כניסה הרשמה צור קשר

כוח העבודה וגורמי מקצוע בתחום הבטיחות בעת חירום

מאת: ויטלי פרוביז, המוס"ל

תאריך:02/11/2023


הכשרת כוח עבודה חדש ומילוי מקום

במקומות עבודה החווים מחסור בכוח אדם בתקופת החירום הנוכחית, תידרש הכשרה של עובדים חדשים או זמניים לביצוע עבודות חיוניות - להם ובאופן מיוחד לעובדים צעירים ולא מנוסים, הכרחי להעביר גם הדרכות בטיחות. בהתאם
לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת עובדים), תשנ"ט-1999, מחזיק במקום עבודה חייב למסור לעובד מידע עדכני בדבר הסיכונים במקום עבודתו, ובפרט בדבר הסיכונים הקיימים בתחנת העבודה שבה מועסק העובד, וכן, למסור לו הוראות עדכניות לשימוש, להפעלה ולתחזוקה בטיחותיים של ציוד, של חומר ושל תהליכי עבודה במקום. המשימה הזאת נמצאת, בפועל, על הכתפיים של ממונה הבטיחות, כזרוע מקצועית של מחזיק מקום העבודה.

בעת הזו, עלול להיווצר מחסור גם בממוני בטיחות במקומות העבודה. אי לכך, על כל ארגון בו נוצר ואקום באנשי מקצוע בתחום הבטיחות, לדאוג לגורם מקצועי חלופי שיבצע את המשימות השוטפות, הנדרשות מממונה הבטיחות, למשל:

 
  • הדרכת עובדים, בייחוד עובדים חדשים או זמניים, בנושא בטיחות ובריאות בעבודה.
  • עריכת סקר סיכונים במקרים של שינויים, המתחייבים מכורח המציאות, כגון שינויים בתהליכי העבודה, הגברת הייצור, הוספת משמרות וכד'.  
  • קבלת החלטות לגבי תזמון והיקף הבדיקות הסביבתיות ובדיקות הציוד, הנדרשות כחלק מהמעקב השוטף בארגון.

במידה ולא נמצא גורם מקצועי שיחליף את ממונה הבטיחות או את אנשי המקצוע האחרים בתחום הבטיחות, אפשר להיעזר במדריכי המוסד לבטיחות ולגיהות (המוס"ל), אשר להם הכלים והניסיון למתן מענה מקצועי למקומות עבודה רבים בפריסה ארצית.

מינוי אחראי הגנה אזרחית

נוסף על כך, כל עסק שפעיל בתקופה מורכבת זאת נדרש, כמובן, לעמוד בהנחיות פיקוד העורף במלואן. בין היתר, עליו לוודא כי לכל עובד תהא גישה למרחב מוגן וכי תתאפשר הגעתו למרחב המוגן בפרק הזמן הקבוע לאותו אזור גיאוגרפי בהנחיות פיקוד העורף. כמו כן, על מחזיק מקום העבודה להקפיד לקיים את המגבלות הנוגעות להיקף ההתקהלות המותרת בשטחים פתוחים וסגורים, בהתאם להנחיות האמורות.

על המעסיק למנות אחד מעובדיו לתפקיד אחראי הגנה אזרחית. התפקיד יכלול מעקב שוטף אחר הנחיות פיקוד העורף, וידוא כי ההתראות (אזעקות) נשמעות ונגישות לכל עובד, ללא יוצא מן הכלל, וכי כלל העובדים, כולל חדשים וזמניים, מכירים את הנחיות פיקוד העורף הרלוונטיות, לרבות מיקום המרחב המוגן, דרכי גישה אליו, זמני ההגעה למרחב ומשך השהייה בו לאחר הישמע התראה.


תקנות ההתגוננות האזרחית (ציוד מפעלים ומוסדות, ואימון עובדיהם), תשל"ג–1973, פרק ג': אימון עובדים במפעל מוסדר, מינוי מפקד:

13.  (א)  בעל מפעל מוסדר ימנה מבין עובדיו מפקד או מפקדים לעניני התגוננות אזרחית במפעלו או בכל חלק ממנו (להלן - המפקד), וכן יבטל מינוי כאמור, הכל בהתאם להוראות
              מפקד הג"א מחוזי.
       (ב)  במפעל מוסדר שהוא מפעל משותף ימנה את המפקד מפקד הג"א מחוזי מבין עובדי המפעלים שבמפעל המשותף, והוא רשאי לבטל את מינויו.
       (ג)   לא יתמנה עובד הנמנה עם כוחות המילואים של צבא-הגנה-לישראל להיות מפקד, אלא אם הוא מוצב ביחידת הג"א או ביחידת ריתוק משקי.

 

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה