כניסה הרשמה צור קשר

דליפות במערכות הידראוליות

מאת: דוד זיו, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:01/08/2024


מהן מערכות הידראוליות?

מערכות הידראוליות משמשות בענפים רבים ונמצאות בשימוש נרחב בבנייה, בחקלאות, בתעשייה, בייצור ועוד. הן מופעלות באמצעות כוח הידראולי, שמאפשר ליצור תנועה באמצעות נוזלים הידראוליים, שאינם נדחסים ובכך מעבירים את הכוח.

 
מערכת הידראולית כוללת חמישה רכיבים בסיסיים:
 
  • מאגר המכיל נוזל הידראולי.
  • משאבה הידראולית כדי להניע ולהזרים את הנוזל. 
  • מנוע להנעת המשאבה וליצירת הלחץ ההידראולי.
  • מפעיל או צילינדר להעברת הכוח והתנועה.
  • שסתומים, אביזרים וצינורות להזרמה ולוויסות הזרימה והלחצים. 
 
דליפות במערכות הידראוליות

מערכות הידראוליות אינן אמורות לדלוף. מערכת הידראולית אטומה תפעל ללא בעיות - בעולם מושלם. עם זאת, דליפות של נוזל הידראולי ותקלות בציוד הידראולי מתרחשות לעתים כתוצאה מתקלות במערכת. הדליפות הן פנימיות או חיצוניות. את הדליפות החיצוניות אפשר לזהות בנקל, כיוון שהן מתאפיינות בשלוליות גלויות או בדליפות שמן מאטמים חיצוניים. קשה יותר לזהות דליפות נוזלים פנימיות.
 
הגורמים 
 
נזילות הידראוליות יכולות להתרחש בכל אחד מהרכיבים שלעיל, אך לרוב הן מתרחשות בצנרת ההידראולית, שבחלקה היא גמישה, ובנקודות החיבור של הרכיבים השונים. כתוצאה מבלאי, הצינורות ייקרעו, יישחקו או יתפקעו וייסדקו, בעוד אביזרי החיבור יכולים גם להתנתק או להשתחרר עקב רטט קבוע של המערכת. אטמים נוטים להישחק, בייחוד בצילינדרים הידראוליים, מה שמאפשר לנוזל ההידראולי לחלחל החוצה. היווצרות קורוזיה חיצונית עשויה לגרום לחירור ולדליפה. כמו כן, שטחי מגע ללא גימור מתאים או שטחים מלוכלכים יגרמו לנזילה בגלל איטום לקוי ועוד.


 
הסיכונים 
 
דליפות הן מקור לתקלות ולסיכונים רבים. דליפה יכולה לגרום לדלֵקה, להרעלה, לאיכול חומרים, לפיזור שומנים ולהחלקה. היא יכולה גם להיות מקור זיהום לציוד ולעובדים. אובדן לחץ כתוצאה מדליפה יכול לגרום לעצירת תהליך או לתפעול לקוי של ציוד; לנזק לציוד כתוצאה מחוסר שימון ועוד. נוזל הידראולי הוא לעתים חם מספיק כדי לגרום לפציעה. הוא בדרך כלל פחות דליק מדלק, אולם עדיין יכול לגרום לשרפות. לעתים, נוזלים הידראוליים מסוימים עלולים לגרום לפגיעה בעובד, שתתבטא בייבוש ובגירוי העור. 
 
קיימים היבטים בטיחותיים אחרים של המיתקן, שעלולים להיפגע באופן משמעותי כתגובת שרשרת של הדליפה. הדליפה יכולה להתפזר ולגרום להחלקות ולנפילות, לזיהום הסביבה והאדמה במקרה של דליפה מציוד חקלאי, ועוד. מערכת הידראולית דולפת מצביעה על כך שכבר אינה אטומה, שכן נזילה היא פתח כלפי חוץ, שמאפשר ללכלוך, למים ולאוויר להיכנס ולפגוע בציוד. לכן, קיים סיכוי גבוה לזיהום הנוזל ההידראולי ולצורך בהחלפתו. 
 
כמו כן, נזילות של נוזל הידראולי יכולות להשפיע באופן משמעותי על פריון החברה ולגרום להשבתתה. שרפות, נפילות וכשל בציוד הם רק חלק מהשפעות הדליפות על הפעילות היומיומית בעסק. כמו כן, דליפת שמן נחשבת תמיד כמפגע בטיחותי ולטיפול בה יש עלויות גבוהות.
 
דרכים לאיתור דליפות
 
איתור נזילות וטיפול מידי בהן חיוני לבטיחות העובדים, לציוד ולמתקנים, ולמניעת נזקים לתהליכים שונים.
 
קיימים, לעתים, סימני אזהרה שמעידים על הימצאות דליפה: 
 
  • צלילים חריגים, הנשמעים לעתים כשריקות של כניסה או יציאה של אוויר למערכת.
  • בדיקה חזותית של כלל חלקי המערכת, שמגלה כי הדליפה יכולה לנבוע ממקורות רבים, כצנרת, צילינדרים, משאבות, שסתומים הידראוליים ועוד. 
  • ביצועי המערכת נעשו איטיים יותר בגלל חוסר בנוזל.
  • התחממות המערכת בגלל חוסר בנוזל המשמש גם לקירור.  
  • בדיקת מפלס הנוזל, המצביעה על חוסר.
  • מערכת לא מתפקדת.
  • הצטברות של שלוליות מתחת לציוד.
 
סיכום
 
דליפת נוזל הידראולי היא בעיה בודדת, זניחה לכאורה, אך עלולה גם להסלים במהירות ולפגוע בציוד ובעובדים. בחישוב כל הסיכונים והעלויות הקשורים בכך, עולה שהאמצעי ההגיוני ביותר לטיפול בדליפה הידראולית הוא מניעת נזילות, באמצעות מערכת תחזוקה מונעת ויישומה באופן קבוע. 
 
מקורות

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה