מאת: ד"ר אמנון דובדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת, המוסד לבטיחות ולגיהות
תאריך:07/12/2023
מדינת ישראל נמצאת כעת בלחימה כנגד אויב, אשר ממשיך לנסות לפגוע בחוסן הציבור ע״י ירי רקטות ועוד כלפי אוכלוסייה אזרחית.
בתקופה זו, חשוב לקיים את הנחיות פיקוד העורף ולהגיע במהירות למרחב מוגן עם שמיעת האזעקה.
אך מה תעשה אוכלוסייה הנחשפת לרעש מזיק בעבודה? כיצד היא תוכל להתגונן ביעילות אם היא תתקשה לשמוע את האזעקות?
נענה על כך כעת וניתן המלצות לעובדים ולמנהלים.
עובדים ברעש מזיק עלולים להתקשות לשמוע את צליל האזעקות, מהסיבות הבאות:
- מיסוך צליל האזעקה - החשיפה לרעש מזיק, ובמיוחד לרעש קבוע של מכונות, פסי ייצור וכד׳, משמעותה חשיפה לרעש במפלס הגדול מ-85 דציבל אשר עולה על מפלס צליל האזעקה. הרעש המזיק ממסך את קולות הסביבה ומקשה להבחין בהם. למרות שלאזעקה קיים צליל מיוחד ומוכר, חשיפה לרעש במפלסים גבוהים עלולה להקשות להבחין בה.
- שימוש במגיני אוזניים - השימוש במגיני אוזניים (אטמים ואוזניות) להתגוננות מהרעש המזיק מפחית את החשיפה לרעש, אך גם את קולות הסביבה ואת צליל האזעקה. ההפחתה (יכולת בידוד הרעש) המעשית השכיחה של מגיני האוזניים היא בקרבת 15 דציבל, והיא עלולה להקשות לשמוע אזעקות (במיוחד בהמצאות במבנה המבודד את הרעש או הרחוק ממיקום הצופר). עם זאת, בחשיפה לרעש מזיק בעוצמות גבוהות, יתכן יתרון בשימוש במגיני אזניים לאבחנה בצליל אזעקה של צופרים קרובים.
- בידוד מבנה מקום העבודה – צליל האזעקה נחלש בתוך מבנים (ללא קשר לעבודה ברעש מזיק) ויש קושי להבחין בו, בפרט במבנים סגורים ומעוטי חלונות, או בעלי בידוד אקוסטי ייעודי (כגון חלונות אקוסטיים), באולמות ובחדרים פנימיים וכד'. פתיחת חלונות ודלתות יכולה לסייע לשמוע את האזעקה.
- מיקום מקום העבודה לעומת הצופרים – מרחק, גובה ועוד.
- ירידת שמיעה של העובדים.
כיצד יוכלו עובדים ברעש מזיק להתגונן בעת ירי רקטות וטילים?
העקרון הוא שההגנה מרעש מזיק בעבודה חשובה גם בעת חירום, ויש לקיים אותה תוך שילוב פתרונות שיפורטו להלן, והתבססות לא רק על שמיעת האזעקות על-ידי העובדים.
יש להשתמש באותם מגיני אוזניים שהומלצו לעבודה בכל עמדה, בשגרה, המותאמים למפלס הרעש ולאופי העבודה. עבור עבודות ברעש מזיק במפלסים נמוכים יחסית, עד 90 דציבל לערך, מומלץ שלא להשתמש במגיני אוזניים בעל הפחתת רעש גבוהה, כדי לאפשר את שמיעת האזעקות.
העובדים ברעש מזיק יכולים להסתייע גם בפתרונות הניתנים ע"י פיקוד העורף לבעלי מוגבלות שמיעה פורטל חירום לאומי, היערכות אנשים עם מוגבלות שמיעה לחירום.
להלן עיקר ההמלצות לעובדים ולמנהלים:
לעובדים:
- שימוש במגיני אוזניים בעת חשיפה לרעש מזיק. יש להשתמש באותם מגינים שהומלצו לעבודה בכל עמדה, בשגרה, המותאמים למפלס הרעש ולאופי העבודה.
- שימוש ביישומון:
♦ יש להשתמש ביישומון (אפליקציה) של פיקוד העורף בטלפון חכם. גם כאמצעי להתרעה מדוייקת למקום העבודה. אפשר להשתמש גם בשעון חכם או בצמיד רוטט - הן לקבלת התרעה מובחנת נוספת - רטט ושמיעה, והן כאשר הטלפון אינו צמוד לגוף, ואף כסיוע לבעלי מוגבלויות שמיעה וראיה.
♦ יש להגדיר את היישומון (ב"הגדרות") לשמיעה מוגברת של צלילי ההתרעה וגם לקבלת התרעה ברטט (שיופעל למשך 10 שניות) – "צליל חזק" ו"הוספת רטט".
♦ יש לוודא שהטלפון אינו במצב שקט.
♦ יש לוודא הגדרה של מקום העבודה ביישומון (ב"אזורי עניין").
♦ יש לוודא קליטה סבירה של הטלפון.
למנהלים:
- וידוא קיום ההמלצות שפורטו קודם עבור העובדים ועל ידיכם.
- הסתייעות בעובדים שאינם חשופים לרעש מזיק (מנהלה, משרד וכד') ומינוי אחראים לזיהוי התרעות שיהיו קשובים לכלל הערוצים (כמפורט קודם, ערוצי רדיו וכד'). פתיחת חלונות ודלתות והפחתת רעש וקולות לא רצויים יכולות לסייע לשמוע את האזעקה.
- מתן התרעה מרוכזת לעובדים (בפרט ברעש מזיק):
♦ ע"י מערכת כריזה פנימית או סירנה, ושילוב של אורות חירום (דוגמת "צ'קלקה", אורות מהבהבים וכד') באזורי רעש מזיק, ועוד.
♦ קריאה פיזית לעובדים (ע"י אחראים) לכניסה למרחב מוגן.
♦ במידת הצורך, הסתייעות בטלפונים קוויים ובמכשירי קשר פנימיים (כגון בקיום בעיות קליטה או לשיפור שליטה).
- יש לוודא קליטה סבירה של הטלפונים במקום העבודה ולשפר את קליטת ה-ווי-פיי במידת הצורך.
יש להסתייע בכמה אמצעים במקביל לקבלת התרעות. אם יש ספק, אין ספק – אם זוהתה התרעה רק בחלק מהאמצעים, או אם לא ברור להיכן היא מיועדת, נדרשת כניסה למרחב מוגן.