כניסה הרשמה צור קשר

גיליונות וכרטיסי בטיחות דיגיטליים יעילים במיוחד בעת חירום

מאת: יפעת זר, מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:19/10/2023


החשיבות והנחיצות של גיליון הבטיחות בהערכה ובניהול סיכונים בטיפול בחומרים כימיים אינה מוטלת בספק. ישנה עדיפות לעבודה עם גיליון הבטיחות המקורי של החומר הרלבנטי. הרכבו של מוצר מסוים עשוי להשתנות מיצרן ליצרן וכתוצאה מכך, הוראות הבטיחות לא יתאימו לעבודה עם מוצר של יצרן אחר. עם זאת, לעתים, יש צורך לאתר גיליון בטיחות של חומר מסוים באופן עצמאי ובעת חירום במיוחד, חיוני להיעזר בגיליון בטיחות דיגיטלי, שהוא כמובן נגיש וזמין.

כרטיסי בטיחות בינלאומיים לחומרים כימיים, ICSC (International Chemical Safety Cards), כתובים בפורמט תמציתי ופשוט יותר מגיליונות הבטיחות. הכרטיסים מרכזים נתונים בסיסיים לגבי החומר המסוכן, הוראות עיקריות לגבי בטיחות בעבודה עם החומר וכללי ההתנהגות בעת חירום. קיימים כ-50 כרטיסי בטיחות בעברית (שאת רובם ניתן למצוא 
בפרסומי המוסד לבטיחות ולגיהות) ומאגר כרטיסי בטיחות בינלאומיים מקוון, הכולל כ-1,800 כרטיסים באנגלית, המופיעים גם בשפות נוספות. כרטיסים אלו מעודכנים בכל תקופה על ידי עמיתים בפרויקט. 

בחיפוש אינטרנטי ניתן למצוא מאגרים חינמיים של גיליונות בטיחות, מאגרים בתשלום וכן גיליונות בטיחות באתרי חברות כימיקלים, באתרי אוניברסיטאות וכיו"ב.


פורטל גיליונות הבטיחות  "Where to find MSDS on the Internet" של חברת Interactive Learning Paradigms Incorporated לדוגמה, כולל רשימה נרחבת של קישורים למקורות של גיליונות בטיחות. לגבי כל מקור מפורט מספר גיליונות הבטיחות שהמאגר כולל וכן מידע נוסף, כגון אם השימוש במאגר הוא בתשלום או בחינם, אם השימוש באתר דורש רישום וכיו"ב.

המאגרים מחולקים לקטגוריות: מאגרים כלליים, מקורות ממשלתיים ומקורות של ארגונים ללא מטרות רווח (רוב מקורות אלו אינם מאגרי גיליונות בטיחות, אלא מאגרים של דפי מידע לגבי חומרים כימיים), אתרי יצרנים וספקים של חומרים כימיים, גיליונות בטיחות של חומרי הדברה ודשנים ומקורות נוספים (הפניות לגיליונות בטיחות בתחומים שונים, כגון מדללים ודבקים, גיליונות בטיחות לגורמים פתוגניים – PSDS ועוד).  


כמו כן, מדריך כיס לסיכונים כימיים, NIOSH Pocket Guide to Chemical Hazards Mobile Application, שפותח על ידי NIOSH, מאפשר חיפוש לפי שם של חומר כימי, או לפי CAS, ומספק מידע על תכונות פיזיות של חומרים, סכנות בריאותיות אפשריות, עזרה ראשונה במקרה של חשיפה, ציוד מגן אישי נדרש ומידע רגולטורי.

מקור:
גיליון בטיחות וחומרים מסוכנים – צמד מנצח
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה