כניסה הרשמה צור קשר

מערכות דיגיטליות לניהול הבטיחות בארגוני עבודה

מאת: יפעת זר ושחר אביגדורי, מדור ידע וחדשנות המוס"ל


מה כוללת מערכת דיגיטלית לניהול הבטיחות?

מערכת דיגיטלית לניהול בטיחות כוללת, בדרך כלל, את הנושאים הבאים:
 
OSH Compliance Matrix: המערכת מציגה את דרישות הרגולציה העדכניות ומבטיחה עמידת הארגון בחוקים ובתקנות הבטיחות – פלטפורמות דיגיטליות מודיעות למפרע על כל דרישה רגולטורית, כדי להקל על גורמי הבטיחות בארגון את התכנון המוקדם ולהבטיח עמידת הארגון בזמנים, למשל, התרעה על חידוש רישיונות תפעוליים, בדיקות תקופתיות של מפעלים וכדומה.

ניהול PPE: ניהול מלאי ציוד המגן האישי הנדרש במקום העבודה. המערכת מבטיחה כי כל עובד מצויד בציוד מגן המותאם לו אישית ועוקבת אחר תוקף ותקינות הציוד במלאי ובשימוש שוטף.

ניהול חומרים מסוכנים: המערכת מסייעת לנהל את מלאי הכימיקלים ועוקבת אחר פעולות אחסון, טיפול, שימוש וסילוק פסולת של כימיקלים לאחר שימוש. היא מאפשרת לככל העובדים גישה חופשית לגיליונות הבטיחות (SDS ) של כל הכימיקלים ועוקבת אחר עמידה בדרישות הרגולטוריות בהקשר לטיפול בכימיקלים.

אישורי עבודה (PTW): המערכת מאפשרת לערוך בקרת תוקף אישורי העבודה בפעולות לא שגרתיות בסיכון גבוה, למשל, עובדה חמה כמו ריתוך, ומסייעת ליידע עובדים, קבלנים וצדדים שלישיים על הסיכונים השונים הנשקפים מעבודות לא שגרתיות אלה. המערכת מכוונת את העובד לפני כל התחלת עבודה לבדוק את קיומם ותקינותם של כל אמצעי המיגון והבקרה.

הדרכה : המערכת מסייעת למדריך הבטיחות להכין את חומר ההדרכה, לעקוב, לתזמן, לבצע ולהעריך את היעילות של ההדרכה שביצע.

ניהול תקריות בטיחות: המערכת משמשת ככלי יעיל לתיעוד ולניתוח אירועי בטיחות ומייצרת דוחות אירוע מפורטים.

אינטגרציה: המערכת מאפשרת נגישות ושקיפות של מידע. כל המשתמשים במערכת בכל מקום גיאוגרפי יכולים לשתף ולהצליב מידע ביניהם. 

 
יתרונות של מערכות דיגיטליות לניהול הבטיחות

מערכת דיגיטלית לניהול בטיחות של ארגוני עבודה, המחליפה עבודת ניירת ידנית, מייגעת, הגוזלת זמן יקר, הוכחה כחיונית להשגת רמת בטיחות ובריאות תעסוקתית גבוהה בארגונים.

היתרונות העיקריים של הדיגיטציה בניהול הבטיחות של ארגוני עבודה הם :

 
  • מעקב וביקורת יעילים אחר נתוני הבטיחות.
  • שיפור תיעוד נתוני הבטיחות.
  • שיפור יעילות ניטור מדדי ביצועי הבטיחות.
  • צמצום השגיאות בעיבוד נתוני הבטיחות.
  • שיפור השקיפות של נתוני הבטיחות.
  • שיפור הנגישות למידע והצגתו.
  • שיפור אמינות המידע ומקורותיו.
  • שיפור תהליכי הערכה וניתוח סיכונים. 
  • צמצום זמן קבלת החלטות בנוגע לבטיחות.

שלוש דוגמאות להטמעת מערכות דיגיטליות לשיפור ניהול הבטיחות בחברות ייצור בארה"ב:

דוגמה ראשונה: חברת חשמל

חברה לייצור חשמל, בינונית בגודלה, שפעלה בהתאם להנחיות OSHA, נכשלה במאמציה לצמצם את שיעור תקריות הבטיחות שאירעו בה באופן עקבי, ולכן, החליטה לעבור לגישת ניהול בטיחות פרואקטיבית, המבוססת על מודל של ניהול סיכונים. החברה אימצה מערכת דיגיטלית לניהול בטיחות, המופעלת על ידי מחווני מעקב וחיזוי (ניבוי), ובאמצעותה זוהו כ-190 פגמים בתרבות הבטיחות בחברה, ביניהם אי-הצגת מדיניות הבטיחות של החברה באופן גלוי, כשלים בהדרכות עובדים, ליקויי אדמיניסטרציה ומעורבות נמוכה של עובדים.



בהסתמך על ממצאי המערכת, פיתח הארגון תוכנית ארוכת טווח, הכוללת, בין היתר, קביעת יעדים לגישור על פערים וסדרת ביקורות הנהלה. מתחילת יישום התוכנית, המערכת הדיגיטלית משמשת כלי יעיל להערכת ביצועי הבטיחות של החברה ולשיפורם.

דוגמה שנייה: חברות לייצור מוליכים למחצה

שתי חברות לייצור מוליכים למחצה החליטו על מיזוג ביניהן. טרם המיזוג, הפעילה כל חברה מערכת לניהול בטיחות משלה, אך שתיהן לא היו מרוצות ממערכותיהן, שלא היו יעילות והצריכו מעורבות ידנית נרחבת. החברה החדשה שנוצרה, בהשוואה לשתי חברות המקור, סיפקה תוצרת ושירותים רבים יותר, כללה מספר רב יותר של עובדים ומפעלים בכל רחבי העולם, וכתוצאה מכך, רמת סיכוני הבטיחות בה הייתה גבוהה יותר, יחסית לזו של חברות המקור. נוסף על כך, החברה החדשה נדרשה לפעול תחת רגולציות ותקנים אמריקאיים ובין-לאומיים (ISO 14001, OHSAS 18001 ו-ANSI/ASSP Z10) וגם לעמוד בסטנדרטים מחמירים של בטיחות שדרשו לקוחותיה.

לאחר המיזוג, פיתחה החברה מערכת חדשה לניהול בטיחות דיגיטלית ופשוטה, שהתמקדה בנושאים הבאים: תכנון, הוצאה לפעול, תיקוף ופתרון בעיות מהיר.



בזכות המערכת החדשה, יזמה הנהלת החברה את הפעולות הבאות:

 
  • מעקב קפדני אחר תקריות בטיחות, אירועי "כמעט ונפגע", דליפות ונפילות ותיעוד מסודר שלהם.  
  • ניתוח סיכוני בטיחות ברמה היום-יומית, שעל פיו יוכלו העובדים לקבל החלטות בנוגע להמשך ביצוע פעולות מתוכננות.
  • ניהול עריכת מבדקי בטיחות פנימיים, הדרכות ותרגולי בטיחות שנתיים.
  • מערכת לניהול מידע בנושא חומרים מסוכנים.
  • פורטל אינטרנט, המרכז את כלל נתוני הבטיחות ומספק הליכים ופתרונות פשוטים ושימושיים. הפורטל היה נגיש וזמין לכלל העובדים, ההנהלה והלקוחות של החברה, דבר שיצר שקיפות ואמון בין כל הצדדים.

מערכת הניהול החדשה אפשרה לחברה לשפר תהליכים עסקיים, מדיניות ונוהלים, ולהפוך אותם לגלובליים.

דוגמה שלישית: חברה לפיתוח, לבדיקה ולהסמכה גלובלית

בחברת ענק בין-לאומית, העוסקת בפיקוח, בדיקה והסמכה, ומעסיקה יותר מ-100,000 עובדים, לא הייתה עקביות בניהול הבטיחות והבריאות התעסוקתית OHS, ולא הייתה מערכת תוכנה לדיווח על תקריות בטיחות, מערכת של גיליונות בטיחות (SDS) או מערכת ביקורת בטיחות פנימית. כתוצאה מכך, אירעו בחברה כ-9 מקרי מוות בשנה, סיכוני הבטיחות ואמצעי הבטיחות בחברה לא היו ברורים ומובנים לעובדים ולהנהלה, תקריות הבטיחות סווגו ודווחו באופן לא עקבי ונמצאו פערים בעמידה בתקנות המקומיות ובציפיות החברה. 

אי לכך, כינסה ההנהלה את כל אנשי המקצוע בתחום הבטיחות והבריאות התעסוקתית בחברה ודרשה מהם לפתח מערכת לניהול בטיחות דיגיטלית גלובלית, הכוללת דיווח על תקריות בטיחות, ניהול חומרים מסוכנים (וגיליונות בטיחות החומרים), ותוכנה לניהול הגיהות והבריאות התעסוקתית של העובדים ומעקב אחריהן.

המערכת הדיגיטלית שפותחה עמדה בתקן ISO 45001 וברגולציות נוספות של OSHA, עברה התאמות לכל מדינה שבה החברה פעלה ותורגמה ל-10 שפות, כך שלכל עובד הייתה גישה למערכת התואמת את שפתו. נקבעו במערכת מדדים אחידים עבור כל מתקני החברה, דבר שאפשר לחברה להשוות את רמת ביצועי הבטיחות בין המדינות ובין אתרי העבודה השונים, לזהות פערים ולפתח תוכניות לשיפור. יישום תוכנה לדיווח על תקריות בטיחות אִפשר למנהלי המתקנים לזהות מגמות במתקן שלהם ולעקוב אחר ההתקדמות של יוזמות שונות.



כתוצאה מהטמעת המערכת הדיגיטלית, פחת משמעותית שיעור סיכוני הבטיחות ומקרי הפציעות בחברה. חמש שנים לאחר הטמעתה, נרשמו ירידה של כ-50% באובדן זמן העבודה עקב היעדרות של נפגעי עבודה וחיסכון של כ-250 אלף דולר בזכות הניהול הגלובלי של החומרים המסוכנים בחברה. בעזרת התוכנה לניהול הגיהות והבריאות התעסוקתית עלתה מודעות ההנהלה לגורמי הסיכון הגיהותיים-בריאותיים ולחשיבות הפחתתם. בכמה אתרי עבודה זוהתה חשיפה מסוכנת לסיליקה, לעופרת ולרעש, והחברה יישמה אמצעי בקרה הנדסיים למניעת החשיפה לגורמי הסיכון הללו, במקור. 

מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה