כניסה הרשמה צור קשר

רשמים מהקונגרס העולמי ה- 20 לבטיחות ובריאות בעבודה שנערך בפרנקפורט

משלחת המוסד לבטיחות ולגיהות לקונגרס

מאת:ד"ר אשר פרדו – מנהל מחלקת מחקר

תאריך:21/09/2014


הקונגרס העולמי ה- 20 לבטיחות ובריאות בעבודה (2014) נערך בפרנקפורט, גרמניה והשתתפו בו כ- 4,000 איש מכ- 140 מדינות. הקונגרס נערך בחסות ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), גוף הביטוח הסוציאלי לתאונות בגרמניה (DGUV) והאיגוד הבינלאומי לביטוח לאומי (ISSA). הקונגרס סיפק פורום גדול מאד להחלפת ידע, פרקטיקה ונסיון בין המשתתפים במטרה לקדם בטיחות ובריאות בעבודה. בתקופת התקשורת המודרנית הקונגרס שימש כעוד נדבך לבניית רשת פעילות וקשר ולחיזוק הבסיס לשיתוף פעולה וקשרים בין המעוניינים, ולפיתוח ידע ואסטרטגיות הניתנים ליישום מיידי.
שלושה תחומים ראשיים נדונו בכינוס:
  1. פיתוח תרבות מניעה ואסטרטגיות מניעה. החזון שהועלה (על אף הספק לגבי יכולת מימושו) הוא אפס תאונות יחד עם התקווה להיות בעולם שבו אנשים עובדים באופן בטוח ובריא ומוגנים מתאונות חמורות. להגשמת חזון זה נדרש פיתוח של תרבות מניעה ואסטרטגיות לקיימות מתמשכת שיביאו לשיפור איכות החיים האנושית ויהיו תועלתיות לכלכלה ולמערכות חברתיות.
  2. אתגרים בבריאות תעסוקתית. אתגר הגנת בריאות העובד עולה לאור פיתוח טכנולוגי, כלכלי וחברתי מואץ ולאור הגלובליזציה העולה. מעבר (relocation) של מתקני יצור למדינות ויבשות אחרות מלווה גם בהופעה של סיכונים חדשים וישנים לבריאות העובד במקומות אלה.
  3. התגוונות עולם העבודה. בעולם העבודה עולה הגיוון ברקע האתני, תרבותי, דתי ולשוני של האנשים העובדים יחד זה עם זה. כמו כן, עולה ההטרוגניות של צורות העסקה ותנאי עבודה של עובדים. אסטרטגיות מניעה חייבות להתאים עצמן למורכבות המסגרות האלה ולהבטיח שלא תהיה הזנחה בבטיחות ובבריאות העובד בגללן במסגרת של גלובליזציה כלכלית. לעניין זה רלוואנטיים גם שוויון מגדרי והתפתחויות דמוגרפיות שצצו כבר קודם.
משתתפי הכנס הגיעו ממגוון מגזרים, ארגונים ומוסדות וכללו נציגי ממשלה, דרג גבוה של מקבלי החלטות בסקטור הציבורי והפרטי, אנשי מקצוע בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית (לרבות רופאים, מהנדסי בטיחות, גיהותנים, מדענים), נציגי הפיקוח על העבודה, נציגי הוראה והדרכה בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית, נציגי איגודי עובדים, נציגי מעסיקים, נציגי הביטוח הלאומי במדינות שונות, נציגי ארגונים ציבוריים ופרטיים אזוריים ובינלאומיים, נציגי יצרנים ויבואנים של חומרים בטיחותיים וציוד בטיחותי, מומחים בתקשורת ויחסי ציבור, נציגי תקשורת, מדיה ועיתונות.

הכנס הורכב ממושבים מקבילים רבים כאשר כל מושב נגע בנושא שונה. מושבים אחדים עסקו בתפיסת תרבות המניעה וכיצד לשלב שלושה יסודות בתרבות זו: מניעת סיכון, פיצוי לנפגעים, קידום בריאות וחזרה לעבודה והשתלבות מחודשת בה לאחר פגיעה, שיקום או העדרות מסיבות שונות. בהיבטים אלה הוצגו גם דרישות מיוחדות כדי לאפשר עבודה בטוחה לאוכלוסיות מיוחדות ופגיעות יותר כגון אוכלוסיית העובדים המבוגרת ואנשים עם מוגבלויות. איגודים שונים מודדים את ההתקדמות בנושאים אלה באמצעות איסוף מידע על המצב לפני ואחרי התערבות.

מקום נכבד בכנס תפסו הרצאות בנושאים של העלות למשק כלכלי כתוצאה מתאונות עבודה וגישות שונות לצמצום תאונות עבודה. נושא נוסף שתפס נפח בולט בכנס היה הסיכונים הפסיכו-סוציאליים בעבודה ובהם הלחץ הנפשי. הודגשה עליה בבעיות נפשיות אצל עובדים כתוצאה מעבודה. אחת הסיבות לעלייה זו היא דרישות גבוהות מעובדים לעומת תמיכה נמוכה בהם. קונפליקט זה מביא לדכאון. בעיות נפשיות בעבודה  נפוצות וגורמות לדחיקת אנשים מעבודה. עובדים בעלי בעיות נפשיות נעדרים מעבודה הרבה יותר מאשר אנשים ללא בעיות כאלה. גם הנושא של מחלות שלד-שריר וארגונומיה עלה בכנס.

בחלק מהמושבים נגעו המרצים בבעיות בטיחות ובריאות הקיימות במפעלים בגודל בינוני וקטן ודווחו על נסיונם ביישום מניעה במקומות אלה. מושבים מקצועיים בתחום הבריאות התעסוקתית עסקו בעלות ההשקעה לעובד לשנה (בדולרים) במניעת מחלות מקצוע. אחת המדינות בה ההשקעה לעובד היא מהגבוהות היא אירן (6.91 דולר לעובד) לעומת הפיליפינים שם העלות היא 0.13 דולר לעובד. מושבים מקצועיים אחרים בבריאות תעסוקתית עסקו במחלות עור תעסוקתיות, שיש להן שכיחות גבוהה בקרב עובדים, שיטות לדיאגנוזה של סיליקוזיס, גורמי סיכון ביולוגיים ופיתוח תקני חשיפה. בעוד שיש עלייה מתמדת בייצור חומרים כימיים חדשים וכמויות שנתיות של חומרים, יש חסר משווע בתקני חשיפה לחומרים ואלו מסתכמים בכ- 1000 בלבד. קיימת מגמת פיתוח תקני חשיפה גם לחומרי ננו ואחד מהפיתוחים העתידיים של תקנים מתבסס על ביולוגיה מולקולרית.

משלחת בת חמישה נציגים מהמוסד לבטיחות ולגיהות השתתפה בכנס: ד"ר סמי סעדי – מנהל מחוז חיפה של המוסד, סיגל שהרפורקר – מנהלת מחלקת פרוייקטים, שרי פיין – מנהלת דסק חו"ל, דורון נבעה - אחראי ומפעיל ניידת תעשיה ובניין, ד"ר אשר פרדו – מנהל מחלקת מחקר. ד"ר סמי סעדי הציג בכנס פוסטר בנושא אינדיקטורים לביצועים בטיחותיים (Review of Safety Performance Indicators) בו הציג סמי אנליזה של תאונות עבודה בבניין שמראה מה שטח הבנייה האופטימלי שצריך להיות מוקצה לעובד בניין כדי להגיע למספר המינימלי של תאונות עבודה. הפוסטר זכה לשבחים. כמו כן, ערכו נציגי המוסד פגישות עבודה והיכרות עם נציגי גופים ומדינות כדי לנסות ולקדם שיתופי פעולה בין ישראל וגופים אלה בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה