תשובת השבוע ממרכז המידע 09.11.03
השאלה:
מהן דרישות הבטיחות להתקנה והפעלה של שערים חשמליים?

1. שערים חשמליים
1.1 תחיקה
סקירת התחיקה בארץ ובחו"ל - ראה בנספח.
1.2 תקינה
1.2.1 בסקירה שנערכה במאגרי מכון התקנים הישראלי לא אותרו תקנים בהם קיימת התייחסות ספציפית לשערים חשמליים.
1.2.2 ידוע לנו כי פורסמה טיוטה לתקן ישראלי - ת"י 5149 (יולי 2001 )
"בטיחות מכשירי חשמל לשימוש ביתי ולשימושים דומים - דרישות מיוחדות עבור מערכות הינע לשערים, דלתות וחלונות" , ע"י מכון התקנים הישראלי לעיון וביקורת ציבורית.
לבירור מידע נוסף לגבי טיוטת התקן הנ"ל ניתן לפנות לספרית מכון התקנים הישראלי, רח' לבנון 42 רמת אביב ת"א, טל' 03-6465191/2 .
1.2.3 קיים מאמר "בטיחות של שערים חשמליים" בהוצאת מרכז מידע ממקורות בחו"ל הכולל מידע כללי בנוגע לבטיחות של שערים חשמליים (דף מדף 45). בדף מדף 45 של מרכז המידע מוזכר, בין היתר, תקן אמריקאי בנושא UL 325 2001.
ראה גם "תשובת השבוע" מהם כללי הבטיחות בשערים חשמליים?, מינואר 2001, שפורסמה באתר.

2. מחסום מתרומם חשמלי (ברבע מעגל) (Barriers) בשער הכניסה המופעל ע"י אדם
2.1מומלץ לדרוש הוראות מפורטות מיצרן/מתקין המחסום.
2.2 ההוראות להלן הן כלליות ובגדר הנחיות בלבד.
דרישות לשער / מחסום :
א. קשר עין עם אזור השער והמחסום, מרחב ראייה מעמדת הפעלה
ב. תא פוטו אלקטרי להפסקת פעולה, בקו השער/מחסום
ג. הימצאות מפסק עצור לעצירת פעולת המחסום
ד. כניסה נפרדת לבני-אדם (שלא בפיקוח המחסום החשמלי)
ה. אין להפעיל המחסום בעת הימצאות אדם/רכב בקו המחסום.
2.3 לייעוץ נוסף ניתן לפנות לספקים/מתקינים, תחת סיווג "שערים אוטומטיים" במדריכים המסווגים .
2.4 במאגר מידע-תעסוקתי ממוחשב OSH-ROM אותרו מספר פריטים (ביבליוגרפיים בלבד) בהקשר.
2.5 ניתן לפנות למכון התקנים באשר לתקנים זרים בנדון.

3. תחזוקה שער/מחסום
3.1 מכיוון שקיימים סיכונים בהפעלת שער חשמלי, כאשר ליקויים טכניים בו עלולים להיות פוטנציאל לתאונה, יש לנקוט באמצעים מתאימים המומלצים, בין השאר על ידי היצרן כדי למנוע/למזער את הסיכונים האלה.
לאור הנ"ל מוצע לקיים שגרת הפעלה ותפעול לשער שתכלול בין השאר:
- הוראות הפעלה לרמת המפעיל.
- הנחיות אחזקה הכוללת פרוט לגבי אופן הבדיקות והביצוע, הגורם המבצע והתדירות הנדרשת


נספח
שערים, כניסות למפעלים - הולכי רגל (תחיקה)

1. בהקשר לתנועת הולכי-רגל בסביבת שערים, מחסומים, דרכי-כניסה, קיימות הוראות להפרדה פיזית בין תנועת רכבים לתנועת הולכי-רגל, להבטחת שלומם.

2. הולכי רגל - תחיקה
מתוך : תקנות התעבורה, התשכ"א - 1961 (מובא חלקית)

פרק שלישי: הולכי רגל, אופנוע, אופניים ובעלי-חיים
סימן א': הולכי רגל סייג בהליכה [תיקון התש"ל (מס' 3)]
108.(א) לא ילך אדם בכביש ........ אלא אם אין בצד הכביש מדרכה או שוליים תקינים או שביל שהוקצה להולכי רגל.
(ב) הוראות תקנת-משנה (א) לא יחולו על אדם החוצה כביש.

חלק י': סדרי בטיחות בהפעלת כלי-רכב במפעלים
תפקידי קצין בטיחות [תיקון התשל"ב (מס' 1)]
585. (א) אלה תפקידי קצין בטיחות:
.....
(3) לפקח על הוראות כל דין הנוגע לבטיחותם של עוברי דרך ולתקינותו של רכב בתחום המפעל;

3. תחיקה בריטית:
מתוך:

Workplace (Health, Safety and Welfare) Regulations 1992
Organisation etc of traffic routes p. 26 - 29.
Separation of people and vehicles
..."173 In doorways, gateways, tunnels, bridges, or other enclosed routes, vehicles should be separated from pedestrians by a kerb or barrier. Where necessary, for safety, separate routes through should be provided and pedestrians should be guided to use the correct route by clear marking. Such routes should be kept unobstructed.
Doors and gates p. 30 - 31.

As in : Workplace health, safety and welfare - Approved Code of Practice
AU: Health and Safety Commission CISDOC AN: 96-2085 1996


4. מידע נוסף
4.1 מתוך ספריית המוסד לבטיחות:
תמונה: מחסום/שער-מפעל עם הדגשה על מעבר נפרד וייעודי להולכי רגל. מתוך: Workplace Trasport Safety (HSE) (010).

(צימר אבי , 28720)