כניסה הרשמה צור קשר

שילוב קבוצות מיקוד (עניין) לקידום הבטיחות והבריאות במקום העבודה

מאת: יפעת זר ושחר אביגדורי, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:03/06/2024


מהן קבוצות מיקוד?

קבוצות מיקוד (עניין) (Focus Groups) משמשות ככלי למחקר איכותני, שבאמצעותו ארגוני עבודה מפיקים מידע, מסיקים מסקנות ומגיעים לתובנות שלרוב המחקר הכמותי לבדו אינו יכול להשיג. תעשיות רבות, כגון תעשיית התרופות, המדיה, האופנה והביגוד, פיתוח אפליקציות ומשחקי מחשב והאקדמיה, כבר נעזרות בקבוצות מיקוד, שאליהן מתכנסים אנשי מקצוע ומומחים ממגוון תחומי תעסוקה (עד כ-12 משתתפים) ועורכים דיון מקצועי קבוצתי בנושא אחד או יותר בהנחיית גורם ראשי מקצועי. בעזרת קבוצת העניין משפרים ארגוני העבודה את תוצריהם ומתאימים אותם טוב יותר לקהלי היעד שלהם.



קבוצות מיקוד יכולות לסייע גם בתחומי הבטיחות והבריאות התעסוקתית. קבוצות, המתנהלות ביעילות, מעודדות תקשורת פתוחה בין העובדים לממונים עליהם ומאפשרות לעובדים במה חופשית ובטוחה להביע את דעותיהם. כמו כן, גורמי המקצוע השונים יכולים לתרום, כל אחד על פי כישוריו וניסיונו, ולשתף ולחלוק מידע חשוב. הטמעת התוצרים של דיוני הקבוצה יכולה להוביל ליישום שיטות עבודה יעילות ופתרונות יצירתיים וחדשניים, המקדמים את הבטיחות והבריאות במקום העבודה.


כיצד אפשר להשתמש בקבוצות המיקוד באופן היעיל ביותר?

ארגון העורך קבוצת מיקוד, אוסף מידע לגבי תרחיש מסוים, דפוס או שינוי בשיטת עבודה, כדי להבין כיצד העובדים מגיבים אליו. לדוגמה, בהקשר של מיזמי בטיחות, הארגון יכול להעריך כיצד העובדים יגיבו למיזם בטיחות חדש או כיצד מיזם כזה מתקבל בקרב העובדים לאחר הטמעתו, או כיצד מגיבים העובדים תוך כדי הליך ההטמעה שלו.

תחילה, יש למנות מנחה לניהול קבוצת המיקוד. כדאי לבחור איש מקצוע בעל רקע בהנחיה או בהדרכה של קבוצות עבודה, בעל כישורים בין-אישיים טובים. רצוי שהמנחה יהיה בעל ניסיון מקצועי בעניין שלשמו קבוצת המיקוד מתכנסת. אולם, אפשר גם לאמן עובדים זוטרים, כמו גם מפקחים ומנהלים בכירים לצורך איוש התפקיד, אם יש להם הכישורים המתאימים.

חשוב לשמור, עד כמה שאפשר, על עיקרון של מניעת ניגוד אינטרסים בבחירת מנחה הקבוצה. על המנחה להיות קשוב למשתתפים ואחראי לשמירת התנהגות נאותה שלהם, להתמקד בנושאים הנדונים ללא הסחה או הטיה לנושאים שוליים או בלתי רלוונטיים ולנהל את לוחות הזמנים ביעילות, כך שאורך הדיון לא יעלה על שעתיים.

יתר על כן, על המנחה להבין היטב את מערך הבטיחות והבריאות הקיים במקום העבודה, על השלכותיו, ולצורך כך, יש לספק לו גישה לכל המידע בנושאים אלו, למשל, עלוני מידע, תוצאות סקרים, דוחות מבדקי בטיחות וכו'.

טרם כינוס קבוצת המיקוד מומלץ לבדוק, למשל, באמצעות שאלונים, אם המשתתפים שנבחרו מכירים עבודות או מחקרים קודמים שאפשר להיעזר בתוצאותיהם, במהלך הדיון המקצועי המתוכנן בקבוצה.

בתחילת הדיון על המנחה להציג בפני משתתפי קבוצת המיקוד את מטרת הקמת הקבוצה, התוצאות המצופות ממנה ומהלכה המתוכנן, להבהיר את כללי ההתנהגות בקבוצה (חופש הדיבור, כיבוי טלפונים) ולהבטיח לכל המשתתפים סודיות להפגת חשש מדליפת מידע שעלול לפגוע בהם ולציין בפניהם כי תשובותיהם יירשמו ויתועדו.

רצוי שמנחה קבוצת הדיון יכין שאלות מראש. להלן דוגמאות לשאלות שאפשר לשאול בנושאי בטיחות ובריאות תעסוקתית:

 
  • תמיכה ממנהלים וממפקחי עבודה: מה מפקחים וממוני עבודה יכולים לעשות עבור עובדים חולים ופצועים? האם לדעת העובדים המאמצים הנוכחיים מספקים?
  • בהירות ההליכים: באילו הליכים תשתמש אם חלילה תחלה או תיפצע במקום העבודה? מהם ההליכים הקיימים בתוכנית הבטיחות הנוכחית?
  • דוח הבטיחות: האם דוח הבטיחות משקף באופן מדויק את חווייתך במקום העבודה? אילו מהתוצאות בו הפתיעה אותך, ומדוע?
  • תמיכה חברתית: איך סביבת העבודה יכולה לתמוך טוב יותר בבטיחות? האם תוכל לפרט על חווייתך כעובד בצוות במקום העבודה הנוכחי?
  • הדרכות ומשאבי בטיחות: אילו הדרכות סייעו לך לבצע את עבודתך באופן בטיחותי יותר, ומדוע? האם, לדעתך, היו חוסרים בתוכניות ההדרכה?
  • מחויבות העובדים לבטיחות: איך היית מתאר את היחס לבטיחות בקרב העובדים? מהן מטרות הבטיחות במקום העבודה?
  • היענות העובדים: איך ניתן לשפר את היענות העובדים? האם קל או קשה לעבוד באופן בטיחותי, ומדוע?

יש להימנע משאילת שאלות, כגון "האם אתה מסכים ש...?", "האם היית אומר ש...?", "האם יש לכפות על העובדים? האם ההנהלה צריכה לכפות?".



לאחר הדיון הקבוצתי, על המנחה לערוך ולארגן את כל המידע שהתקבל ולנתח אותו, כדי לזהות דפוסים, כשלים והפתעות, ולמיין את המידע בהתאם לדחיפות ולחשיבות הנושאים לסדר היום. בעת הצגת הנתונים לדרג הבכיר, על המנחה לסכם את המידע, להוסיף פרשנות והסברים ולהפנות את תשומת לבם של המנהלים לדפוסים בולטים. נוסף על כך, יש להציג את תוצאות קבוצת המיקוד גם בפני כלל העובדים בפגישות פנים אל פנים. על המנחה לבנות ולהציג תוכנית פעולה מתאימה, שעונה על כל הסוגיות שעלו בקבוצת המיקוד. יש לזכור כי קבוצות מיקוד יאבדו את ערכן אם המשתתפים לא יראו פעולות שנעשו בעקבותיהן או יסברו שהתהליך לא מניב תוצרים המשפרים את הבטיחות והבריאות בעבודה.

לסיכום, קבוצות מיקוד הן כלי יעיל לקידום תחום הבטיחות והבריאות בארגוני עבודה. שיתוף אנשי מקצוע מתחומי תעסוקה שונים בתוך הארגון הוא חסכוני ומאפשר הזדמנות לקבלת מידע פנימי קריטי. התנהלות יעילה של קבוצת מיקוד בארגון יכולה למנף את תוצאותיה ליצירת שינוי ארגוני ולשיפור משמעותי של מצב הבטיחות והבריאות של העובדים.
  
מקורות:

♦ 
קבוצות מיקוד
 קבוצת מיקוד – ויקיפדיה 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה