כניסה הרשמה צור קשר

גורמי הסיכון העיקריים בעבודת טכנאים של מערכות מיזוג אוויר

מאת:יפעת זר ושחר אביגדורי, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:04/08/2024


עבודות התקנה, פירוק ותחזוקה של מערכות מיזוג אוויר הן כורח המציאות, ולכן, חשוב שכל העוסקים בהן יהיו מודעים לגורמי הסיכון וינקטו צעדים ואמצעים לצמצם ולמנוע אותם.

על פי נתוני הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה של העבודה, נכון לשנת 2023, שיעור הפציעות בקרב עובדי מערכות מיזוג אוויר הוא מהגבוהים, יחסית לענפי התעסוקה האחרים בארה"ב.

להלן עשרת גורמי הסיכון העיקריים בעבודות של טכנאי מערכות מיזוג אוויר:
 
1. אסבסט ועובש - הטכנאים עלולים להיתקל במוקדי אסבסט או במוקדי גידול עובש, בייחוד  בעת טיפול במערכות מיזוג אוויר מיושנות ומוזנחות. מומלץ שקבלן מורשה לענייני אסבסט, וכך גם לנושא עובש, יבדקו את סביבת העבודה, ובמידת הצורך, ימליצו על שיטת העבודה המתאימה, טרם התחלת עבודת הטכנאי. על הטכנאי, בין היתר, לעבור הדרכה מתאימה לעבודה עם גורמי סיכון אלו, ועל המעסיק לצייד אותו בלבוש ובציוד מגן אישי, המותאם לעבודה זו.



2. תנאי חום וקור  – בהיעדר מערכות מיזוג אוויר בחללי עבודה או כאשר הן לא מתפקדות, או מתקלקלות, עלולות להיווצר טמפרטורות גבוהות של חום או קור. עבודה בתנאים אלה עלולה להוביל לבעיות בריאותיות (עומס קור או חום פיזיולוגיים). כדי להגן על בטיחות ובריאות הטכנאי, על הטכנאי, בין היתר, ללבוש ביגוד מתאים, לעטות כפפות מבודדות חום או קור ולבצע הפסקות בעבודה, לפי הצורך.

3. נפילות מגובה – טכנאי מערכות מיזוג אוויר עובדים לעתים בגובה, למשל, על גגות של מבנים או על סולמות, דבר שמסכן אותם. יש להקפיד, בין היתר, על עבודה לפי נוהלי עבודה בגובה, ביצוע הדרכות ושימוש בציוד מגן אישי לעבודה בגובה.

4. חשיפה לכימיקלים – טכנאי מערכות מיזוג אוויר עלולים להיות חשופים לגזי קירור ולחומרי הניקוי של המערכות. ישנם כימיקלים העלולים לגרום לצריבות ולפציעות, לדליקה ולפיצוץ. בין היתר, יש להשתמש בציוד מגן, המותאם לכל סיטואציה (כגון מסכות נשימה, משקפי מגן, כפפות ונעלי בטיחות), ועל מקום העבודה להדריך את העובדים לעבודה בטיחותית עם הכימיקלים המסוכנים.

5. התחשמלות – מערכות מיזוג אוויר כוללות ציוד חשמלי, והטכנאי עלול לגעת בטעות בחוטי חשמל או במגעים חשופים. בישראל, על פי חוק החשמל, התשי"ד-1954, ותקנות החשמל (רישיונות), התשמ"ה-1985, טכנאי מערכות מיזוג אוויר חייב ברישיון "חשמלאי שירות". 



6. פציעות מציוד וכלי עבודה – עבודות סביב מערכות מיזוג אוויר דורשות מגוון ציוד וכלי עבודה, חלקם חדים ועלולים לגרום לדקירות ולפציעות שונות. יש להצטייד, בין היתר, בציוד מגן אישי למניעת פציעות, כגון כפפות.

7. תשישות - עבודה במנחי גוף קשים, כגון כפיפה, נשיאת ציוד כבד, נסיעות ממושכות לאתרי העבודה וכד', עלולה להוביל לעייפות ולמאמץ יתר. יש להקפיד, בין היתר, על הפסקות עבודה קבועות לאכילה ושתייה, למניעת סיכונים אלו.

8. סיכוני סביבת אש וגזי בעירה – עבודה עם מערכות הסקה חמות (תנורים, דודי מים חמים, צנרת מים חמים וכד'), הפועלות על דלק לחימום, מעמידה את הטכנאי בסיכוני חשיפה לסביבת אש, לטמפרטורות גבוהות ולסיכון בשאיפת גזי בעירה. יש להקפיד על תחזוקת המערכות באופן קבוע.

9. תאונות דרכים – טכנאי מיזוג אוויר, המגיעים בנהיגה עם רכב העבודה אל מקום העבודה, צריכים להקפיד על נהיגה זהירה ועל תחזוקה קבועה של כלי הרכב למניעת תאונות דרכים.

10. הגורם האנושי – כמו בכל עבודה אחרת, יש סיכון לטעויות אנוש. כמו כן, עבודה בתנאים לא נוחים, כעבודה בחלל סגור שאינו מאוורר היטב, עלולה לגרום לתשישות או להגברת עייפות, לבעיות בריאותיות שונות של העובד, ועשויות להוביל לשגיאות בקבלת החלטות מקצועיות.
 
הדרכות עובדים והקפדה על עבודה בהתאם לנוהלי בטיחות יכולות את גורמי הסיכון העיקריים בעבודות של טכנאי מערכות מיזוג אוויר.

מקורות
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה