כניסה הרשמה צור קשר

יום הבטיחות והבריאות העולמי 2014 - שימוש בחומרים כימיים בעבודה

מאת:יקי אלעד, ע"פ אתר ארגון העבודה הבינלאומי

תאריך:28/04/2014


"בטיחות ובריאות בעת שימוש בחומרים כימיים בעבודה" זהו הנושא המרכזי של יום הבטיחות והבריאות העולמי לשנת 2014 החל כמו כל שנה בתאריך 28 לאפריל. דוח של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO) אשר נכתב לציון יום זה מראה שבמקביל לתועלות שיש בשימוש בחומרים כימיים בעבודה, יש לנקוט צעדים חיוניים למניעה ובקרה של הסיכון הפוטנציאלי הקיים בקרב העובדים, סביבת העבודה, הקהילה והסביבה בשימוש בחומרים אלו.

מדוע חומרים כימיים חשובים בסביבת העבודה ואף מחוצה לה?
חומרים כימיים מהווים גורם חשוב לקיום חיים בריאים ובאורח חיים מודרני ונוח. ניתן למצוא אותם במגוון רב של מוצרים החל מחומרי הדברה אשר משפרים את אורך חיי המדף ואיכותם של מזונות, המשך בתרופות שמרפאות מחלות וכלה במוצרי חומרי ניקוי אשר באמצעותם אנו שומרים על חיים בתנאי היגיינה נאותים. חומרים כימיים מהווים גם גורם חשוב בהרבה מהתהליכים התעשייתיים המייצרים מוצרים גלובלים המאפשרים לקיים חיים בסטנדרטים מודרנים.

אולם, ממשלות, מעסיקים ועובדים ממשיכים להאבק למען השגת שליטה על מידת החשיפה לחומרים כימיים אלו בסביבת העבודה, כמו גם הגבלת פליטתם לסביבה.

מהם הסיכונים המרכזיים הנגרמים כתוצאה מחומרים כימיים?
לחומרים כימיים מגוון רחב של השפעות שליליות אפשריות, החל מסיכוני בריאות כגון מחלת הסרטן וסיכונים פיזיים כמו גרימת דליקה ועד לסיכוני סביבה כגון זיהומים רחבים ורעלים לסביבת חיים מימית. הרבה מהשריפות, הפיצוצים ואסונות אחרים נגרמו כתוצאה מחוסר שליטה ויכולת מועטה לנהל סיכונים הנובעים מחומרים כימים.

האם ניתן לראות התקדמות בניהול השימוש בחומרים כימיים?
התקדמות משמעותית חלה בתהליכי הרגולוציה וניהול השימוש בחומרים כימיים בהקשר לבטיחות ובריאות בסביבת העבודה, אך יש עוד הרבה מה לעשות בנושא. תאונות חמורות עדיין מתרחשות וקיימת עדיין השפעה שלילית על בריאות האדם והסביבה.

לעובדים אשר להם יש חשיפה ישירה לחומרים מסוכנים יש את הזכות לעבוד בסביבה בטוחה ובריאה, להיות מודעים ומעודכנים, מודרכים ומוגנים.

האם ניתן להעריך בקלות את השפעת החומרים הכימיים על בריאות העובד?
קשה לקבוע את מידת ההשפעה הקשורה לחשיפה לחומרים כימיים על בריאות העובד. בשל המורכבות בהערכתם של תערובת של כימיקלים, אסטרטגיות למניעת חשיפה מזיקה נוטות להתרכז בחומרים כימיקלים כבודדים. ההערכה מורכבת עוד יותר מכיוון שחומרים אלו מצויים בסביבת העבודה בתערובת עם חומרים אחרים. הערכה או מחקר לגבי סיכוני תערובות חומרים היא נדירה. סטנדרטים של חומרים כימיים מכוונים בדרך כלל לבעיות וסיכונים הקשורים לחשיפה עם חומר בודד.

עדיין, במציאות ישנם כל כך הרבה חומרים כימיים שהעובד יכול להחשף אליהם, שגישת "החומר הבודד" אף פעם לא תאפשר הגנה מספקת לעובד. הרבה מהעובדים חשופים לתערובות של חומרים, יותר מאשר חשיפה לחומרים בודדים ולכן בקרת החשיפה של תערובות חומרים היא קריטית לתכנון הגנה יעילה. יתרה מכך, למרות מאמצים שנעשו בכדי להוכיח את הקשר בין חשיפה לחומרים כימיים לפני 20 שנה ומקרי סרטן של היום, התגלו קשיים בהוכחת קשר זה בשל חוסר אינפורמציה מבוססת על ההשפעה לחשיפה לחומרים כימיים. נתונים שנשמרו על השפעת החשיפה של חומרים כימיים עדיין זקוקים להוכחה.

מהן ההמלצות המרכזיות הכלולות בדוח ארגון העבודה הבינלאומי שנכתב ליום זה בנושא?
הדוח קורא לממשלות, מעסיקים, עובדים והארגונים בהם הם עובדים לשתף פעולה בפיתוח והטמעה של מדיניות לאומית ואסטרטגיה לניהול השימוש בחומרים כימיים בעבודה. זה צריך להיות מכוון באופן מקיף ובמקביל לבריאות, בטיחות והגנת הסביבה הקשורים לתהליכי ייצור ושימוש בחומרים כימיים. הרעיון הוא לשמר את התועלות הנובעות משימוש בחומרים כימיים בתהליכי הייצור ובו בזמן להקטין ולמזער ככל הניתן את חשיפת העובדים ופליטת החומרים הכימיים אל הסביבה בעזרת פעולות לאומיות ובינלאומיות.

נדרשת פעילות ומעורבות גלובלית וקוהרנטית בכדי לנהל תהליך מדעי וטכנולוגי מתמשך, לשימוש גובר בחומרים כימיים בתהליכי ייצור, המחייבים שינויים בארגוני העבודה. למשל, כלים חדשים אשר חיוני לפתח אשר יספקו מידע זמין וקריא על הסיכונים בשימוש בחומרים כימיים, ואמצעי מניעה אפקטיביים ומדידות בסקרים מקדימים.


 
לדוח המלא של ארגון העבודה הבינלאומי (באנגלית)


 

סרטון אנימציה מסדרת NAPO בנושא שימוש בחומרים כימיים


 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה