כניסה הרשמה צור קשר

שילוב הבטיחות והבריאות התעסוקתית במערכת החינוך באיחוד האירופי

מאת: דוד זיו, המוסד לבטיחות ולגיהות


הנציבות האירופית זיהתה, עוד לפני שנים, את הצורך בפיתוח התודעה של מניעת סיכונים בקרב עובדים צעירים ובלתי מנוסים, הנמצאים בסיכון גבוה יותר מעובדים מנוסים, והכירה בו. נוסף על כך, הכירה הנציבות בצורך להטמיע הרגלי בטיחות בעובדים אלה, כדי שישמשו אותם במהלך עבודתם לאורך זמן. על פי המכון הלאומי הצרפתי למחקר ובטיחות בתעסוקה (INRS), שיעור תאונות העבודה בקטגוריית הגילאים 24-18 כפול מהממוצע, בכל המשרות יחד; שיעור תאונות העבודה גבוה במיוחד בצעירים ובעובדים חדשים ועומד על 11% מכלל העובדים, ועל 20% מתאונות העבודה.

שילוב בטיחות ובריאות תעסוקתית (OSH) בחינוך והכשרת כוח העבודה של המחר מהווים חלק מרכזי בתודעת המניעה ובתרבות המניעה. אם בתי הספר ישלבו נושאי בטיחות ובריאות בתוכניות הלימודים, מגיל צעיר, בדומה לשילוב הבטיחות בדרכים, הצעירים יהיו מודעים לסיכונים הפוטנציאליים בעבודה, ועל ידי כך יושג בעתיד שינוי בגישה.

כמו כן, נוסף על שילוב הבטיחות במערכות החינוך הכלליות, יש להשקיע מאמצים מיוחדים בחינוך הטכני והמקצועי, תוך שימת דגש על ענפים שבהם הסיכון גבוה יותר להיפגעות, כגון בנייה.

שילוב של בטיחות ובריאות תעסוקתית במערכות החינוך חייב להביא בחשבון מרכיבים שונים, כגון השינויים החלים בעולם העבודה כתוצאה מהכלכלה הגלובלית, וההשלכות של התחרות העולמית על המודל החברתי, התחיקה של האיחוד האירופי והמדינות השונות, האסטרטגיה בנושאי בטיחות ובריאות בעבודה, עם היבטים ספציפיים המוקדשים לעובדים צעירים, כולל הכשרה ומניעה.


מקור: Report - Mainstreaming occupational safety and health into education

הגלובליזציה כמסגרת חדשה

הגלובליזציה, במתכונתה הנוכחית, תאתגר את אירופה וארצות מערביות אחרות בניסיון לשמור על רמת השגשוג הגבוהה ועל איכות החיים שלהן, על הלכידות החברתית ועל הגנת הסביבה.

התחרות העולמית, השינויים האסטרטגיים הגאופוליטיים והשפעת הטכנולוגיות החדשות  מעמידים בסימן שאלה את ההצלחה הכלכלית של ארצות האיחוד האירופי ואת מערכותיו החברתיות.

יתרה מכך, הגלובליזציה של הכלכלה עלולה להחריף את השפעת חלק מהגורמים התורמים לפציעות ולמחלות מקצוע בעבודה. לפי ארגון העבודה הבין-לאומי ((ILO, "ההאצה והליברליזציה של הסחר העולמי, והתפשטות טכנולוגיות חדשות, מייצרים אפשרויות חדשות לארגון העבודה ולדפוסי חשיפה חדשים לסיכוני תאונות עבודה ומחלות".

נציב האיחוד האירופי, האחראי לתעסוקה, לנושאים הסוציאליים ולשוויון הזדמנויות, מדגיש אף הוא שבמסגרת הגלובליזציה יש להשקיע רבות במיומנות העובדים.

הנוער האירופי

צעירים שואפים לתעסוקה ולקידום; אירופה שואפת לכלכלה מבוססת ידע ותחרותית. השגת יעדים אלה תתאפשר על ידי יישום אסטרטגיה כוללת למודרניזציה של המודל החברתי האירופי - השקעה באנשים, ובעיקר, נקיטת פעולות למען צעירים בתחומי התעסוקה. כאינטגרציה וקידום חברתי, חינוך, הכשרה וניידות. עם זאת, הנתונים מראים שצעירים בגילאי 24-18 נוטים יותר לסבול מתאונות עבודה (40% יותר מהממוצע), גם בשל העובדה שהם מועסקים כעובדים זמניים בתדירות גבוהה יותר. עובדה זו מסבירה את פגיעותם בעבודה ומחייבת תשומת לב למצבם ונתינת חינוך והכשרה איכותיים ורלוונטיים.

האסטרטגיה

האסטרטגיה כיום מבוססת על גישה כוללת לרווחה בעבודה, תוך התחשבות לא רק בסיכוני בריאות ובטיחות מסורתיים, אלא גם בהופעת סיכונים חדשים.

בעיקרון, האסטרטגיה מיועדת גם לשיפור איכות העבודה, ורואה בסביבת עבודה בטוחה ובריאה את אחד ממרכיביה.

תרבות המניעה

תרבות המניעה היא חלק מרכזי באסטרטגיית הבטיחות הכוללת והיא מתמקדת בשלושה אלמנטים לשיפור הידע על סיכונים: חינוך, הגברת המוּדעות וצפי לסיכונים.

חינוך והכשרה - תרבות בטיחות טובה יותר מושגת באמצעות מידע והדרכה. יש לתת לכל העובדים, כולל המנהלים, גישה רחבה יותר להכשרה בנושאי בטיחות, באופן מתמשך, המתעדכן באופן קבוע ולאורך כל שנות עבודתם. במקביל, יש להכשיר צעירים, שהם כוח העבודה של המחר, באמצעות תוכניות לימודים בבתי הספר.

מוּדעות – הגברת המודעות תיעשה בהתאם לכל סיטואציה ספציפית. אחת הדרכים להגברת המוּדעות היא באמצעות מערכת החינוך.

 
  • בתי הספר ומכללות – קידום המודעות לסיכונים ולבטיחות ובריאות בתעסוקה, כחלק מהלימודים, כהכנה ליום הראשון בעבודה, ולאחריות אישית בבטיחות בהמשך הקריירה.
  • ארגוני נוער - קידום המודעות לסיכונים ומניעת סיכונים, כחלק בלתי נפרד מהפעילות, להכנת צעירים לעולם העבודה.
  • מרכזי הכשרה מקצועיים - קידום המודעות לסיכונים ולסיכוני בטיחות ובריאות בתעסוקה כחלק מההכשרה. הכנת הצעירים לעולם העבודה.
  • רשויות החינוך – קביעת מדיניות  של הכנסת נושאי בטיחות ובריאות בתעסוקה כחלק מהחינוך והפעילות של הנוער.  

הצפי לסיכונים - החדשנות בטכנולוגיה מחייבת היערכות להתמודדות עם סיכונים חדשים, שעשויים להיווצר.

מרכיב מרכזי נוסף באסטרטגיה הוא קיום שותפות איתנה בין הרשויות, כגון חברות ביטוח, גופי חינוך והכשרה, מכוני מחקר ואיגודי עובדים ומעסיקים, אשר ממלאים תפקיד חיוני ביישום החקיקה ובפיתוח שיטות עבודה בארגון, ובידיהם היכולת להעלות את המודעות לסיכונים במקום העבודה או לחנך עובדים צעירים למניעת סיכונים.
 
מודל להטמעת בטיחות ובריאות בתעסוקה (OSH) במערכת החינוך


מקור: Mainstreaming occupational safety and health into education Good practice in school and vocational education                            

תהליך השילוב של נושאי הבטיחות והבריאות בתעסוקה (OSH) בחינוך

מקור: Mainstreaming occupational safety and health into education Good practice in school and vocational education    

סיכום

צעירים בתחילת עבודתם נמצאים בסיכון גבוה יותר להיפגעות, כיוון שהם חדשים במקום העבודה ובתפקיד, ובאופן כללי חסרי ניסיון בסיכוני בטיחות ובריאות בעבודה.

חובת המדינות להבטיח שצעירים יהיו מוגנים מכל סיכונים ספציפיים לבטיחותם, לבריאותם ולהתפתחותם, הנובעים מחוסר ניסיונם, מחוסר מודעותם או מאי-בשלותם.

אפשר למזער סיכוני ההיפגעות על ידי שילוב של חינוך לבטיחות ולבריאות בתעסוקה במערכות החינוך השונות.

המוטיבציה של עובדים צעירים להפוך במהרה למבוגרים עובדים יכולה להחליש את תפיסת הסיכון שלהם בעבודה. יש לתת להם את כל ההכשרות וההשגחות הנדרשות, כדי ליצור להם סביבת עבודה בטוחה ובריאה.
 
מקורות
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה