כניסה הרשמה צור קשר

בטיחות בחוות הרוח תל עסניה ברמת הגולן

 

עודכן ב:06/05/2012

 

השימוש באנרגית הרוח להפקת חשמל נפוץ בחלקים שונים בעולם. לצורך כך משתמשים במספר להבים המורכבים על ציר מתכונן – גם זווית הלהבים וגם כיוונם, לצורך הפעלתו של גנרטור, שתפקידו ליצור חשמל מכוח הרוח. באמצעי זה ליצור אנרגיה ירוק המשתמשים בחוות הרוח בתל עסניה (ליד אלוני הבשן) בתל המזרחי של רמת הגולן. לפני 20 שנה הוקמה החווה שבה 10 טורבינות הנמצאות ע"ג עמוד בגובה 30 מטר כאשר בין טורבינה לטורבינה יש טווח 3 פעמים אורך הכנף למניעת הפרעות. כל אחת מהטורבינות מפיקה בערך 600 קילווט חשמל בשעה מועבר לרשת החשמל במתח גבוה.

באתר כיום (שהוא היחידי מסוגו בארץ) שמופעל ע"י חברת מי גולן אנרגית רוח בע"מ עובדים 2 עובדים קבועים לטיפול ואחזקה, אחד בתחום המכונה ואחר לתחום החשמל. המתקנים נרכשו מחברה אוסטרית והורכבו בתמיכתם אך מאז החברה חדלה מלפעול וכל נושא התמיכה ובתחום הבטיחות בעיקר נלמד לאורך הדרך ע"י הצוות המפעיל מאחר ואין בארץ ידע ממתקן דומה.

ממיר חשמלי למתח גבוה

 

בעיות הבטיחות באתר מתחלקות למספר תחומי מקצוע:
עובדי אחזקה "אדם כשיר " הפעלת מכונות ללא מגן – כיום עובדי האתר לא הוסמכו ל"אדם כשיר" כאנשי אחזקה לטפל במכונה ללא מגן וזאת מחוסר ידע. יש צורך להסמיכם אם כי הידע לתפעול המכונות נמצא בארץ רקע"י עובדים אלו. ברוב המקרים טיפול במתקן נעשה כאשר הוא מושבת ועומד אך לפעמים יש צורך להתחיל פעילות ללא מגן. כמו כן יש צורך להקפיד כי עבודות בעלות סיכון גבוה מבחינת בטיחות לא יעשו כאשר במתקן יש עובד לבד כמו עבודות חשמל במתקן עם חשמל חי במתח גבוהה או עבודות בגובה וכו.

רעש – המתקן עושה בתהליך העבודה רעש שעל פניו בזמן הביקור במפלס התחתון לא היה בעוצמה חזקה המחייבת שימוש בציוד מגן אך עקב דרישה של מפקח עבודה בוצעה בעבר פעולת נטור במקום כמו כן, המפקח דרש כי עובדי המתקן יעברו בדיקות שמיעה פעם בשנה. העובדים מדווחים כי במפלס התחתון הם נמצאים בערך 10 דקות בכל תחנה ביום ולהערכתי מפלס הרעש שם נמוך גם מ- 85 db . במפלס העליון העבודה מתבצעת ברוב המקרים כאשר המתקן מושבת מתנועה.

עבודה בגובה – במתקן חלק מהטיפול נופל בתוך ההגדרות של התקנה לעבודה בגובה. עובדי המתקן עברו הכשרות מתאימות לביצוע עבודות בגובה ויש להם גם ציוד מגן אישי מתאים אבל יש צורך להקפיד כי ספקים נותני שרות המבצעים עבודות במתקן יהיו גם הם בעלי הסמכות מתאימות לביצוע עבודות בגובה לפי הצורך. עיקר הצורך הוא הסמכה לעבודה על סולם קבועה, במתקן סולמות בגובה של 30 מ''. כמו כן מתבצעות עבודות שונות לפעמים גם מתחת לעבודה בגובה יש צורך להקפיד הקפדה יתרה על שימוש בכובעמגן – קסדה להגנה על הראש בגלל הגובה הרב של העבודה והסיכון מחפצים נופלים.

סיכוני חשמל - במתקן קיימים סיכוני חשמל רבים כי למעשה זה המוצר היחידי שלו ומאחר והמתחים במקום הם מתחים גבוהים 22000 וולט יש צורך בחשמלאי ראשי בעל הסמכות עבודה מתאימות למתקן. גם בנושא החשמל יש צורך להקפיד כי עבודות בעלות סיכון יבוצעו בנוכחות עובד נוסף לצורך השגחה כאשר מתבצעות עבודות במתקן חשמל חי. לנושא סיכוני החשמל יש צורך בשילוט ברור על סיכון ההתחשמלות במקום שמשמש גם כאתר טיולים פופולארי באזור.

בתקופה הקרובה יש כוונה להחליף את כל הטורבינות במקום בחדשות עקב התיישנות הציוד. הכוונה היא לרכוש טורבינות חדישות יותר בעלות כושר הפקה גדול יותר של חשמל. אני ממליץ כי בתכנון המתקנים החדשים יעשה שימוש בייעוץ בטיחותי לתכנון נכון של המתקנים והעמדתם בסטנדרטי בטיחות משופרים.

מתקן להפקת רוח

 נלקח מתוך גליון אלקטרוני מס'' 78, אפריל 2012 

מקור:
אסף כהן, מחוז חיפה והצפון, המוסד לבטיחות ולגיהות

 

שלח להדפסה

תשובת השבוע

מתאריך: 03.04.2024

 

שאלה:

האם קיימת בתחיקה הגבלה לטמפרטורת מים חמים במערכות לאספקת מים חמים?

 

התשובה:

התקנות הבאות מגדירות את טמפרטורת המים החמים במערכת לאספקת מים חמים.

 < קרא עוד

 

לארכיון תשובת השבוע