כניסה הרשמה צור קשר

ציוד מיגון אישי לתעשיית הכימיה - דרישות חוק, עבר, הווה, כיוונים וחדשנות

מאת:ד"ר סמי סעדי, מנהל מחוז צפון, המוס"ל

תאריך:30/03/2022


מקור: מאמר מעודכן מתוך אתר המוס"ל

ישנם מספר רב של סיכונים בטיחותיים ובריאותיים לטווח הקצר ולטווח הארוך בעבודה עם חומרים כימיים, לרבות פיצוץ, אש, והתפתחות של מחלות קשות כתוצאה מחשיפה לחומרים כימיים. חשיפה לחומרים כימיים יכולה להיות דרך מערכת הנשימה, דרך מערכת העיכול ודרך העור והעיניים. הסימפטומים עשויים להיות מידיים או שיעברו עשרות שנים עד שההשפעות הבריאותיות מופיעות.

ציוד מגן אישי (PPE) יכול להגן על העובד מפני חשיפה לחומרים כימיים. חשוב להיות מודעים לסיכונים של החומרים איתם עובדים או עלולים לבוא במגע אתם, ולהתאים את ציוד המגן בהתאם.
 
אמנם יש להסתמך על ציוד מגן כקו הגנה אחרון ויש לבדוק קודם אפשרות למניעה ובקרה של הסיכון באמצעים הנדסיים וניהוליים, אך השימוש בו לעתים קרובות חיוני בעבודה עם חומרים כימיים.  היעילות של ציוד המגן מסתמכת במידה רבה על המיומנות והשימוש הנכון של העובדים שמשתמשים בו, לכן הדרכה בנושא שימוש בציוד מגן אישי היא מאוד חיונית לכל מי שעובד עם חומרים כימיים.

תקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי), תשנ"ז-1997 ,מחייבות מקום עבודה שלא ניתן למנוע בו סיכונים בטיחותיים על ידי בניה או התקנה, לספק ציוד מגן אישי כמפורט בתקנות, לשם מניעת סיכוני בטיחות לעובד. ציוד זה חייב להיות בעל מבנה ותכונות מתאימות למתן הגנה נאותה מפני הסיכונים שאותם הוא בא למנוע. כמו כן התקנות מחייבות את המעסיק לפקח על השימוש בו. כמו כן תקנות ייחודיות לעבודה עם חומרים מסוכנים מסוימים כמו תקנות הבטיחות בעבודה עם עופרת, כספית, חומרי הדברה ועוד קיימת חובת שימוש בציוד מגן אישי.

בעשור האחרון, חלה תפנית בכל מה שקשור ליצור ציוד מגן אישי. מחירי החומרה והאלקטרוניקה ירדו, כך שעלויות הקישוריות והחיישנים המוטבעים כבר לא מרתיעים חברות מאימוץ טכנולוגיה חכמה. פתרונות תקשורת, כולל Fi-Wi ,רשתות סלולריות ותקשורת פס רחב נמצאים בכל מקום עבודה ומסוגלים לתמוך בהיקפים גדולים של קישוריות האינטרנט של הדברים Things of Internet או בקיצור IoT (מערכת של חיישנים ותוכנה המאפשרים תקשורת מתקדמת בין החפצים השונים ומאפשרים איסוף וניתוח מידע) בעלות מצטברת קטנה עבור ארגונים וצרכנים.

בעקבות ירידה זו במחירי החומרה והאלקטרוניקה, חלה עלייה מהירה באימוץ הטכנולוגיה החכמה בייצור ציוד מגן אישי. יותר חברות מאמצות מדי שנה חיישנים וקישוריות כדי להניב ערך רב יותר, לא רק באמצעות הבטחת נתונים, אלא גם על ידי מתן בטיחות טובה יותר וחיסכון בעלויות ארוכות טווח באמצעות מניעה אקטיבית של תאונות. מוצרים אלה מזהים, מודדים ומגיבים, ובסופו של דבר הם מגנים על העובד ומונעים בעיות בריאותיות ומצבים טרגיים.

חיישנים ורכיבים חכמים, בשילוב קישוריות ואחסון נתונים, מאפשרים לציוד מגן אישי להציע הגנה טובה יותר על הבריאות והבטיחות. חיישנים אלה מספקים התראה כאשר עובדים חובשים ציוד מגן באופן שגוי. ניתן לשלוח הודעה זו באופן אלחוטי למאגר מרכזי לניטור על ידי מנהלי בטיחות, אשר יוכלו להשתמש בנתונים אלה כדי לשפר את תאימות הציוד, להפחית את הסיכון ולהבטיח את בטיחות העובדים.

חדשנות דיגיטלית

עם החדשנות הדיגיטלית, הגיע האתגר להגדיל את יעילות העובדים ואת רמות התפוקה, תוך הפחתת מספר טעויות האדם. לאור זאת, ציוד מגן אישי מסורתי הפך להיות כיום עם מצלמות, מיקרופונים, חיישנים ותכונות אינטליגנציה מלאכותית מובנות אחרות כדי לסייע בשמירה על בטיחותם ובריאותם של לעובדים. ציוד מגן אישי מתוכנן בצורה כזו שחדשנות וטכנולוגיה הופכות לחלק בלתי נפרד ממנה שנועד לספק שכבה נוספת של ידע ומידע.

לדוגמא, מלבד היותם מחסום בין הלובש לסביבת העבודה, משקפי בטיחות חכמים יכולים להוסיף שכבה נוספת של תובנה, ידע ומידע למצב. המצלמות המשובצות לוכדות באופן מושלם את נקודת המבט של הלובש בעת הקמת מפגש הזרמת וידאו לעזרה מרחוק. "אתה רואה מה שאני רואה" כבר אינה סיסמה שיווקית אלא מציאות, שבה המומחה רואה בדיוק את מה שחובש המשקפיים רואה. המשקפיים החכמים לא רק מגנים על אזור העיניים אלא גם משמשים כמכשיר טכנולוגי חכם ואינטראקטיבי רב-תפקודי.

טכנולוגיה לבישה הופכת להיות נפוצה יותר ויותר בציוד מגן אישי כדי לשפר את ניהול הבטיחות ולהגדיל את התפוקה במקום העבודה. החיישנים המנטרים גז, כימיקלים, חום, קול ו- UV משולבים בציוד מגן אישי ובגדים כדי לשפר את הבטיחות במקום העבודה. הטכנולוגיה מתריעה בפני המשתמשים על סכנה בזמן אמת וממליצה על צעדים מונעים.

להלן מספר דוגמאות לשימושים בציוד מגן אישי חכם:

כיבוי אש: מסכות עם מצלמות תרמיות כדי לראות דרך עשן ולהבות.
תהליכים כימיים: בגדים שמזהירים את הלובש על סביבה מסוכנת בה הוא נמצא ולצאת החוצה במידת הצורך, בטמפרטורות קיצוניות וסביבת עבודה עם כימיקלים מסוכנים.
 
ישנם מספר יתרונות של ציוד מגן אישי חכם:

עלויות מופחתות: הטכנולוגיה הלבישה הופכת לזולה יותר, כמו כן ירידה בתאונות העבודה מפחיתה את ההוצאות ומגבירה את התפוקה של העובדים.
זמינות הציוד: זמין מאוד כעת בגלל כניסת הרבה חברות העובדות בפיתוח ומתחילות לצבור ניסיון בתחום זה כעת.
איסוף וניתוח נתונים: ציוד מגן אישי חכם מאפשר העברת הנתונים מהחיישנים לענן. ניתן לגשת לנתונים במהירות וביעילות ולבצע ניתוח מהיר, מה שמבטיח התרעה על סיכונים בצורה אוטומטית ובזמן אמת כאשר משהו משתבש.

בנוסף לאמור לעיל, ניתן להשתמש בחיישנים אוטומטיים בצורה נרחבת בתעשייה הכימית. במקום תהליכים המתרחשים כיום באמצעות עבודת כפיים, ניתן לבצע אותם בצורה אוטומטית. לדוגמא, ניתן להחליף בדיקה יומית של מכליות באפליקציה חכמה ובחיישנים שעוקבים אחר נזילות או שינויי טמפרטורה.כאשר מתגלה דליפה, המערכת החכמה שולחת התראה ישירות לחדר הבקרה. חיישנים יכולים להזהיר אותנו מכל דבר, החל במגמת עלייה במפלס הנוזל שמתקרב למצב גלישה ממיכל מסוים ועד לגזים רעילים בקרבת מקום. ציוד התראה "חכם" יכול לזהות דפוסים או נקודות סכנה העלולות להוביל לתאונה או המגבירים את הסיכון. ככל שעובר הזמן, יצרני ציוד מגן אישי יכולים לקבל תובנות באמצעות נתונים שנאספו, לייצר ציוד מגן יותר יעיל ולשפר את ציוד המגן האישי הקיים.

לסיכום: שימוש בבינה מלאכותי ותקשורת מתקדמת משנה את האופן שבו אנו חושבים על ציוד מגן אישי בכל ענפי המשק ובתעשייה הכימית בפרט, בעזרת הטכנולוגיה החכמה ניתן להעלות את הסטנדרטים של בטיחות ובריאות העובד ולהעלות את הסיכוי להציל חיים ולצמצם עלויות הקשורות לתאונות עבודה ומחלות מקצוע.

מקורות:

תקנות הבטיחות בעבודה (ציוד מגן אישי), תשנ"ז-1997
What: PPE Smart, 2021, Crump Jennifer Safety and Health, Know To Need You 
Nicole Stempak, 2021, What's Next for Smart PPE, EHS Today Magazine 
Bragatto et al., 2018, Potential and Limits of IoT for Hazardous Job in Process Industries, Chemical Engineering Transactions.
Y Go Smart: PPE and the Internet of Things, EHS Today Magazine 
 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה