודה עם החומר
  • לעטות כפפות מתאימות בעבודה עם טרפנטין גומי בוטילי או עם טפלון, או עם אמוניה
  • להשתמש בכמויות קטנות של החומר
  • לאחסן חומרים אלה על מדף תחתון, באריזה המקורית, עם התווית המקורית
 
עמדה לניקוי כובעים בשכונת מאה שערים בירושלים

מקורות:
 
  • "שיער וכיסוי ראש של גברים בחברה החרדית", דליה בר אור, עוז אלמוג, ר. רוז, תמר אלמוג.
  • "אמוניה סיכונים ובטיחות", ד"ר מרב פזPhd  הנדסה כימית, מרכז מידע, המוסד לבטיחות ולגיהות.

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה