כניסה הרשמה צור קשר

שתהיה זו שנת למידה בטוחה

מאת: המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:01/09/2022


בקרוב אמורה להיפתח שנת הלימודים בבתי הספר. מומחי הבטיחות במוסד לבטיחות הכינו בעבור התלמידים, המורים ואנשי המינהלה רשימת תיוג (checklist) לבדיקה עצמית של רמת הבטיחות בסביבת הלמידה.

שמירת הבטיחות בבית הספר חיונית כדי ליצור לכל הבאים לבית הספר מקום בטוח.

רשימת תיוג זו תעזור למשתמשים לזהות במהירות מקומות שבהם קיים סיכון לתלמידים או לשוהים בסביבת הלמידה. השימוש ברשימת התיוג יסיע בזיהוי ובאיתור סיכונים שכיחים.


למי מיועדת רשימת התיוג?

רשימת התיוג היא כלי להעלאת המוּדעות של צוות בית הספר לבטיחות בסביבת הלמידה. היא מספקת לצוותי ההוראה רשימה של סוגיות בטיחותיות שאותן יש לבחון בכל בית ספר. הרשימה יכולה לשמש מורים, עוזרי הוראה, עובדי מינהלה וכן את מנהלי בית הספר, אשר יכולים להחליט כיצד להשתמש בה בצורה הטובה ביותר.

כיצד להשתמש ברשימת התיוג?

הרשימה מיועדת לזהות סיכונים בכיתה בזמן קצר, בפשטות, על ידי כל אחד מבעלי התפקידים בבית הספר. כל מנהל נדרש לקבוע בבית ספרו את תהליך הדיווח על הליקויים והסיכונים שעלו במהלך הבדיקה, וכמו כן, על תהליך הטיפול והבקרה לסגירת הטיפול בסיכון שנמצא.

אילו נושאים אינם מכוסים ברשימת התיוג?

רשימת תיוג זו אינה מכסה מתקני ספורט, כיתות אומנות או כיתות לימוד מקצועיות, כולל מעבדות וכיתות ללימוד טכנולוגיה. בכיתות אלה, שבהן קיים ציוד, חומרים או מתקנים ואמצעים ייעודיים, נדרש לזמן בעל מקצוע בתחום הבטיחות בעבודה לביצוע הערכת סיכונים מקצועית. איתור הסיכונים באמצעות רשימת התיוג לוקח כעשר דקות.

 

רשימת תיוג לבדיקת הבטיחות בסביבת בית הספר
 
 
שאלות שאנו צריכים לשאול

כן

פעילות נדרשת למזעור הסיכון

לא

לא רלוונטי




תנועה סביב סביבת הלמידה (החלקות ומכשולים)
האם אריחי הריצוף במצב טוב (חסרים / שבורים / לא מהודקים כראוי)?        
האם במבט על האריחים ניתן לראות אריחים בולטים או שקועים משאר האריחים?        
האם קיים מעבר חופשי אל סביבת הלמידה (לא הונח ציוד / מכשירים /ריהוט בדרך שמפריע בדרך)?        
האם מונח / פרוס על הרצפה כבל חשמל / צינור?        
האם התאורה בדרך אל סביבת הלמידה תקינה כדי לאפשר גישה ויציאה בטוחה?        
האם בדרך אל סביבת הלמידה ישנם נוזלים שניתן להחליק עליהם, למשל מים, מיץ, שוקו, שפכים, מי גשמים?        
האם המעקה במדרגות / רמפת עליה תקין (מהודק כראוי ואינו רופף, צבע לא מתקלף, חלוד)?        








ריהוט ואביזרים
האם ציוד קבע בסביבת הלמידה במצב טוב ומהודק היטב, למשל ארונות, לוחות תצוגה, מדפים, מקרן, מסך הקרנה?        
האם הריהוט בסביבת הלמידה כשיר לשימוש (לא שבור, לא מתפרק, בורג משוחרר, מסמר בולט)?        
האם דלת הכניסה כשירה (לא שבורה / קיימת ידית לסגירה / הדלת נסגרת כראוי / הדלת לא חורקת / הצירים שלמים והדלת מהודקת אליהם)        
האם ציוד נייד בסביבת הלמידה עומד יציב, למשל ספרים על ספריה ניידת כשירה, מכשיר מולטימדיה / שמע / הקרנה מונח על עגלה מתאימה וכשירה?        
האם קיימים מנגנונים למניעת פתיחת חלונות והוצאת גוף התלמיד מחוץ לחלון / סורגים, האם הם במצב תקין?        
האם מנגנון להאטה ובלימת הדלת לסגירה מהירה ופגיעה באצבעות התלמיד כשיר?        
האם קיים מנגנון למניעת הכנסת ידים לצירי הדלת והמנגנון כשיר ושלם?        
האם קיימים מכשירים / משטחים חמים החשופים לתלמיד ועלולים לגרום לכוויה?        
מחשוב בסביבת הלמידה/ אישי/ טאבלט האם כבלי החשמל והתקעים של ציוד המחשוב של התלמידים נבדק ויזואלית ע"י המורה ונמצא כשיר לשימוש        
האם כבלי החשמל והשקעים של ציוד המחשוב / מולטימדיה בכיתה נבדק ויזואלית ע"י המורה ונמצא כשיר לשימוש        




ציוד חשמלי ומערכות חשמל
האם מתגי החשמל ושקעי החשמל בסביבת למידה תקינים?        
האם כל התקעים והכבלים של הציוד החשמלי בסביבת למידה תקינים וכשירים לשימוש?        
האם הציוד החשמלי שלם וכשיר לשימוש (לא חסרים חלקים / מכסים / מגנים)?        
האם כל מנורות התאורה כשירות (לא מהבהבות / שרופות / חסרות / פועלות לסירוגין / עוצמה חלשה)?        
האם ידוע לך היכן נמצא מפסק "זרם ראשי" לניתוק הזרם החשמלי בסביבת למידה במקרה של התחשמלות?        
האם קיימת נזילת מים לכיוון מערכת החשמל (בחורף)?        
אש האם ידוע לך היכן נמצא מטף כיבוי לשימוש מיידי בעת שריפה?        
האם ידוע לך כיצד יש להפעיל את המטף במקרה של שריפה?        





מילוט והיערכות למצב חרום
האם ידוע לך להיכן יש לקחת את התלמידים במקרה של:
א. אירוע שריפה
ב. אירוע נפילת טילים
ג. אירוע רעידת אדמה
       
האם יש בידיך את דרכי התקשורת להזעת סיוע מיידי בעת אירוע חריג?        
האם דרך המילוט מסביבת למידה לנקודת הפינוי פנויה ממכשולים?        
במקרה ודרך המילוט מסביבת למידה לנקודת הפינוי מחייבת פתיחת דלתות נעולות, האם ברשותך נמצא מפתח זמין לפתיחת הדלת?        
האם כריזה / אזעקה המודיעה על מצב חרום נשמעת בכיתה?        

תלמיד עם מוגבלות (פיזית, ראיה)
האם קיים מעבר חופשי אל סביבת למידה ובתוך סביבת למידה לתלמיד עם מוגבלות?        
האם קיים מענה לפינוי אל נקודת הפינוי של תלמיד עם מוגבלות במצב חרום כולל הפסקת חשמל        
האם ההתאמות בסביבת למידה לתלמיד עם מוגבלות כשירות?        

נושאים נוספים שמצאתי בבדיקה היומית שלי
 

פעילות נדרשת למזעור הסיכון
   
   
   


שתהיה לכולנו שנת לימודים בטוחה!

מדריכי הבטיחות של המוסד לבטיחות ולגיהות עומדים לרשותכם בכל שאלה ומידע מקצועי בנושאי בטיחות.

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה