כניסה הרשמה צור קשר

סדנת בטיחות בעבודה לעובדים עם מוגבלות שכלית

מאת:לבנת כהן, פסיכולוגית ארגונית, המוסד לבטיחות ולגיהות

תאריך:05/01/2021


המוסד לבטיחות ולגיהות פועל לקידום בטיחות של עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. במסגרת זו, פיתח המוס"ל סדנה בת שישה מפגשים, הכוללת תוכנית לעובדים עם מוגבלות שכלית, ותוכנית לעובדים על הרצף האוטיסטי. הסדנה מועברת ברחבי הארץ ללא עלות, בעברית ובערבית.

המוסד לבטיחות ולגיהות זיהה את החשיבות שבהקניית כלים בבטיחות לעובדים עם מוגבלות שכלית. המוס"ל פועל לקידום הבטיחות של עובדים אלה. עובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית חשופים לסיכונים מוגברים לתאונות ולמעורבות באירועי בטיחות, עקב קשיים שונים הנלווים למוגבלות השכלית. קשיים אלה כוללים: קשיים לימודיים, בעיות קשב לטווח קצר, קשיי זיכרון, קשיים בפתרון בעיות ובהסקת מסקנות, קשיים ביישום מיומנויות בין סביבה אחת לאחרת וקשיים בתקשורת. 

עובדים עם מוגבלות שכלית מתמודדים עם אתגרים שגורמים להם להיות חשופים לסיכונים יותר מאשר עובדים עם מוגבלויות אחרות, שכן, מודעות והכרת סיכונים, כמו גם התראה על סכנות לצורך איתור פתרונות, הן פעילויות המהוות קושי עבורם. סיכונים מוגברים לפגיעה בצירוף לחוסר ידע ולחוסר במיומנויות בטיחות בקרב עובדים עם מוגבלות עלולים לתרום למימוש הסיכונים ולפגיעה בעבודה. 

פעילות המוס"ל בנושא קידום הבטיחות של עובדים עם מוגבלות שכלית כוללת פיתוח לומדה למעסיקים לקליטה בטוחה של עובדים עם מוגבלות, פיתוח לומדה לעובדים עם מוגבלות לזיהוי סיכונים במקום העבודה, ארגון כנס בנושא היבטי בטיחות בהעסקת עובדים עם מוגבלות ועוד. פעילות המוס"ל בשטח מתחילה באבחון צרכים מקיף במקום העבודה. במסגרת האבחון, נערכים סיורים, פגישות עם צוותי הנהלה וסקרי סיכונים בבטיחות במרכזי עבודה שיקומיים שונים בארץ. על סמך תוצאות האבחון ניתנת הדרכה לצוות המדריכים, ובהתאם לממצאי סקר הסיכונים מועברת סדנה בבטיחות לעובדים עם מוגבלות שכלית, בהתאם לסיכונים שאותרו במקום העבודה. הסדנה בת שישה מפגשים ומתבססת על שתי תוכניות לימודים שפותחו על ידי המוסד לבטיחות ולגיהות. תוכנית אחת נועדה לעובדים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, והשנייה ¬- לעובדים על הרצף האוטיסטי. הסדנה הועברה גם לעובדים עם מוגבלות שכלית שמשולבים בעבודה בשוק החופשי והיא מיועדת גם לעובדים בתוכנית שיקום המכינה עובדים עם מוגבלות שכלית ליציאה לעבודה בשוק החופשי.

חלק ממשתתפי הסדנה אינם יודעים קרוא וכתוב; יש המתקשים בתקשורת ויש שמתמודדים עם לקויות פיזיות שונות, נוסף על המוגבלות השכלית התפתחותית. נתונים אלה, יחד עם שוני ברמת המוגבלות השכלית של החניכים, יצרו אתגר מורכב בהעברת הסדנה. עד היום, הועברה הסדנה בהצלחה רבה לעשרות עובדים עם מוגבלות שכלית ברחבי הארץ, בשפה העברית ובשפה הערבית.

המשתתפים בסדנה לומדים, בין היתר, מהי בטיחות במקום העבודה, מה החשיבות שבשמירה על הבטיחות, כיצד לזהות מפגעים וכיצד לסלקם, כיצד לזהות גורמי סיכון ולנקוט פעולות למזעור הפגיעה, סיכוני חשמל וארגונומיה.

תוכנית הלימודים ייחודית ומותאמת ליכולות ולצרכים של העובדים. התוכנית כוללת פעילות אינטראקטיבית חווייתית, שבאמצעותה העובדים מקבלים ידע בסיסי בבטיחות ולומדים כישורי חיים בבטיחות - מיומנויות שהם יכולים ליישם בכל מקום, בכל תפקיד ובכל מגזר.

מדוע כדאי להעסיק עובדים עם מוגבלות?

התועלת שבהעסקת עובדים עם מוגבלות מתבטאת בשיפור ברווחיות החברה - שיפור שווי מניות החברה shareholder value)) ושיפור בנתח השוק שלה (market share), וביצירת יתרון תחרותי. לעובדים עם מוגבלות יש נאמנות גדולה לארגון המעסיק אותם, ובהיותם מעוניינים ביציבות, רבים מהם נשארים זמן ארוך גם בעבודות שוחקות, ובכך, תורמים לתחלופת עובדים נמוכה. יש להם השפעה חיובית על גורמים, כגון אי-היעדרות ומוטיבציה בארגון. הם תורמים לארגון גם על ידי דיוק בעבודה ועל ידי שיפור בתדמית החברה. יתרון תחרותי כולל גיוון לקוחות, נאמנות ושביעות רצון של הלקוחות, ותפוקה גבוהה. לעובדים עם מוגבלות יש ראייה שונה מאשר לעובדים אחרים והם תורמים לארגון על ידי חשיבה יצירתית. כמו כן, בשוק עבודה רווי, כשקשה למצוא עובדים, אפשר לאתרם דווקא בקרב אוכלוסיית האנשים עם המוגבלות, שבה האבטלה גבוהה יותר. הפנייה לאנשים עם מוגבלות מגדילה את מאגר המועמדים של הארגון. 

התועלת לעובדים עם מוגבלות כוללת שיפור באיכות חייהם, שיפור בהכנסתם, העלאת ביטחונם העצמי, הרחבת המעגל החברתי שלהם ותחושת שייכות לקהילה.

מחקר אמריקאי, שפורסם בשנת 2018 ונערך על ידי האגודה אמריקאית של אנשים עם מוגבלות (Accenture - American Association of people with disabilities), ניתח במשך ארבע שנים חברות שנקטו שיטות עבודה מומלצות בתעסוקת עובדים עם מוגבלות ובתמיכה בהם. על פי ממצאי המחקר, ההכנסות של חברות אלו היו גבוהות מהממוצע ב-28% יותר מחברות אחרות. החברות שהעסיקו עובדים עם מוגבלות הכפילו את שכר הנטו שלהם, והרווח הכלכלי שלהם עלה ב-30 אחוז.

באשר לעובדים על הרצף האוטיסטי – הוכח כי לעתים קרובות כישוריהם גבוהים מן הממוצע בתחומים רבים. אפשר ורצוי לתעל את תכונותיהם לטובת שילובם בשוק התעסוקה.


אנו מזמינים מעסיקים לפנות אלינו למייל  info@osh.org.il בכל שאלה, מידע, סיוע והדרכה לשיפור וקידום בטיחות העובדים עם מוגבלות.

לפרסומים נוספים
מדור עובדים עם מוגבלות

 

 

שלח להדפסה כתוב תגובה

 

לחדשה זו התפרסמו 0 תגובות לפתיחת כל התגובות

כתוב תגובה סגור תגובה

שם: תוכן
כותרת
כתוב תגובה