כניסה הרשמה צור קשר

מניעת פגיעות ראש ומוח של עובדים באתרי בנייה

מאת: מדור ידע וחדשנות המוס"ל

תאריך:27/02/2024


הסיכונים לפגיעות ראש ומוח באתרי בניה

הסיכון לפציעות ראש בקרב עובדי בנייה הוא גבוה, יחסית לסיכון זה בקרב עובדים בתעשיות אחרות. 25% מהפציעות הקטלניות של עובדי הבנייה בארה"ב בין השנים 2003–2010 (2,210 עובדים סה"כ) היו פציעות ראש. בתאונות אלו, כאשר הראש נפגע בזווית, בדומה לאופן שבו כדור טניס פוגע בקרקע לאחר שנפגע ממחבט, הפגיעה גורמת לתנועה סיבובית של הראש ומעלה את הסיכון לנזק טראומטי לרקמות העדינות של המוח.

כ-38% מכלל התאונות הקטלניות של עובדים בענף הבנייה בארה"ב בין השנים 2019-2015 אירעו עקב נפילות, כולל נפילות מגובה, החלקות ומעידות. כמו כן, נכון לשנת 2020, תאונות Struck –by, הנגרמות בעיקר עקב היתקלות של עובדים בעצמים נופלים או מתעופפים, או הילכדות ביניהם, מהוות כ-16.7% מכלל התאונות ומחלות המקצוע של עובדי הבנייה בארה"ב.  

העבודה באתרי בנייה היא עתירת סיכונים למעידות, לנפילות ולהחלקות, העלולות להוביל לפציעות ראש ולפגיעות מוח. להלן כמה דוגמאות: עבודה בגובה על סולמות, על פיגומים, על מנופים, על גגות ועוד; עבודה בסביבת בורות, מהמורות והריסות של מבנים; עבודה על משטחים משופעים, רטובים בעת גשם או מזוהמים בשפכי חומרים שדלפו; עבודה במתחמים לא יציבים, על ציוד פגום ובסביבת כלי וחומרי עבודה כבדים, שעלולים ליפול ולהתעופף לכיוון העובדים.

יש חשיבות קריטית להדרכות ולאימוני עובדים לצורך העלאת המודעות לסיכונים ולתרחישי הבטיחות האפשריים באתרי בנייה. עבודה בהתאם לתקנות ולנוהלי הבטיחות, ובפרט חבישת קסדת בטיחות במשך כל זמן העבודה, הכרחית למניעת פגיעות ראש ומוח של עובדים באתרי בנייה. 



הקסדות הרגילות הנמצאות בשימוש אמנם מגנות מפני נפילת חפצים, אך אינן יעילות בהגנה מפני פציעות ראש, החלקות, מעידות ונפילות.

מעבר לשימוש בקסדת בטיחות חדשה 

לאחרונה, החלה התעשייה בארה"ב לעבור לשימוש בקסדת בטיחות חדשה, העונה לתקן האמריקאי ANSI Z89.1 Type II Safety Helmet. קסדה זו אמנם יקרה יותר מהנפוצה בשימוש (Type I), אך יש לה יתרונות בטיחות בולטים: היא מגנה על הראש בשלושה כיוונים (מלפנים, מהצדדים ומאחור), וב-360 מעלות; היא בעלת טכנולוגיית בלימת זעזועים מתקדמת ורצועת סנטר בעלת 4 נקודות חיבור (Four point chin strap system).

נוסף על כך, קסדות מסוג זה הן נוחות יותר, בעלות שוליים מלאים או מודולרייים להגנה בפני גשם ושמש, עשויות חומרים מרוכבים, המעודדים אוורור ונידוף חום מהראש, מאפשרות שילוב מגני פנים ומשקפי מגן, כמו גם מערכות להגנת השמיעה ומערכות תקשורת, וחלקן בעלות טכנולוגיית זיהוי מתקדמת, המאפשרת גישה למידע רפואי ולפרטי אנשי קשר למקרי חירום והצלה. 

בדצמבר 2023 הודיעה OSHA, הסוכנות לבטיחות ולבריאות תעסוקתית בארה"ב, כי אנשי צוות המפקחים שלה באתרי העבודה בשטח יחבשו מעתה את קסדות הבטיחות החדשות. כמו כן, הסוכנות ממליצה כי השימוש בקסדות אלו יעשה על ידי העובדים באתרי בנייה, בתעשיית הנפט והגז, בעבודה בסביבת טמפרטורה גבוהה, בעבודות חשמל, בכל עבודה בגובה וכל עובד שנדרש לכך על פי הרגולציה בענף התעשייה בו הוא מועסק.

קסדה עם רצועת סנטר

בעוד החקיקה והתקינה ברוב מדינות העולם אינה מחייבת ייצור או שימוש בקסדה עם רצועת סנטר ומשאירות זאת כאופציה ובגדר המלצה, בהתאם לתנאי העבודה ולסוגיה, שוודיה (מ-1 בינואר 2022) והונג קונג (משנת 2018) כבר דורשות חבישת קסדה עם רצועת סנטר באופן גורף.

 
מה קורה בישראל ?

תקינה ותחיקה

ישראל אימצה את התקנים האירופי EN 397 , והאמריקאי ANSI Z89.1, שבהם התקנת רצועת סנטר היא אופציה, אולם, על פי
תקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי), תשנ"ז-1997 על עובד באתר בניה לחבוש קסדת מגן מעצם הגדרת סביבת העבודה ואופייה וכן תקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), תשס"ז-2007 קובעות כי יש להשתמש בקסדת בטיחות (קובע מגן) המותאמת לעבודה בגובה , כדלהלן:

"קובע מגן" – קובע המותאם לביצוע עבודה בגובה והוא אחד מאלה:
(1) לעבודת גלישה – מתקיימות בו דרישות התקן לעניין זה;
(2) לעבודה אחרת בגובה, לרבות טיפוס תרנים – הוא מותאם לדרישות תקנות ציוד מגן אישי ויש לו רצועת סנטר תקנית, או שהוא קובע כאמור בפסקה (1);


    מקור: ציוד מגן אישי, דגשים בבחירת ציוד להגנת הרגליים, דגשים בבחירת ציוד להגנת הראש , ת – 166 , מאת דוד זיו, המוס"ל

ממצאי סקר שנערך על ידי המוס"ל באתרי בניה בשנת 2022:
 
  • יותר מרבע מהעובדים אינם מודעים לחובת סגירת רצועת הסנטר בעת עבודה בגובה.
  • קרוב ל - 40% מהעובדים דיווחו כי לא סופקה להם רצועת סנטר.
  • מבין אלה שקיבלו ציוד כנדרש כמחצית (52%) דיווחו על שימוש קבוע ברצועת סנטר, כשליש דיווחו על שימוש מזדמן ברצועה וכ - 15% מבין אלה שקיבלו ציוד כנדרש דיווחו כי כלל אינם משתמשים ברצועה.
  • מכלל המשיבים 61% מהעובדים הנדרשים להשתמש ברצועת הסנטר בעבודתם אינם עושים זאת.

הגורמים שתמכו בשימוש ברצועת סנטר לפי דברי העובדים היו הצורך לשמור על הכללים ועל הבטיחות האישית שלהם והקפדת המנהלים באתר.
הגורמים שתמכו בהימנעות משימוש ברצועת סנטר היו חוסר הקפדה של עמיתיהם לעבודה, חוסר נוחות בעבודה עם הרצועה הסגורה וחוסר בהבנה ומודעות לחשיבותה.
 
בחירת הקסדה המתאימה

על מנת שהקסדה תמלא את יעודה בהגנת הראש, צריך:
  • מעטפת/כיפת הקסדה צריכה להיות במידה המתאימה לחובש .
  • ניתן בקלות להתאים את: רצועת הסנטר, רצועת העורף, רצועת הראש (פנים)
  • מרווח ההתאמה צריך להיות מספיק גדול כדי להכיל רצועת חימום במזג אויר קר.

הגנת הראש צריכה להיות נוחה למשתמש ככל הניתן.

השגת נוחיות ניתנת על ידי:

 
  • רצועות ראש גמישות ורחבות במידה מספקת, כדי להקיף את ראש העובד לרוחב ולגובה.
  • הערסל/הפנימי (רצועות הנשיאה והראש) ניתן לניקוי או החלפה בקלות וכך גם סופגי הזיעה .
  • רצועות הערסל עשויות מטקסטיל.
  • רצועת הסנטר אינה חוצה/עוברת מעל האוזניים ומותאמת לציוד מגן אישי אחר, מצוידת באבזר שחרור מהיר, חלק, ואינו לוחץ או חודר לעור, עשויה מחומר שאינו גורם לגירוי העור, מאפשרת אחסון הרצועה על הקסדה, כאשר הרצועה אינה בשימוש.

מקורות

♦ דילמת העובד בגובה: סיבות לשימוש ולהימנעות משימוש בסנטריה בעת חבישת קסדה, ד"ר לליב אגוזי וד"ר מיקי וינקלר

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה