תשובת השבוע ממרכז המידע 28.05.06
השאלה:
מה הם כללי הבטיחות להעמסת ופריקת מכולות?

1. בחירת שיטת הפריקה / העמסה
ראשית מוצע לבצע סקר סיכונים במקום ע"י בעלי מקצוע מתאימים כדי לעמוד על כלל הסיכונים במקום ולמצוא להם מענה מתאים וכן לוודא שאין מדובר בין השאר בעבודה במקום מוקף שבו קיימים בין השאר סיכוני גזים נפיצים, רעילים וכו' או סיכונים מסוגים אחרים .
כן מוצע שלעבודות חריגות יסוכמו במסגרת סקר הסיכונים נוהלי בטיחות ובתהליך מתן האישור לעבודה ישולבו בעלי המקצוע בתחומים הנדרשים כגון: (מומחה שינוע, איש טכני, ממונה בטיחות וכו') כדי למזער למינימום הסיכונים הכרוכים בעבודה.

2. המכלת מכולות
לעניין המכלה של מכולות, קיימות התקנות הבאות:
א. תקנות הנמלים (בטיחות מכולות), התשמ"ג-1982 אשר קובעות בין היתר:
פרק 2: "חובות הבעלים": אשור בטיחות , בדיקה תקופתית , חובת תיקון ליקויים
פרק7 : "בדיקת מכולות": הגדרת בדיקה ,בדיקה תקופתית ובדיקה מתמשכת, פקוח בידי ארגון מוכר.
חלק ב': "נספח 2 לאמנה דרישות וניסויים לעניין בטיחות המבנה": הרמה, טעינת פנים , עירום.
ב. כללי הבטיחות בעבודה (נמלים ואניות בנמלים), 1947
דרישות שונות כגון : טעינה ופריקה : הטענת יתר של מכונת הרמה וכו' , טעינה בסיפוני ביניים, אונקלים , סידורו והחסנתו של מיטען.
*להשגת התקנות במלואן ניתן לפנות למדפיס הממשלתי.

3. עניבנות העמסת מטען בעגורן צריח
בתקנות הבטיחות בעבודה (עגורני-צריח), התשכ"ז-1966 קיימת התייחסות להעמסת מיטען בעגורן צריח.
ככתוב בפרק שביעי: בטיחות בתחום הפעלתו של עגורן-צריח

תקנה 51. העמסת המטען על ידי עניבן המוסמך למתן איתות
העמסת המטען בעגורן-צריח תיעשה על ידי עניבן שנתקיימו בו שני אלה:
(1) הוא הודרך ומאומן בשיטות לקשירת מטענים ולתלייתם באונקל העגורן, בשימוש באבזרי הרמה ובכלי טעינה, ובכלל בהעמסת מטענים שנהוג להרימם בבניה, בבניה הנדסית ובמפעל למוצרי בטון, הכל לפי הענין;
(2) הוא מוסמך למתן איתות.

תקנה 52.הבטחת המטען
בעת ההרמה בעגורן-צריח יהיה המטען או כלי הטעינה קשור, תמוך או מושם היטב כדי למנוע שחרור, התחלקות, תזוזה או נפילה.

תקנה 53.שימוש באונקל העגורן ובכלי טעינה
מבלי לגרוע מכלליותה של תקנה 52 -
(1) לא יופעל עגורן-צריח להרמת מטען אלא אם המטען נתלה באונקל העגורן או הושם בכלי טעינה שנתלה באונקל העגורן;
(2) בהרמה בכלי טעינה שהנו משטח פתוח יהיה המטען עמוס באופן המבטיח שהוא או חלק ממנו לא יוכל ליפול מתוך כלי הטעינה.

תקנה 54.טיפול במטען תלוי
לא יגש אדם למטען תלוי בעגורן-צריח ולא יטפל אדם במטען כאמור אלא כשהמטען נמצא במצב תנוחה סביר, רגוע וללא תנודות וכשהמרווח בין המטען לבין הקרקע או למשטח העבודה עליו נמצא האדם אינו עולה על מטר אחד.

4.שימוש בטיחותי במכונות הרמה
קיים תקן ישראלי , ת"י 4473 חלק 1 ( מאי 2002 )
" כללים לשימוש בטיחותי במכונות הרמה : עגורנים "
בתקן זה קיימים בין השאר דגשים בנושאי בטיחות היכולים לשמש כעזר והכוונה , בנושאי תפעול ובטיחות הקשורים לעגורנים כגון:

סיכוני קירבה
בסעיף 6.3.1. נכתב בין השאר שבין סיכוני הקרבה יש להביא בחשבון קרבה ל:
קווי חשמל עיליים ,מבנים קרובים, מכונות הרמה אחרות, ושטחים צבורים כגון כבישים ראשיים , מסילות רכבת ונהרות.

- בפרק ג' - "שיטת עבודה בטיחותית" המפרט הדרישות שעל שיטת העבודה הבטיחותית לכלול בין היתר כמו:
* תוכנית פעולת ההרמה * בחירת העגורן * בחירת אתר ההצבה * ניהול פעולת ההרמה.

- פרק ד' - "תוכנית פעולת ההרמה"
מפרט דרישות לגבי אופן ביצוע פעולות ההרמה כמו :
כל פעולות ההרמה ייעשו לפי תכנית כדי לוודא ביצוע בטיחותי והתחשבות בכל הסיכונים הצפויים מראש .
התכנון ייעשה ע"י המנהל , אשר יוכל להיעזר במומחים מתאימים ( כקבלני משנה ) .

- פרק ה' - " בחירת העגורן ".
בפרק זה מוזכרות בין השאר דרישות כמו:
יש להתחשב באופייניו השונים של העגורן בהתאם לדרישות העבודה. עגורן שנבחר לאחר שנבחנו הדרישות הכוללות הנוגעות להרמה, יעמוד בכל דרישות ההרמה המתוכננת .
בין הדרישות המוזכרות שהבחירה תיעשה תוך התחשבות בנושאים , כגון :
ב)מהירות פעולה ,רדיוסי מטען ,גובהי הרמה , ותחומי תנועה
ה) תנאי האתר , הקרקע והסביבה או הגבלות הנובעות משימוש בבניינים קיימים כלומר כשמציבים עגורן בבניין או על בניין.
ז) דרישות כלשהן לפעולה מיוחדת או להגבלות מיוחדות .

- בפרק ו' - " בחירת אתר ההצבה "
מהכתוב בסעיפים :
6.1. כללי
בבחירת אתר להצבת העגורן יובאו בחשבון כל הגורמים שישפיעו על פעולתו
הבטיחותית , במיוחד הגורמים המפורטים להלן :
א) תנאי תמיכה והעמדה של העגורן.
ב) נוכחות סיכונים אחרים וקירבה אליהם .
ג) השפעת הרוח הן כאשר הוא בשימוש והן כאשר הוא לא בשימוש .

- בפרק ח - " ניהול פעולות ההרמה "
בפרק זה מצוינת בין השאר הדרישה שכל פעולת הרמה תנוהל ע"י מנהל שיבטיח את מימוש דרישות החוק ואת קיומה של מערכת עבודה בטיחותית .

להשגת הנוסח המלא של התקן ניתן לפנות למכון התקנים הישראלי, רח' חיים לבנון 42, ת"א טל: 6465191/2 - 03.

5. שימוש במלגזה
במידה והחלטה היא לעבוד עם מלגזה יש לתת את הדעת למספר נושאים:
א. לא כל מלגזה מתאימה לסוג זה של עבודה מבחינת תנאי הסביבה, כושר ההרמה ופרמטרים נוספים. חייבים לבדוק עם בעלי מקצוע את ההתאמה של המלגזה לסוג זה של עבודה. חשוב לתת את הדעת נושאים כמו:
יש לוודא שהמלגזה שנבחרה אכן מתאימה לביצוע העבודה בכל תצורות התפעול שתדרשנה. (כושר הרמה, כושר הרמה שיורי, תורן, צידוד אינטגרלי).
ב. בעיות הקשורות לכניסת המלגזה לתוך המכולה כמו:
- האם המלגזה נכנסת דרך רמפה עם משווה גובה?
- האם המכולה נמצאת על קרקע עם מתאם לעליה וירידה בטוחים?
- האם עגלת הסמי-טריילר ממוקמת כהלכה?
ג. במידה ואין אפשרות לבצע את העבודה באמצעות עגלת משטחים מתרוממת או מלגזה, יש לשקול שימוש בעגורן או מנוף. במקרה זה לקשירת המטען טרם ההרמה יש חלק מכריע, והעבודה צריכה להתבצע על-ידי אנשים בעלי מיומנות וידע בתחום של קשירת מטענים ולפי כל הכללים המופיעים בתקנות הבטיחות בעבודה (עגורנאים, מפעילי מכונות הרמה אחרות ואתתים), תשנ"ג - 1992.
ד. בכל שטה שתבחר, יש לוודא שהציוד יופעל על ידי בעלי מקצוע מתאימים ומוסמכים ע"פ החוק שכמובן עברו פעילויות ריענון והדרכה כנדרש.
ה. הואיל ולא ניתן להתרשם ממקור ראשון ובאופן בלתי אמצעי מומלץ להתיעץ עם מומחה בתחום של שינוע מטענים ומלגזות לגבי המקרה הספציפי שבטיפולכם.
במקרה של פריקה של מטען לא קונבציונלי מוצע להיות בקשר עם הגורם שהעמיס המטען ע"ג המכולה, זאת על מנת לוודא ולקבל הנחיות שנוגעות לבטיחות ולשיטת הפריקה.

(צימר אבי , 35968)