כניסה הרשמה צור קשר

צ'אטבוט יכול להציל נפגעי הלם באירועי תאונות עבודה או בפעילות עוינת במקום העבודה

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:02/05/2024


סימפטומים של הלם מופיעים לרוב לאחר אירוע טראומטי פתאומי ועלולים לכלול שיתוק, רעידות, בכי בלתי נשלט או הקאות. המודלים המקובלים לסיוע לנפגעי הלם בעקבות אירוע טראומטי כוללים כמה פעולות שאותן צריך לבצע אדם על אדם אחר, השרוי בהלם, או על קבוצה, והם מבוססים על CBT (cognitive behavioral models).

מעבדת המחקר והפיתוח באוניברסיטת בן גוריון, BGU AI FOR SOCIAL WELFARE פיתחה צ'אטבוט, ResiliAID, המבוסס על מודלים מקובלים של עזרה ראשונה לנפגעי הלם ועל מודל שפה נרחב בבינה מלאכותית, אשר כויל למודלים של first response, המקובלים בעולם רפואת החירום והפסיכולוגיה, ונוסה על מקרים אמתיים של נפגעי הלם – קבוצה או יחידים ­- ועל מגוון אירועים בזירות האזרחיות והצבאיות. הבוט פותח כדי להגיש סיוע ראשוני מידי לנפגעי הטבח ובחזית המלחמה. הוא מאפשר לאזרחים מן השורה, לכוחות ההצלה ולכוחות הביטחון לסייע לנפגעי הלם ולהחזירם לתפקוד מהיר על ידי מתן המלצות מעשיות בזמן אמת.

גם עולם העבודה יכול להיעזר בצ'אטבוט זה כדי להעניק למסייע הראשוני (first responder) הנחיות המותאמות לאירוע של תאונת עבודה או פעילות עוינת, בזמן אמת ותוך פחות מדקה, במטרה להחזיר לתפקוד את האדם הסובל מסימפטומים של הלם בעוצמה גבוהה, בעקבות האירוע שחווה.

הצ'אטבוט ResiliAID, מוטמע בוואטסאפ ולכן הוא קל ונגיש לשימוש. לרוב, באירוע עצמו, רמות האדרנלין גבוהות וסימני ההלם נחווים רק אחרי האירוע, בירידה לרענון או הדממה, או בבית החולים בשעה שהאדם כבר מקבל טיפול. על כן, המשתמשים מזינים בצ'אט בוואטסאפ תיאור מקרה קצר של האדם או הקבוצה שתפקודה נפגע בשל אירוע טראומטי. המודל משווה את המקרה למקרים דומים שנותחו על ידי מומחים ונותן המלצות מותאמות למקרה הספציפי תוך פחות מדקה. מענה שכזה יכול לסייע בשלבים הראשוניים של הלם קרב וחוסר תפקוד, עד להגעת איש טיפול מקצועי לשטח.

הבוט נבחן על ידי מומחים, חברי סגל במחלקה לעבודה סוציאלית, מהמחלקה לבריאות הציבור ולרפואת חירום, ובשיטות המתקדמות ביותר המקובלות באימון מודלים של שפה טבעית, כגון בינה מלאכותית בעברית, וכויל "לחשוב" לפי המודל ולתת המלצות לפיו, ולכן, מבטיח מענה מקסימלי גם לאלו שאינם מנוסים במענה טיפולי ונאלצים לסייע למי שנחשפו לאירוע טראומטי וסובלים מסימפטומים של הלם.

מקור
♦ 
צ'אט בוט בוואטסאפ יציל נפגעי הלם תוך פחות מדקה
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה