כניסה הרשמה צור קשר

קידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית בעידן הדיגיטלי באירופה

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל


אחד מיעדי קמפיין 2025-2023 של מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית באירופה EU-OSHA הוא קידום הבטיחות והבריאות התעסוקתית בעידן הדיגיטלי.

כ-6% מכוח העבודה באיחוד האירופי, 11.5 מיליון אנשים, מועסקים כעובדי דיגיטל או בעבודה המתבססת על פלטפורמות דיגיטליות. רובם צעירים, יותר משליש מהם בני 34-16. רובם גברים, אם כי עם הזמן נראות יותר ויותר נשים המועסקות בתחום זה. רמת המיומנויות הנדרשות לעבודה זו יכולה להיות נמוכה או גבוהה ואינה קשורה לכישורי העבודה הכלליים של העובדים.

יתרונות הפלטפורמה הדיגיטלית

הפלטפורמה הדיגיטלית מאפשרת תעסוקה לקבוצות אוכלוסייה המתקשות להשתלב במסגרות תעסוקה מסורתיות. יתרונותיה ניכרים בחסמי הכניסה הנמוכים שלה למגוון עבודות. מיעוטים אתניים ומהגרים יכולים להתגבר על מחסומי השפה ולהישאר אנונימיים. אנשים המתגוררים באזורי ספר מרוחקים ועובדים בעלי מוגבלויות יכולים לעבוד בקצב ובתנאים הנוחים להם בעבודה מרחוק. הפלטפורמה מאפשרת, בין היתר, גם הזדמנות להתקדמות לסוגי תעסוקה רשמיים יותר.

מיהם עובדי הדיגיטל או העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות ובמה הם עוסקים?

כיום, יותר מ-500 פלטפורמות עבודה דיגיטליות פעילות באיחוד האירופי, במגוון ענפי תעשייה, סוגי פעילות ומודלים עסקיים.

 
  • רואי חשבון, מהנדסים, מתרגמים, יועצים, עורכי דין ומשפטנים, מפתחי תוכנה ואחרים מייצגים את המגזר הגדול ביותר של העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות.
  • 19% מכלל העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות מועסקים בתחומים של טכנולוגיות מידע ותקשורת, פיננסים, שירותים טכניים, מקצועיים ומדעיים.
  • עובדים במסחר, תחבורה ולוגיסטיקה, שירותי אירוח ומזון, משלוח מזון וחבילות, הובלת נוסעים ומשכירי דירות אירוח מייצגים 18% מכלל העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות.
  • עובדי שירותי ניהול ותמיכה, כגון עובדי ניקיון, מהווים 16% מכלל העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות באירופה.
  • עובדים בענף הבריאות והרווחה, כגון מטפלים בבית בילדים ובקשישים, אחיות ורופאים, מהווים 12% מכלל העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות.
  • עובדי שירותים חברתיים, תרבותיים, אישיים וכל שירות אחר מייצגים 9% מכלל העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות. אלו הם עובדים עצמאיים, בדרך כלל, העוסקים בעבודות כפיים, כמו אינסטלציה, צביעה, גינון ועבודות חשמל ותחזוקה קטנות.

הסיכונים לבטיחות ולבריאות העובדים בפלטפורמות דיגיטליות

העבודה הדיגיטלית מאפשרת, מצד אחד, גמישות רבה בזמן ובמיקום העבודה יותר מאשר בשוק העבודה המסורתי, אך מצד שני, עובדים עצמאיים, מרוחקים ומבודדים שאינם באינטראקציה פיזית עם עובדים אחרים, כמו מתכנתים, העובדים לבד ומרחוק ושואפים להשיג מוניטין גבוה ולשמר אותו כדי לקבל עבודות, מסתכנים בסיכונים פסיכו-סוציאליים ועומס יתר של עבודה.



כמו כן, יש עובדים, כמו סוקרי תוכן ברשתות החברתיות, הנחשפים לתכנים של אלימות, פשע, התעללות ותכנים לא חוקיים, שבהיעדר תמיכה נפשית-חברתית תואמת או מספקת יכולים להיגרם להם נזקים נפשיים-חברתיים.

עם הופעת הפלטפורמות הדיגיטליות, השתנו לרעה גם תנאי עבודתם של נהגי המשלוחים, המועסקים יותר ויותר בהסדרי העסקה לא סטנדרטיים ובקבלנות משנה, והם נתונים למעקב דיגיטלי בקלות יתר.

אפשר להגן על השליחים מפני גורמי סיכון של בטיחות ובריאות בעבודה באמצעות רגולציה וחקיקה. למשל,
חוק השליחים הספרדי מסדיר את זכויותיהם של נהגי משלוחי מזון ואת התמיכה בהם על ידי הכרה במעמד ההעסקה שלהם, המבוסס על פלטפורמה דיגיטלית. באופן דומה, גם בצרפת בשנים האחרונות היו כמה יוזמות ורגולציות המעצימות את עובדי הפלטפורמה הדיגיטלית ונותנות להם קול, ובאירופה הושגה לאחרונה הסכמה בין הפרלמנט האירופי והמועצה האירופית על הנחיה לשיפור תנאי העבודה של העובדים בפלטפורמות הדיגיטליות.



כמו כן, ארגונים של עובדי ניקיון, המנוהלים כעת באמצעות פלטפורמות דיגיטליות, נאלצים נוסף על להתמודדותם עם חשיפת עובדיהם לגורמי הסיכון התעסוקתיים בענף, גם להתמודד עם בעיות של ניהול ומעקב אלגוריתמי ועם עומס עבודה מוגבר, שגדל עקב הניהול הדיגיטלי.  

גם מטפלים בבית, בילדים ובקשישים, אחיות ורופאים, נאלצים כיום להיעזר בפלטפורמות דיגיטליות, שהם אינם מורגלים בעבודה איתן, כך שבנוסף לעומסי העבודה הגדולים ושעות העבודה הארוכות שלהם, חוסר הביטחון התעסוקתי ואובדן העצמאות שהם חשים הם מאותגרים בעבודה הדיגיטלית וזו מוסיפה סיכון לפגיעות פיזיולוגית ופסיכו-סוציאלית, כמו עייפות, מתח, דיכאון וחרדה, אשר משפיעה לא רק על העובדים עצמם, אלא גם על איכות הטיפול שלהם במטופלים.

כך בניהול העבודה של העובדים העצמאיים, העוסקים בעבודות כפיים, כמו אינסטלציה, צביעה, גינון ועבודות חשמל ותחזוקה קטנות באמצעות פלטפורמה דיגיטלית. צריך להביא בחשבון גם את ניהול הסיכונים התעסוקתיים שאליהם הם נחשפים במהלך עבודתם. זוהי אחריותם האישית של העובדים העצמאיים לדאוג לשלומם ולהבטיח את בטיחותם.

לסיכום, כיום, עובדי הדיגיטל או העובדים בפלטפורמות דיגיטליות באירופה הם רבים ומספרם גדל עם הזמן בכל ענפי התעשייה והתעסוקה. לתנאי העבודה באמצעות הפלטפורמה הדיגיטלית יש יתרונות אשר מקדמים את העובדים ואת הארגונים המעסיקים אותם כאחד. אולם, עם זאת, יש לעתים תוספת סיכון לבטיחות ולבריאות העובדים, אשר על העובדים ועל המעסיקים לתת עליה את הדעת. יוזמות של רגולציה וחקיקה בנושא העבודה בעידן הדיגיטלי כבר מגִנות על העובדים הללו באירופה.

מקור:

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה