כניסה הרשמה צור קשר

מגמות עולמיות בבטיחות ובריאות תעסוקתית לשנת 2024

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל


המגמות העיקריות לשנת 2024

רבות מהמגמות בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית שנראו בשנת 2023 נמשכות בשנת 2024, וההשפעות ארוכות הטווח של מגפת ה-COVID-19 ניכרות עדיין באופן שבו אנשים עובדים ומתייחסים זה לזה במקומות העבודה. חשוב שארגוני עבודה יביטו קדימה ויתכוננו למה שעשוי לחכות להם מעבר לפינה, כדי שיוכלו להתמודד עם כל צורך ולספק תמיכה בכל תנאי לארגון ולעובדים בו.  

עפ"י פרסום של אוניברסיטת קולומביה, ארה"ב, 
שלוש המגמות העיקריות בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית לשנת 2024 בעולם הן:

1. בריאות הנפש

אחת ההשפעות המטרידות ביותר של מגפת ה-COVID-19 היא העלייה המשמעותית של שיעור הסובלים מבעיות נפשיות, כגון מתח (סטרס), חרדה, דיכאון והפרעת דחק פוסט טראומטית, שהתבטאה בעלייה בשיעור בעיות השינה וצריכת הסמים באוכלוסייה והובילה לירידה ברמת ביצועי העבודה.

התופעה חשפה את הסטיגמה, שהייתה ועודנה קיימת בעיני רבים על בעיות נפשיות, אך הגבירה את המודעות להן ובד בבד העלתה את הנכונות של עובדים לסייע ולבקש סיוע נפשי.

במדינות רבות, ואף מפותחות, נחשף היעדר זמינות משאבי בריאות הנפש (מטפלים וטיפולים למיניהם) לאוכלוסייה בכלל ולעובדים בפרט. מעסיקים רבים בעולם הבינו שכדאי להם לספק משאבים לתמיכה נפשית ולהכוונת עובדים לקבלת סיוע נפשי, ומומחי בריאות תעסוקתית בכל העולם החלו להתמקד במתן מענה להתגברות תופעת הבעיות הנפשיות בקרב עובדים.



עדיין, בשנת 2024, הבעיות בתחום בריאות הנפש הן בעיות הבריאות הנפוצות ביותר בעולם. הן אוניברסליות ופוקדות עובדים בכל ענפי התעשייה ובכל תפקיד ודרג מקצועי.

בישראל, לאחר טבח 7 באוקטובר ניכרת עלייה משמעותית בשיעור הסובלים מבעיות בריאות הנפש, שארגוני עבודה צריכים לתת עליה מענה כדי לשמר תעסוקת עובדים ורמת ביצועי עבודה.

2. הגנת הסביבה וקיימות

ארגוני עבודה רבים בעולם מתאימים את הפעילות שלהם לדרישות ולתקנים עדכניים ומחמירים של הגנת הסביבה וקיימות, המכוונים לצמצום ההשפעות המזיקות לסביבה ולפיתוח פעילות ארגונית בת-קיימא. למגמה זו יש השלכות רבות על הבטיחות והבריאות התעסוקתית. מאמצי הארגון יכולים להשתלב עם התוכניות שלו לניהול הבטיחות והבריאות במקום העבודה או להפריע ליישומן. לדוגמה, התקנת מערכת חדשה וירוקה לטיפול בגזי פליטה מציוד תהליכי עשויה להפחית את טביעת הרגל הפחמנית של מפעל יצרני, אך היא עלולה לייצר מפלסי רעש גבוהים במפעל, ובכך לסכן את בריאות העובדים ואת רמת ביצועיהם בעבודה.



כיום, יותר ויותר אנשי מקצוע ומומחים לבטיחות ולבריאות תעסוקתית בעולם מכירים בחשיבות מאמצי הקיימות ומבינים את הצורך באיזון ביניהם לבין בטיחות ובריאות במקום העבודה. עליהם להתעדכן כל העת בדרישות הרגולציה לעמידה במדדי קיימות והגנת הסביבה ולהבטיח שיישום שלהן לא יעלה סיכון בטיחותי ובריאותי לעובדים בשום צורה.

3. גיוון, שוויון ושייכות (הכלה)

הצבת אג'נדה (סדר עדיפויות ) של גיוון, שוויון ושייכות להכלת קבוצות מיעוטים חברתיים (מגדר, מוצא אתני, גיל, אמונה ודת, מוגבלויות) באופן שוויוני בארגוני עבודה נהייתה חשובה יותר ויותר בארגונים מודרניים ותקפה גם בנושאי בטיחות ובריאות תעסוקתית.



כיום, יותר מבעבר, אנשי משאבי אנוש ומומחי בטיחות ובריאות בעבודה מכירים בחשיבות הנושא ויוזמים שיטות ודרכים לקידומו כך שמיעוטי אוכלוסייה יוכלו להשתלב במקומות עבודה באופן שווה לאחרים ולחוש כבוד וביטחון במקום עבודתם. למגייסי כוח האדם ולמומחי הבטיחות והבריאות יש תפקיד חשוב בעידוד ובהכוונת כלל העובדים, זוטרים ועד בכירים, לשיתוף פעולה בעניין זה, בשאיפה שהעובדים יעשו זאת מתוך הבנה שגיוון, שוויון והכלה מקדמים רמת בטיחות ובריאות תעסוקתית בארגון.

מקור

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה