כניסה הרשמה צור קשר

תמיכה בעובדים שכולים ואבלים החוזרים לעבודתם

מאת: שחר אביגדורי, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:23/11/2023


בעקבות אירועי 7.10 ומלחמת "חרבות ברזל" שהחלה בעקבותיהם, יש עובדים רבים המתמודדים עם אבל, שכול ואי-ודאות, עובדים שהכירו אזרחים או חיילים שנהרגו או שנפצעו, ומכירים חטופים או נעדרים, קרובי משפחה בקרבה כזו או אחרת, או חברים. עם התקדמות המלחמה, שעלולה להימשך עוד זמן רב, עלול היקף האובדן, הכאב והצער לגדול, ומקומות עבודה, שבהם מועסקים עובדים אבלים, צפויים לקלוט אותם חזרה אל בין שורותיהם.

צער ואבל יכולים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים. לעתים מורגשים תסמינים פיזיים, כגון תיאבון ירוד, בעיות שינה, יובש בפה, קשיי נשימה, רגישות לרעש ועוד, ולעתים ניכרים תסמינים נפשיים, כגון, הצפה רגשית, תחושת חוסר משמעות או ריקנות, חוסר ריכוז, קשיים בקבלת החלטות וכדומה. מעבר לכך שהתחושות הללו פוגמות באיכות חיי העובד ובתפקודו הכללי, הם גם יכולים להרע משמעותית את תפקודו בעבודה, עד כדי חוסר אפשרות להמשיך בשגרת עבודה.

חשוב שארגוני העבודה והמעסיקים יהיו סביבה תומכת ויציבה עבור עובדים אלו, ילוו אותם בתהליך החזרה לעבודה, תוך התחשבות ורגישות מרבית ויהיו קשובים לצורכיהם, כדי לסייע להם להסתגל מחדש, ובקלות ככל האפשר, אל מסגרת העבודה תחת נסיבות חייהם החדשות. 

להלן כמה דרכים לתמיכה בעובדים אלו:

 
  • "כל מקרה לגופו" – חשוב לזכור כי כל עובד הוא שונה. בעוד עובד אחד ירצה לדבר על המצב ו"לפרוק", עובד אחר יעדיף לשתוק ולהיצמד לשגרתו. חשוב לתת את המרחב הראוי ולתקשר עם העובד באופן ישיר וברור בהתאם להעדפתו. כמו כן, יש לגלות גמישות וליידע את כלל הממונים על העובד ואת כל מי שעשוי לעבוד איתו על מצבו, ולבקש מהם לגלות רגישות.
  • תוכנית חזרה גמישה – יש לבנות תוכנית חזרה לעבודה בהתאם להעדפות העובד. התוכנית תכלול גמישות בשעות העבודה והתאמת משימות ליכולת תפקודו, אשר יכולה להשתנות בכל שלב בתהליך החזרה לעבודה.
  • רגישות דתית ועדתית – יש לאפשר לעובד להתאבל בהתאם למנהגי אמונתו, דתו ועדתו, אם יבחר לעשות זאת.
  • עזרה חיצונית – יש לספק לעובדים גישה לגורמי עזר חיצוניים, כמו פסיכולוגים או קווי סיוע נפשי, ולאפשר להם את הזמן הנדרש לכך.
  • סביבה תומכת בקרב כוח האדם – יש לאפשר לעובדים את המרחב לקיים ביניהם שיח תומך, מקרב ומקל על המצב הקשה ועל הטראומה. יש לעודד אותם לדבר עם הקולגות והממונים עליהם ולבקש עזרה, ללא שיפוטיות.
  • תדרוך נהלי אבטחה, בטיחות וביטחון– יש לרענן את נוהלי האבטחה, הבטיחות והחירום, כדי לעודד את תחושות הביטחון של העובדים ולקדם בטיחות בארגון העבודה. חשוב לעשות זאת במיוחד במקומות עבודה הנמצאים באזורים הנתונים למתקפות טרור.
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה