כניסה הרשמה צור קשר

חשיבותה של האחריות האישית

מאת:מנכ"ל המוסד לבטיחות וגיהות דניאל חדד

תאריך:17/12/2013


סערת מזג האוויר של הימים האחרונים לוותה בשיח ציבורי ער שבמרכזו שאלת אחריות המדינה והרשויות לאירועים. חיובית היא העובדה שאזרחי ישראל מפנים מבטם לעבר מקבלי ההחלטות ברשויות השונות בזמני חירום – נדמה שיותר מכל מדובר במתן אמון, גם אם ביקורתי לעיתים, בגופים שציפייתנו מהם כאזרחים היא שיקבלו אחריות בזמנים קשים ושיגנו עלינו. כן, גם מעצמנו.  

אך אחריותה של המדינה, הגם שחשובה היא, אינה יכולה בשום פנים ואופן להוות תחליף לאחריות הבסיסית המונחת על כתפיו של כל אזרח מאזרחי ישראל. מעבר לאי נוחות שבניתוק מרשת החשמל או שבחסימת כבישים, הנתונים ברורים וחד משמעיים – אירועי הימים האחרונים, אשר במסגרתם נפגעו ואף נספו אנשים, היו יכולים להסתיים בפחות נזקים לא רק אם המדינה או אחת מהרשויות הרלוונטיות היו פועלות בצורה כזו או אחרת, אלא גם אם כל אחד מאיתנו היה נוהג אחרת.  

לצערנו הרב, המדינה אינה יכולה להגיע לביתו של כל אזרח בישראל רגע לפני שהוא עושה טעות שעלולה לעלות לו בחייו, ממש כפי שחברת החשמל לא יכולה הייתה להגיע ללוד רגע לפני התקלה בתנור החשמלי שהובילה לאסון הנורא, שבמהלכו נספה ילד צעיר. אז מה כן אפשר לעשות? בראש ובראשונה, לסמוך רק על עצמנו. לא כי אין על מי לסמוך אלא כי העברת האחריות האישית לאחרים עלולה להכניס כל אחד מאיתנו למצב נפשי של אדישות ושאננות. בטיחות בתנאי מזג אוויר קשים, ממש כמו בטיחות בעבודה, בדרכים או בכל תחום אחר – חייבת להפוך לחלק אינטגראלי ממעגל החיים היומיומי של כולנו. כללי יסוד דוגמת הרחקת אמצעי חימום מרהיטים, דאגה לשמירה על פתחי אוורור תקינים, הנחיות טיפוס למקומות גבוהים (גגות), הוראות בדיקת תקינות מקום מגורים לקראת החורף ועוד – כל אלו חייבים להיות ברורים מאליהם לאזרחי ישראל ממש כמו צחצוח השיניים בבוקר, הכנת הקפה במשרד ושאר הפעולות היומיומיות והשגורות. המידע קיים ואזרחי ישראל יכולים להיחשף אליו בתשדירים בטלוויזיה וברדיו, בפנייה למוקדים השונים ובגלישה באתרי האינטרנט, ובהם אתר המוסד לבטיחות ולגהות שמפרט, כמידע לציבור, את כל הכללים וההנחיות הבסיסיים באופן נהיר וברור.  

מקומה של המדינה אינו נפקד גם כאן, אך בניגוד למרבית השיח הקיים – תפקידה אינו פיזי בעקרו כי אם תודעתי והסברתי. הרשויות והגופים השונים יפיקו בודאי את הלקחים מהאירועים האחרונים ויתקנו את המחייב תיקון – שמענו את דבריו החד משמעיים של ראש הממשלה על אודות חשיבות הבטיחות כערך וכמצילת חיי אדם. אך האם גם אנחנו, כל אחד ב ד' אמותיו, יערוך את חשבון הנפש הדרוש?   ישראל, על הרשויות והגופים שלה, חייבת להתמקד בפעילות יומיומית, ולא רק בזמני חירום ואסון, שעיקרה חידוד אחריותו של האזרח על חייו. לא מתוך כך שמישהו מעוניין להסיר או להעביר אחריות הלאה אלא מתוך כך שמדובר בפעילות מקבילה. האחת לא באה על חשבון השנייה אלא משלימה אותה. באופן זה, נוכל לעסוק כולנו בפעם הבאה בגשמי הברכה ובשלג הרך ולא בתאונות הקשות ובטרגדיות שיכלו להימנע.     

הכתבה פורסמה בעיתון ישראל היום בתאריך 17.12.13    

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 1 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה
  1. לא שומעים ולא רואים מספיק על בטיחות שלמה שגיא (18.12.2013)

    את שמואל אבואב שומעים כמעט כל יום ברדיו ורואים אותו ואת אנשי אור ירוק בטלויזיה, לצערי בנושאי בטיחות מדברים ורואים הרבה פחות וחבל. יש לעניין את אנשי מערכת החדשות של ערוץ 2 ביצירת נישה לפחות של פעם בשבוע, העוסקת בנושאי בטיחות בעבודה ובבית.