תשובת השבוע ממרכז המידע 04.05.08
השאלה:
מהם הסיכונים בטיפול בכריות אוויר מתנפחות במוסך?

1. פירוט פעולות
עבודות אלו כוללות:
  • ניטרול, ניתוק ופירוק כרית אוויר להגנת הנוסעים בכלי רכב;
  • פינוי כריות שפורקו מתוך כלי רכב ואחסון ביניים של יחידת הכרית
  • פירוק יחידת הכרית לרכיבים ומיונם לצורך אחסון ופינוי פסולת בהמשך;
  • אחסון ביניים של רכיבים הממוינים (בהתאם לסוגם) (עד לפינויים);
  • פינוי פסולת של רכיבי הכרית כולל חומ"ס;
יש לפנות את החומרים המסוכנים (חומ"ס) של רכיבי כריות אוויר, שפורקו מתוך רכב בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. ניתן לעיין בנושא סילוק חומ"ס באתר האינטרנט של משרד להגנת הסביבה בכתובת: http://www.sviva.gov.il. לבירור נוסף בנושא פינוי חומ"ס ניתן למחלקת הגנת הסביבה ברשות המקומית.

כל רכיבי כריות האוויר הכוללים חומר נפץ (ראו סעיף 2 בהמשך) כהגדרתו בחוק יטופלו עפ"י השלבים שפורטו לעיל, בהתאם לדרישות החוק ותקנות בנושא זה.

2. תחיקה
  • חוק חומרי נפץ תשי"ד - 1954 ס"ח 144 תשי"ד 1954. חוק זה קובע, בין השאר, את האחריות והסמכויות של משרד העבודה (כעת: משרד התמ"ת), בכל הקשור לאחסון, הפעלה, ייצור, מסחר והובלת חומרי נפץ.
  • תקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש) התשנ"ד 1994 ק"ת 5576 התשנ"ד - 25.01.94 - תיקון; ק"ת 5740 התשנ"ו - 21.3.96.
  • אכרזת חומרי נפץ (חומרי נפץ מאושרים) התשנ"ט - 1999 ק"ת 5973 התשנ"ט 1999. ראו ב"אכרזת חומרי נפץ", סעיף 1. חומרי נפץ מאושרים: סוג 4: אבק שריפה, אבק שריפה שחור
    ניתן לעיין בתחיקה המוזכרת לעיל באתר האינטרנט של האגף לפיקוח על העבודה שבמשרד התמ"ת, בכתובת: http://www.moital.gov.il/NR/exeres/B34FF1B7-ECB4-4666-9BA3-EB6A2042C4F5.htm
  • חוברת טכנית: "תחיקה בנושא חומרי נפץ" (קוד הפצה: ח-056) (מיון 380.8) שבהוצאת המוסד לבטיחות ולגיהות. ניתן להשיג את פרסומנו, כולל את החוברת, ביחידת ההפצה של המוסד לבטיחות ולגיהות, רח' הים 2 בת ים (מגדלי ים התכון), טל' 03-6575147 או להזמין באמצעות אתר האינטרנט שלנו.
קיימים סוגים שונים של כריות אוויר המשתמשים בטכנולוגיות לניפוח הכרית בגז המתבססות על "שסתום פירוטכני" ("pyrotechnic operated valve") או על חנ"ה (חומר נפץ הודף) (propellant), אבקות שריפה בעלי תכונות אנרגטיות שונות. סוגים אחדים של כריות האוויר אלה מתבססות על אבק שריפה כוללים סודיום אזיד (NaN3). השימוש בהם נפוץ בשנים האחרונות היות והם יעילים יותר, פחות יקרים ופחות רעילים. סוגים אלה כוללים כמות משמעותית של אבק שרפה.
מידע נוסף לגבי מבנה ופעולתן של כרית אוויר ראו במאמר מתוך ויקיפדיה - סעיף 4.5 בהמשך.
בסוגים האלה של כריות אוויר ניטרול וניתוק הוא השלב המסוכן.
לכן יש לבצע ניטרול כריות אוויר ע"י אנשים מקצועיים שהוסמכו לכך מטעם היצרן, מיומנים לביצוע פעולה ומודרכים תקופתית בנדרש בתקנות.

3. גם המבנה של כריות אוויר שונה בין הרכבים השונים. הן מנוטרלות ומפרקים אותם בשיטות שונות.
לכן, יש תמיד לפעול בהתאם להנחיות של יצרן סוג הרכב הספציפי. בדרך כלל, הנחיות אלה נמצאות ברשות המוסכים המורשים אשר הוסמכו ע"י יצרן הרכב לטפל בכלי רכב מתוצרתם.
טיפול לא מקצועי ולא מוסמך במערכות אלה ללא הנחיות מדויקות של היצרן, מהווה סיכון בטיחותי ממשי.

4. מידע נוסף
להלן המקורות הבאים לעיונכם:

4.1 עלון מידע של המינהל הבריטי לבריאות ולבטיחות HSE:
Handling and storage of airbags and seat belt pretensioners
עלון מידע זה מיועד לעובדים במוסכים לתיקון רכב. כולל מידע כללי לגבי טיפול ואחסון של כריות אוויר וחגורות בטיחות במקומות עבודה אלה.

4.2 עלון מידע בנושא סיכונים של כריות אוויר לרכב בהוצאת המינהל לבטיחות ולבריאות תעסוקתית (ארה"ב) - OSHA:
Safety Hazard Information Bulletin on Automobile Air Bag Safety

4.3 דף מידע לאנשים המפרקים את כריות אוויר מתוך רכב בהוצאת המשרד לאיכות הסביבה של מדינת אורגון (ארה"ב) -
State of Oregon, DEQ- Department of Environmental Quality
Fact Sheet Air Bag Management - Information for Vehicle Dismantlers

4.4 מאמר מתוך כתב עת מקצועי -
"Emergency Medicine News: Volume 25(9)September" 2003p 50":
The Toxicology of Automobile Airbag Deployment
[Toxicology Rounds: Part 1 in a Series]
Greenberg, Michael I. MD, MPH

4.5 מאמר זה מפרט את פעולת כרית האוויר:
Air bag
From Wikipedia
, the free encyclopedia

(בוריס פרידלנדר , 42341)