כניסה הרשמה צור קשר

היבטים בשמיעת אזעקות והתרעות חירום במקומות העבודה

מאת: ד"ר אמנון דובדבני, ראש תחום קרינה בלתי מייננת, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:13/11/2023


מדינת ישראל נמצאת כעת בלחימה כנגד אויב, אשר ממשיך לנסות לפגוע בחוסן הציבור ע״י ירי רקטות ועוד כלפי אוכלוסייה אזרחית.

בתקופה זו, חשוב לקיים את הנחיות פיקוד העורף ולהגיע במהירות למרחב מוגן עם שמיעת האזעקה. 

אך מה תעשה אוכלוסייה במקום העבודה? כיצד היא תוכל להתגונן ביעילות אם היא תתקשה לשמוע את האזעקות?

נענה על כך כעת וניתן המלצות לעובדים ולמנהלים.
 
עובדים במקום עבודה עלולים להתקשות לשמוע את צליל האזעקות, מהסיבות הבאות:

 
  • הבידוד האקוסטי של מבנה מקום העבודה – צליל האזעקה נחלש בתוך מבנים ויש קושי להבחין בו, בפרט במבנים סגורים ומעוטי חלונות, או בעלי בידוד אקוסטי ייעודי (כגון חלונות אקוסטיים), באולמות ובחדרים פנימיים וכד'.
  • קולות ורעש במקום העבודה – מיזוג ואוורור, מכונות ומכשירים שונים, רעשי סביבה ועוד, עלולים למסך את צליל האזעקה. למרות שלאזעקה קיים צליל מיוחד ומוכר, חשיפה לקולות ולרעש במקום העבודה עלולה להקשות את האבחנה בה, במיוחד בהמצאות בתוך מבנים.
  • עובדים ברעש מזיק, המשתמשים במיגון אוזניים – ר' המלצות נפרדות של המוס"ל. 
  • מיקום מקום העבודה לעומת הצופרים – מרחק, גובה ועוד.
  • ירידת שמיעה של העובדים.
  
להלן עיקר ההמלצות לעובדים ולמנהלים:
 
לעובדים:

 
  • שימוש ביישומון:
יש להשתמש ביישומון (אפליקציה) של פיקוד העורף בטלפון חכם. גם כאמצעי להתרעה מדוייקת למקום העבודה. אפשר להשתמש גם בשעון חכם או בצמיד רוטט - הן לקבלת התרעה מובחנת נוספת - רטט ושמיעה, והן כאשר הטלפון אינו צמוד לגוף, ואף כסיוע לבעלי מוגבלויות שמיעה וראיה.
 יש להגדיר את היישומון (ב"הגדרות") לשמיעה מוגברת של צלילי ההתרעה וגם לקבלת התרעה ברטט (שיופעל למשך 10 שניות) – "צליל חזק" ו"הוספת רטט".
 יש לוודא שהטלפון אינו במצב שקט.
 יש לוודא הגדרה של מקום העבודה ביישומון (ב"אזורי עניין").
 יש לוודא קליטה סבירה של הטלפון.
  • הסתייעות באמצעים נוספים להתרעות, ראייתיים (ויזואליים) וקוליים – ערוצי הטלוויזיה והרדיו, מחשבים - פורטל החירום הלאומי פורטל חירום לאומי, דף הבית ועוד.  
 
למנהלים:

 
  • וידוא קיום ההמלצות שפורטו קודם עבור העובדים ויישומן על ידיכם.
  • במידת היכולת, פתיחת חלונות ודלתות לשמיעה טובה יותר של צליל האזעקות והפחתת קולות ורעש שאינם הכרחיים.
  • מינוי אחראים לזיהוי התרעות שיהיו קשובים לכלל הערוצים (כמפורט קודם).
  • מתן התרעה מרוכזת לעובדים:
♦ ע"י כריזה פנימית, סירנה, אורות חירום ועוד.
♦ קריאה פיזית לעובדים (ע"י אחראים) לכניסה למרחב מוגן.
♦ במידת הצורך, הסתייעות בטלפונים קוויים ובמכשירי קשר פנימיים (כגון בקיום בעיות קליטה או לשיפור שליטה).
 
  • יש לוודא קליטה סבירה של הטלפונים במקום העבודה ולשפר את קליטת ה-ווי-פיי במידת הצורך.
 
יש להסתייע בכמה אמצעים במקביל לקבלת התרעות. אם יש ספק, אין ספק – אם זוהתה התרעה רק בחלק מהאמצעים, או אם לא ברור להיכן היא מיועדת, נדרשת כניסה למרחב מוגן.

למאמר נוסף בנושא, 
לעובדים ברעש מזיק ושמיעת אזעקות – המלצות פעולה

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה